Hlavní obsah

Koalice i opozice jdou v projektu Nových Holešovic proti Hřibovi

Málokdy se na něčem shodnou, minimálně zde ale mají poměrně shodné názory. Nenechají je totiž klidnými peripetie okolo společného podniku Nové Holešovice, v němž se za účelem rozvoje okolí stanice metra Nádraží Holešovice spojilo město a soukromí investoři.

Foto: Profimedia.cz

Stanice metra Holešovice

Článek

Projekt stojí na bodě mrazu, poté co náměstek primátora pro dopravu Zdeněk Hřib (Piráti) od března prosazuje vystoupení města ze společného podniku kvůli podezřením na uplácení v pražské korupční kauze Dozimetr. Zástupci koalice i opozice to ale považují za populismus a shodují se v tom, že je potřeba ve společném projektu pokračovat, i kvůli hrozbě pokut.

„Za mě je jediným správným řešením vystoupení z dosavadního projektu. Zcela zásadním důvodem jsou informace z policejního výslechu, že v projektu Nové Holešovice hrály roli úplatky až 50 milionů korun. V takovémto případě samozřejmě není možné v projektu pokračovat. Jeden z partnerů projektu dokonce přiznává, že po něm byl skupinou Dozimetr požadován úplatek, který údajně odmítl zaplatit. Jenomže pak je velmi podezřelé, že projekt Nové Holešovice i přesto pokračoval za Dozimetru dále, což se neshoduje s veřejně známým způsobem fungování organizované skupiny Dozimetru, která měla zastavovat všechny projekty, kde se nedohodla na provizi. Tato skutečnost dále posiluje podezření na to, že k nějakým úplatkům přece jenom v nějaké fázi projektu Nové Holešovice došlo,“ shrnul to pro Novinky před nedávnem primátorův náměstek pro dopravu a v minulém volebním období primátor Prahy Zdeněk Hřib.

Kvůli rozvoji stanice metra Nádraží Holešovice a blízkého okolí založil ještě v jeho primátorské éře pražský dopravní podnik (DPP) v roce 2021 s developerskou společností Karlín Group (později se připojila i CPI Property Group) společný podnik Nové Holešovice. Dozorčí rada DPP pak v lednu schválila prodej svých pozemků podniku za nejméně 173 milionů korun. Hřib, který v lednu hlasoval v dozorčí radě kladně, ale v uplynulých měsících v městské radě, která musí z pohledu jediného akcionáře DPP prodej schválit, dvakrát neúspěšně zkusil navrhnout vystoupení z podniku kvůli výše uvedenými důvodům. Od té doby je projekt fakticky zamrzlý a developeři hrozí Praze žalobami, kde se spekuluje o náhradě škody až ve výši zhruba 1,3 miliardy korun.

Populismus, nezodpovědnost

Pirát Hřib pro vystoupení ze společného podniku nenašel podporu u žádného z koaličních partnerů, jako řešení to nevidí ale ani opoziční síly na magistrátu.

Postavit, nebo zastavit? Projekt rozvoje Nových Holešovic je kvůli neshodám už měsíce na bodě mrazu

Domácí

„Jakékoli výkřiky směrem k Dozimetru jsou za mě projevem populismu. S naším primátorem Svobodou jsem společně inicioval projednání auditu ekonomické výhodnosti společného podniku Nové Holešovice v zastupitelstvu, aby jednání o této kauze bylo pod co největším dohledem veřejnosti. Když k tomu dodám, že to byl první audit, který se po mnoha letech v zastupitelstvu vůbec projednal, je asi jasné, kdo se transparentně chová a kdo se tím jen ohání,“ vyjádřil se pro Novinky předseda zastupitelského klubu Spolu (ODS, TOP 09 a KDU-ČSL) Tomáš Portlík (ODS).

Podle něj za aktuální patovou situaci může „nekompetentnost a absence politické zodpovědnosti bývalého vedení města“. Má za to, že se tomu dalo předejít uděláním regulérní soutěže. „Kdyby ji bývalé vedení města v čele s exprimátorem Hřibem udělalo, což ODS několikrát požadovala, nestáli bychom zde, jak říkáte na bodu mrazu, ani před hrozbou soudních sporů s investory a toto zanedbané území se už mohlo dávno rozvíjet,“ míní Portlík.

„Druhým problémem je absence polické zodpovědnosti, kterou u Pirátů bohužel zastínila laciná honba za vlastním PR, kdy jsou schopni vědomě hnát město do soudního sporu, ve kterém mu hrozí až miliardová škoda, a vydávat to za transparentnost,“ uvedl na závěr kriticky ke svému koaličnímu partnerovi s tím, že je třeba dohodu s developery dokončit, tak aby nevznikla městu škoda a projekt pro metropoli byl co nejvýhodnější, ideálně do projektu zahrnout i další vlastníky pozemků v lokalitě.

Hřib neprosadil vystoupení z Nových Holešovic, projekt v Praze štěpí Piráty a Spolu

Domácí

Že je potřeba co nejrychleji začít s kultivací zmíněného území v Praze 7, si myslí i opoziční zastupitel a předseda pražského hnutí ANO Ondřej Prokop. „Ať už oprava proběhne prostřednictvím společného podniku Nové Holešovice, nebo koalice tento podnik vypoví a stanici opraví za prostředky města, pro nás bude vždy klíčové, aby byla oprava provedena rychle a kvalitně. Z našeho pohledu je blokování nutné revitalizace ostudou pražské koalice,“ sdělil Novinkám Prokop.

V případě tzv. exitové varianty, tedy že se Praha skutečně ze společného podniku stáhne, musí dle něj Hřib Pražanům říct, za co a jak bude stanice v „naprosto nevyhovujícím stavu“ opravena. Znepokojuje ho ale hrozba sankcí za nedodržení akcionářské dohody. „Doufáme, že vedení Prahy bude ochotné hledat konstruktivní řešení, které co nejméně zatíží městskou kasu,“ dodal.

Boje uvnitř Pirátů?

Tvrdě pak vystupuje proti návrhu vystoupit ze společného podniku předseda opozičního hnutí Praha sobě a v minulém volebním období Hřibův náměstek pro dopravu Adam Scheinherr. Ten dlouhodobě tvrdí, že ve věci údajného uplácení podal v počátcích kauzy Dozimetr trestní oznámení. Organizovaná zločinecká skupina vedená dle policie zlínským podnikatelem Michalem Redlem si u společnost Karlín Group měla říct o několikamilionový úplatek za to, že dojde k uzavření smlouvy. Dva roky před vypuknutím kauzy Dozimetr k tomu vypovídal na policii majitel firmy Karlín Group Serge Borenstein, který se prý odmítl s aktéry sejít a stejně tak dát peníze.

„Věřím, že v kauze Dozimetr, která je nyní u soudu, policie vše (i na základě mého trestního oznámení) prošetřila. Argumenty Zdeňka Hřiba, které ho vedly k zastavení miliardové investice, nedávají smysl. Obávám se, že zastavení projektu Nové Holešovice je pouze důsledek vnitrostranického boje uvnitř pirátské strany. Dělat závěry na základě jednoho novinového článku nebo vnitrostranických bojů považuji nejen za neprofesionální, ale především strašně nebezpečné. Ohrožuje to pověst Prahy jako seriózního obchodního partnera, město může přijít o zisk až 600 milionů korun a stav stanice i okolí bude další desítky let čím dál odpudivější,“ uvedl Scheinherr.

Předžalobní výzva hrozí škodou 1,3 miliardy za Nové Holešovice

Domácí

Společný podnik, u jehož zrodu Scheinherr jako dopravní náměstek, pod nějž spadá DPP, stál, považuje za nejvýhodnější variantu. „Je to jediná cesta, jak si do budoucna ponechat vliv na území, zajistit cestujícím kvalitní dopravní terminál a celé území revitalizovat. Pokud by schválení pomohla změna stanov DPP, ani tomuto postupu se nebráníme. Klíčové je, aby se situace co nejrychleji odblokovala a Pražané nemuseli na tak potřebnou rekonstrukci dále čekat,“ doplnil.

Výběr článků

Načítám