Článek
Klub ocenil snahu o kultivaci okolí nádraží a přivítal zavedení tramvajové trati do jeho předpolí.
„Je však přesvědčen, že pro zkvalitnění předprostoru nádraží rozhodně není třeba demolice nové odbavovací haly, jejíž nesporné architektonické kvality by měl projekt naopak promyšleně rozvíjet,“ stojí ve stanovisku.
„Z těchto důvodů klub s předloženým projektem zásadně nesouhlasí a doufá, že k jeho realizaci v této podobě nedojde,“ pokračuje stanovisko klubu, které podepsali Richard Biegel a Rostislav Švácha z jeho vedení.
Na Prahu nevídané. Hlavní nádraží promění dřevěná střešní konstrukce
Odbavovací halu z konce 70. let ve stylu hi-tech, dílo architektonického týmu Jana Bočana, Josefa Dandy, Zdeňka Rothbauera a Jana a Aleny Šrámkových, klub zařadil k nejkvalitnějším poválečným stavbám nejen v Praze, ale i v celé republice.
„Odbavovací hala je chráněna autorskými právy, která jsou nepominutelná, a lze předpokládat jejich důsledné uplatnění, jak dokládá stanovisko Daniely Bočanové, která je dědičkou autorských práv jednoho z hlavních autorů projektu,“ uvádí dále stanovisko a připomíná památkovou ochranu.
Od haly k železničnímu mostu
Demolice velké části haly je podle klubu nepochopitelná i z toho důvodu, že byla před více než deseti lety za 1,2 miliardy korun zrekonstruována.
„Nákladná demoliční přestavba nedávno zrekonstruované haly je ještě absurdnější, dáme-li ji například do kontextu diskuse o zachování železničního mostu na Výtoni, který má stejného investora a je také kulturní památkou, avšak u nějž je právě (nepoměrně menší) nákladnost rekonstrukce jedním z důvodů jeho navrhované demolice,“ konstatoval klub.
Most pod Vyšehradem má mít bronzovou barvu. Správa železnic představila upravený návrh
V soutěži uspěl návrh kodaňského studií Henning Larsen Architects a Ramboll. Vítězné studio má nyní svůj návrh rozpracovat do architektonické studie, vyjádřit se bude moci od poloviny prosince veřejnost.