Článek
Jako jediní ze 17 církví jste nakonec nepodepsali smlouvu se státem a odmítli jste 227 miliónů korun. Proč?
Už tady fungujeme více než 120 let a po většinu té doby jsme působili skrze samofinancování, ne skrze dotování státem. To je ideový důvod. Druhý důvod je ten, že jsme měli problém s tím, že v zákonu o majetkovém narovnání je napsáno, že má sloužit k tomu, aby si církve vytvořily majetkovou základnu a mohly být nezávislé na státu.
My si nechceme vytvářet majetkovou základnu z cizích zdrojů, tedy od státu. Také majetkové škody, které nám byly způsobeny v době komunistů, jsou nesrovnatelně nižší, než které nám byly nabízeny. Byly u nás i úvahy, zda to nepřijmout a nepoužít na bohulibé cíle, např. dotovat veřejně prospěšnou činnost, ale nakonec převládlo mínění peníze nepřijmout.
Nejde jen o peníze, budete žádat navrácení nějakého majetku?
Nebudeme. Máme jen jeden případ, kdy nám byla v 70. letech odejmuta rozestavěná modlitebna v Karlových Varech. A o to se soudit nebudeme. A protože jsme nevlastnili žádné jiné lesy, pole a budovy a komunistický režim nesahal přímo na modlitebny a byty kazatelů, tak nemáme důvod si těch 227 miliónů brát.
Proč jste neřekli dříve, že ty peníze nechcete?
My jsme dlouho nevěděli, jak bude zákon vypadat. Také v něm došlo k posunu. Ze začátku se mluvilo o tom, že půjde hlavně o vyrovnání nemajetkových křivd. Teď je pouze v preambuli napsáno „i jiných křivd“ a jinak se mluví o majetkových křivdách. De facto je to forma restitucí a k tomu se my nehlásíme.
Nezazlívali vám z Ekumenické rady církví, že jste nejdříve kývali a pak jste couvli?
V průběhu jednání byla tendence, abychom nic neříkali, aby naše vystoupení neohrozilo zákon jako takový. Proto jsme až do schválení drželi jednotu a poté jsme se už necítili být zajatci ostatních a měli jsme už svobodu k rozhodnutí. Ale s výtkami jsme se nesetkali.
Vystačíte pouze z darů věřících?
Musíme vystačit. Máme 2400 aktivních členů, kteří jsou ochotní přispívat. Někdy se jedná dokonce o desátek, tedy o desátý díl celého příjmu. Máme 35 kazatelů a už dnes není část z nich placena ze státních dotací. Pokud, až nebudou dotace, nevyjdeme, tak někteří z nich budou muset jít do civilního zaměstnání.
My máme široký podíl laiků, neplacených dobrovolníků, takže naše existence není závislá na tom, zda si zaplatíme kazatele.