Hlavní obsah

Kdo má uklízet nástupiště na nádražích? Nikdo neví

Jedno nástupiště uklizené, druhé ne, a přitom jsou obě na témže nádraží. I to jsou obrázky z letošní zimy. Některá nástupiště totiž patří Českým drahám, jiná má na starosti Správa železniční dopravní cesty.

Článek

"Výpravčí v Břeclavi mi řekl, že se neuklízí nástupiště. Dřív to bylo v kompetenci stanice, nyní to má na starosti Správa železniční dopravní cesty (SŽDC). Jenže ta musí napřed zajistit průjezdnost kolejí a hlavně čistit výhybky, tak peróny neuklízí,“ popsal situaci na břeclavském nádraží jeden z čtenářů Práva.

"České dráhy (ČD) zajišťují v České Lípě úklid pouze nástupiště, které přímo přiléhá k nádražní budově. O zbývající ostrovní nástupní plochy se stará SŽDC,“ potvrdil situaci náměstek ředitele krajského centra Českých drah v Liberci Pavel Bartoš.

"Správně by měl první nástupiště uklízet vlastník, tedy ČD, a každé další SŽDC. Je to věc vlastnických vztahů, ale jsou v tom zmatky. Například zastávku Chomutov-město vlastní celou stát, takže by ji měla včetně prvního nástupiště uklízet SŽDC,“ potvrdil Právu Rudolf Galbavý z chomutovské stanice.

Nesmí sněžit v neděli

"Je to složité,“ uvedl zaměstnanec ČD v Tachově. O prostory nádraží a okolí se u nich prý starají dvě firmy. Úklid nástupiště mezi budovou a první kolejí a prostoru u nádraží má zajišťovat plzeňská Regionální správa majetku (RSM), další peróny borská SDC. Ze správy majetku tam ale ještě nikoho neviděli, a tak nezbývá než zapojit vlastní síly. Podobnou zkušenost mají na nádraží v Boru. "Pokud nasněží, lidé v tom musí většinou šlapat,“ uvedl zdejší zaměstnanec.

V Plané na Tachovsku zajišťuje pro RSM úklid soukromá firma. Její zaměstnanci ale pracují jen od pondělí do pátku. "Majitel objektu by se měl víc zajímat, koho na tyto práce najal,“ míní dozorčí provozu Jana Lasatová. "Dříve ručil přednosta za to, co má na nádraží. Dnes je to složité. Na nás je zajistit sjízdnost na trati,“ uvedla.

O úklidu sněhu tak často rozhoduje přístup vlastních lidí. "Někomu to prostě nedá, vezme hrablo a jde uklízet,“ dodala dozorčí.

"O úklid se dělíme se Správou železniční dopravní cesty, oni uklízejí u svých budov a my u našich. Většinou sníh odklízíme podle situace a potřeby a nástupiště se nám daří udržet čistá,“ uvedl pro Právo jeden z pracovníků ČD na vlakovém nádraží v Sokolově.

Řešení: vyšlapat ve sněhu chodník

Na dotaz Práva, kdo vlastně odpovídá za odstranění sněhu z nástupišť, odpověděl tiskový odbor Českých drah: "Tam, kde nám nádražní budova patří, jsme povinni uklidit první nástupiště. Údržba a úklid těch ostatních perónů mezi kolejemi je věcí Správy železniční dopravní cesty (SŽDC).“

Dráhy připouštějí, že je v jejich vlastním zájmu, aby žádný cestující neutrpěl újmu na zdraví kvůli sněhu či ledu na peróně. Na SŽDC proto požadují rychlou nápravu, když zjistí, že se úklid zanedbal. Jenže SŽDC je limitována počtem lidí a přednost opravdu dostává zajištění provozu.

"Prý máme cestujícím poradit, aby si ve sněhu vyšlapali chodník,“ předávají cestujícím radu, kterou sami dostali. A tak na mnoha místech lidé dál klopýtají ve sněhu a kloužou po náledí.

Výběr článků

Načítám