Článek
Donedávna řidiči na českých silnicích potkávali trvalé úsekové měření rychlosti jen v tunelech nebo na částech Pražského okruhu. Nikde jinde, pokud například nešlo o dočasné řešení při modernizaci D1, kdy radary hlídaly, jestli řidiči dodržují omezenou 80kilometrovou rychlost ve zúženích během oprav.
Po loňské dostavbě dálnice D4, která vede na jih Čech, je řidiči najdou hned na osmi otevřených úsecích v obou směrech. Radary jsou tam nainstalované natrvalo.
„Na tomto nově vybudovaném a zrekonstruovaném úseku bylo letos 22. ledna zahájeno trvalé úsekové měření rychlosti, které je pilotním projektem v rámci celé České republiky,“ řekl Novinkám vedoucí příbramského dopravního úřadu Jan Novák.
O příjmy z pokut se v případě D4 dělí středočeská Příbram a jihočeský Písek.
Nováčci už plánují
Pro Příbram i Písek zatím nejde o nijak zásadní příjem. Obě města hospodaří s rozpočtem kolem jedné a půl miliardy korun. Na druhou stranu, ačkoliv zpočátku si řidiči na novém úseku dálnice D4 dávali pozor a příliš neriskovali, nyní to vypadá, že se skoro utrhli ze řetězu.
Bez těch peněz si to dnes už neumíme představit a asi bychom ani nefungovali.
Jen za únor v Příbrami vybrali téměř 300 tisíc korun a v Písku již museli řidiči zaplatit do začátku dubna více než 1,6 milionu korun.
„Peníze nám ještě do rozpočtu nepřišly. Do budoucna je chceme využít na dopravní prevenci a chceme to také věnovat na velký projekt na kamerový systém do škol,“ řekl na dotaz Novinek, co hodlají s nečekaně nabytými penězi dělat, starosta Příbrami Jan Konvalinka (ANO).
Seznam měst | Celkem vybraly za rok 2024 v Kč |
---|---|
Ústí nad Labem | 22 178 930 |
Černošice | 15 958 440 |
Lovosice | 10 994 67 |
Říčany | 5 151 601 |
Praha 12 | 4 626 500 |
Radotín | 3 705 000 |
Ostrava | 3 025 556 |
Přeštice | 1 788 100 |
Holice | 86 500 |
Písek | 0* |
Příbram | 0* |
* Tato města vybírají pokuty až od roku 2025 | |
Zdroj: Jednotlivé radnice |
Úředníků, kteří vyřizují tuto agentu, tedy řeší přestupky řidičů a v případě nezaplacení je popotahují, prý mají dostatek. „Uvidíme, jak se to bude vyvíjet,“ podotkl.
Nejvíc řidiči riskují na D8
V seznamu měst, která svůj rozpočet obohacují o pokuty vybrané z dálničního měření, jsou ale i menší obce. „Někdo vidí pouze příjem a nevidí náklady, které za tou obsluhou v přestupkovém řízení jsou,“ podotkl k tomu starosta sedmitisícových Přeštic na Plzeňsku Tomáš Chmelík (STAN). Pod ně spadá tunel Valík na dálnici D5.
Tamní úředníci loni vybrali na pokutách od řidičů necelé dva miliony korun. „Přeštice hospodaří ročně s částkou kolem 250 milionů korun, takže ten příjem z pokut od řidičů na dálničním úseku není nijak zásadní,“ zkonstatoval.
Nejvíc v celé republice loni vybralo krajské město Ústí nad Labem, pod jehož gesci spadají na dálnici D8 do Německa tunely Radejčín a Panenská.
Loni tam postihli víc než 65 tisíc řidičů, kteří jeli rychleji, než měli. Ti pak městu museli zaplatit víc než 22 milionů korun. Lovosice, které spolu s Ústím spravují přestupky řidičů v tunelu Radejčín a mají na starosti také tunel Prackovice, loni vybraly 11 milionů.
Pokuty platí správu celého okresu
Na peníze od neukázněných dálničních řidičů si přijdou také obce kolem Prahy, pod které náleží Pražský okruh. Jde o Říčany, Radotín, Prahu 12 a Černošice.
Posledně jmenované Černošice řeší nedostatek peněz z rozpočtu nejvíce. Z pokut z radaru na okruhu u Jesenice získaly loni téměř 16 milionů korun.
„Bez těch peněz si to dnes už neumíme představit a asi bychom ani nefungovali,“ řekl starosta Černošic Filip Kořínek (Věci černošické). Vysvětlil, že z pohledu celé republiky jsou Černošice v extrémní pozici, ovšem v negativním slova smyslu. Jeho úřad totiž vykonává státní správu pro celý okres Praha-západ, což je 79 obcí.
Přestupek (mimo obec) | Pokuta na místě | Pokuta ve správním řízení | Trestné body |
---|---|---|---|
Překročení rychlosti do 10 km/h | do 1500 | 2000 až 5000 | - |
Překročení rychlosti o 10 až 30 km/h | 1500 až 2000 | 2000 až 5000 | 2 |
Překročení rychlosti o více než 30 km/h | 2500 až 3500 | 4000 až 10000 | 4 |
Překročení rychlosti o více než 50 km/h | nelze | 7000 až 25 000 | 6 tr. bodů a zákaz činnosti na 6 až 18 měsíců |
Zdroj: Policie ČR |
„Město samotné je poměrně malé, má jen 7,5 tisíce obyvatel, ale staráme se o území, které v minulosti rychle rostlo a roste dál. Dneska už má 160 tisíc obyvatel a tomu musí odpovídat potřebný počet úředníků,“ pokračoval.
Lidé z jeho úřadu se tak musí postarat o vše od vydávání dokladů, přes stavební a živnostenský úřad, územní plánování až po vydávání rybářských či mysliveckých lístků.
Podle Kořínka Černošice nedostávají od státu na výkon státní správy dost peněz, protože částka se odvíjí právě od počtu obyvatel Černošic a počtu dětí v jejich školách, a nikoli od všech obyvatel okresu.
„Takže peníze z těchto pokut používáme na práci městského úřadu. Máme čerstvě spočítané, že platy úředníků, ale i další provoz spolykají všechno, co dostaneme od státu, ze správních poplatků i z příjmů sankční povahy,“ posteskl si Kořínek.
„Pro nás je to velmi vítaný příjem, protože bohužel stát to nemá nastavené tak, aby to bylo ufinancovatelné,“ dodal k pokutám z dálničního okruhu.
Říčany jsou v jiné pozici. Loni vybraných pět milionů investovaly do oprav vozovek a chodníků.
Zajímavý příjem, byť nejde o dálniční úsek, mají díky pokutám i Karlovy Vary. Spadá pod ně totiž hlavní tah z Prahy do Varů. Jde o silnici 1. třídy a měří se na úseku mezi 108. a 112. kilometrem, kde se v minulosti často stávaly dopravní nehody.
Podle mluvčího tamního magistrátu Jana Kopála zaplatili řidiči loni za překročení rychlosti do karlovarské pokladny 3,5 milionu korun.