Článek
„Měl by se daleko víc soustředit na to, aby objasnil podstatu té kauzy, za co byly vydány státní peníze, co stát za to získal, a méně se soustředit na to, aby se nás snažil přesvědčit o tom, že je to nějaká zinscenovaná věc. Protože to opravdu není podstatné. Podstatné je to, zda zde došlo k ukradení státních peněz, ke spáchání trestného činu,“ řekl Láska.
Tvrdá data
Podle šéfa TI bylo se státními penězi v době našeho předsednictví EU „nakládáno velmi nestandardně“. „To jsou tvrdá data, že peníze odcházely do zahraničí, že odcházely na účty velmi neprůhledných společností,“ konstatoval. Hlavním úkolem policie je teď podle Lásky zjistit, u koho peníze, které opustily ČR, vlastně skončily.
Ke zjištěním Finančního analytického útvaru ministerstva financí (FAÚ), který většinu podezřelých bankovních transakcí v řádu stamiliónů korun již zmapoval, Láska podotkl: „Je to klasická ukázka případu, kdy se buďto někdo snaží spáchat daňový delikt, tzn. zkrátit daň z příjmů tím, že vyvede peníze proti nějaké fiktivní službě. Anebo je to nějaká provize či odměna, která má směřovat k někomu, kdo si ji nezaslouží. A proto ten člověk je schovaný za společností v daňovém ráji.“
Dispoziční právo k účtům firmy s neznámými vlastníky a několika soukromým termínovaným kontům, na nichž byla v Rakousku zablokována většina z podezřelého převodu ve výši 135 miliónů od dodavatelské firmy Promopra NWDC, má obchodní partner šéfa Promopra Jaroslava Veselého podnikatel Libor Veverka. Oba se v minulosti podíleli např. na zajištění zasedání Mezinárodního měnového fondu i summitu NATO, který měl za stát po organizační stránce na starosti Vondra.
„Zájmové skupiny by měly radost“
Ten v neděli opět odmítl, že by za podezřelou megazakázku pro Promopro měl nést nějakou odpovědnost. „K rezignaci nevidím žádný důvod,“ řekl. Jak dále uvedl, z jeho odvolání by měly největší radost nejmenované zájmové skupiny, které „léta těžily na ministerstvu obrany“. Vondra se rovněž domnívá, že by z nejmenované strany mohlo jít i „o pokus o kriminalizaci úředníků“ před řádným vyšetřením případu.
Svá dřívější tvrzení Vondra v neděli pouze rozšířil o slova, že „samozřejmě byl o vývoji všech těch příprav rámcově informován“ a že Promopro mělo v Kongresovém centru Praha (KCP), kde v rámci českého předsednictví proběhla většina akcí, „de facto exkluzivitu“ na základě „generálního partnerství“ mezi Promoprem a KCP.
To však podle zákona 137/2006 Sb. Vondrův tým nijak neopravňovalo k tomu, aby nedalo jiným firmám podnikajícím v odvětví audiovizuální techniky šanci účastnit se veřejné soutěže o zakázku v Praze a v jiných městech, kde se různá zasedání za našeho předsednictví EU uskutečnila. Žádná soutěž se však nekonala.
Vondra si i nadále stojí za tím, že s kauzou Promopro nemá nic společného. Odpovědnost za rozhodnutí o podezřelé zakázce se včera sice už nesnažil přenést na bývalého šéfa úřadu vlády Jana Nováka, který podepisoval smlouvy z čistě formálních důvodů, ale ukázal tentokrát na celou vládu Mirka Topolánka, jež řadu věcí souvisejících se zmíněnou zakázkou podle Vondry schvalovala.
Nadymáček jeho důvěru neztratil
Jak Právo už před časem upozornilo, z Vondrovy někdejší Sekce pro předsednictví, která na celou zakázku pro Promopro dohlížela, nyní pracují na ministerstvu obrany dva lidé. Prvním z nich je právník František Nadymáček, který v rámci Sekce pro předsednictví pracoval jako právník v Odboru rozpočtu a veřejných zakázek a nyní na ministerstvu obrany řídí Úřad dohledu nad akvizicemi.
Nadymáček byl zástupcem ředitele odboru rozpočtu a podle svého životopisu na internetu měl na starosti „veřejné zakázky, přípravu zadávacích podmínek, přípravu smluv, organizaci zadávacích řízení, jednání s dodavateli a partnery“. Dva měsíce před českým předsednictvím EU obelhával veřejnost tvrzením, že Promopro získalo zakázku na technické zajištění předsednictví bez veřejné soutěže právě proto, že má exkluzivitu s KCP.
To však vedení Kongresového centra opakovaně odmítlo. Vondra k Nadymáčkovi včera uvedl, že tento právník na více než půlmiliardové zakázce pro Promopro, která tak nakonec spolkla přes 70 procent rozpočtu Sekce pro předsednictví, nepracoval, stejně jako on sám smlouvu k ní nepodepsal, a má tak i nadále jeho důvěru.
Druhým z Vondrových bývalých lidí z doby předsednictví, který posléze nalezl uplatnění ve Vondrově současném působišti, je ředitel kabinetu ministrova prvního náměstka Jiřího Šedivého Ondřej Kovařík. V Sekci pro předsednictví byl zástupcem ředitele odboru logistiky a organizace a mj. vyjednával s firmami, jež usilovaly o audiovizuální zakázku, kterou posléze napřímo bez soutěže získalo Promopro.