Hlavní obsah

Kartel jde za exmanažery Českých drah. Stamilionovou pokutu hodlá stát vymáhat

Pochybení exmanažerů Českých drah, kteří se podle Evropské komise podíleli na uzavření kartelové dohody s rakouským železničním dopravcem, nezůstane bez odezvy. S pokutou ve výši 800 milionů korun Česko nesouhlasí a hodlá se dál soudit. Ministerstvo dopravy v čele s Martinem Kupkou (ODS) ale počítá s tím, že bude případné škody po vinících vymáhat. Dotčení manažeři už v podniku nepracují, jejich jména resort uvést odmítl.

Foto: Jan Handrejch, Novinky

Ministr dopravy Martin Kupka (ODS)

Článek

„Jde o 10 let starou kauzu bývalých manažerů Českých drah. Ti dnes už ve společnosti nepracují,“ řekl Novinkám mluvčí resortu František Jemelka k tomu, zda bude šéf resortu po někom vyžadovat vyvození osobní odpovědnosti.

Náhradu škody, která počínáním exmanažerů údajně vznikla, je ale stát připraven vymáhat. Zatím není jasné po kom a v jaké výši.

„Pan ministr podporuje rozhodnutí současného vedení Českých drah pokračovat v obraně před evropským soudem, vymáhání případné škody je samozřejmá věc. Záležet ale bude na výsledném rozhodnutí soudních orgánů EU,“ doplnil Jemelka.

České dráhy dostaly od Evropské komise pokutu přes 800 milionů

Ekonomika

Evropská komise zveřejnila tento týden rozhodnutí, ve kterém viní České dráhy a rakouského dopravce Österreichische Bundesbahnen (ÖBB) z porušování antimonopolních pravidel. Podle Komise uzavřely společnosti tajnou dohodu, díky které zabránily novému účastníkovi na trhu – soukromé společnosti RegioJet – v nákupu ojetých vozů ÖBB, které byly schváleny pro provoz v Česku.

Tím měly v letech 2012 až 2016 bránit „žlutým vlakům“ expandovat nejen na českém trhu, ale i na mezinárodní vlakové trase Praha–Vídeň. Za to jim komise vyměřila souhrnnou pokutu ve výši 48,7 milionu eur (1,2 miliardy Kč). Podíl připadající na českého dopravce činí 31,94 milionu eur (804 milionů Kč).

S verdiktem komise České dráhy nesouhlasí a hodlají se soudně bránit. Rakouské dráhy s Komisí spolupracovaly a pokuta jim byla snížena o 45 procent na 16,71 milionu eur (421 milionů Kč).

Kompromitující e-maily

Ministerstvo dopravy nechtělo ukazovat prstem na konkrétní viníky.

„Rozhodnutí je velmi čerstvé a bude třeba provést jeho důkladné posouzení. Až následně může být přikročeno k případným dalším právním krokům,“ sdělil redakci mluvčí Českých drah Filip Medelský.

Šetření unijních úřadů se týká let 2012 a 2016. K té době se vztahuje i korespondence jednoho z tehdejších členů představenstva – Radka Dvořáka – se zástupci rakouských drah, která unikla do médií.

V únoru 2015 si podle serveru Seznam Zprávy vyměnil e-maily s manažerkou rakouské firmy Silvií Kaupa, v nichž se domlouvali na podmínkách obchodu s ojetými železničními vozy, psala média.

„Byl bych velmi vděčný, kdybyste eliminovali alespoň RegioJet a pak se rozhodli, jestli předpokládaných 60 000 eur nabízených WGS je pro vás dost, nebo není,“ citoval úryvky z Dvořákovy korespondence server Zdopravy.cz.

Druhý den přišla z Rakouska pro České dráhy potěšující odpověď. „Ahoj Radku, postaráme se, aby RegioJetu vagony prodány nebyly. Moji kolegové z regionálního provozu, kteří vagony prodávají, mi to dnes potvrdili,“ napsala Kaupa.

Už tehdy se mluvilo o tom, že kauzu zřejmě prověří unijní úřady. Po medializaci Dvořák opustil funkci v Českých drahách, na dva roky se přesunul do dceřiné společnosti ČD Cargo, kde před dvěma lety rovněž skončil.

„Kauza, která dle sdělení EK proběhla v letech 2012-16, se týká Českých drah, zdaleka nikoliv pouze mé osoby. Veškeré rozhodovací pravomoci a zodpovědnost nese představenstvo a dozorčí rada, jejichž členem jsem v té době ani nebyl,“ sdělil Novinkám Dvořák s tím, že partnerská jednání navíc probíhala vždy na vždy na úrovni nejvyššího managementu ČD a OBB.

„Já jsem od října 2013 zastával funkci vedoucího kanceláře obchodního náměstka, tedy funkci čistě administrativní. Moje pravomoci ovlivňovat rozhodování Českých i Rakouských drah byly zcela nulové. Je zřejmé, že se případ týká mnoha vrcholových manažerů ČD v období po roce 2012. Přesto ze spisu unikl pouze můj nešťastně formulovaný mail, což považuji za snahu o odvedení pozornosti a diskreditaci mé osoby. Nutno také zdůraznit, že uváděný odkup vozidel ani nedopadl ve prospěch Českých drah, což samo o sobě vypovídá o mém tehdejším nulovém vlivu,“ říká Radek Dvořák.

Rozhodne soud

České dráhy se hodlají bránit u evropských soudů a do skončení řízení se neplánují k případu více vyjadřovat. Mají za to, že Komise nevzala v potaz všechny relevantní skutečnosti.

„Prověřování a vyšetřování celé věci trvá již více než 8 let a dle Českých drah v něm docházelo k nedůvodným průtahům, byla porušována jejich procesní práva a z průběhu řízení je patrná snaha po tak dlouhém šetření někoho potrestat,“ uvedli v prohlášení.

„Výsledkem je rozhodnutí, které České dráhy vnímají jako právně vadné, přehlížející podstatné důkazy a nereflektující skutečný stav dané věci,“ dodává národní vlakový dopravce.

V případě, že by dopravce musel nakonec vysokou pokutu skutečně hradit, nemělo by to mít negativní dopad na hospodaření společnosti. Dráhy mají vytvořenou finanční rezervu.

Jančura se rozhodl prodat RegioJet

Ekonomika

Výběr článků

Načítám