Hlavní obsah

Kardinál Duka vidí čerta i za olympiádou v Paříži

Jednaosmdesátiletý bývalý pražský arcibiskup Dominik Duka postavil naroveň právě skončenou olympiádu v Paříži s nacistickými hrami v roce 1936 v Berlíně a těmi moskevskými v roce 1980. Podle něj všechny odporovaly míru a přátelství.

Foto: Milan Malíček, Novinky

Kardinál Dominik Duka

Článek

V příspěvku se kriticky vymezil vůči vyobrazení Poslední večeře při zahajovacím ceremoniálu či šířil dezinformace o alžírské boxerce, kterou mnozí považují za muže. Podivoval se ale i nad načasováním pražského duhového průvodu Prague Pride, který vrcholil společně se závěrem olympiády.

„Vytvořil se trojlístek olympiád 1936 - Berlín, 1980 - Moskva a nyní Paříž 2024. Olympiáda nastolila mír. Proto zmíněné tři olympiády odporují těmto zásadám. Sportovci byli zneužiti k jiným cílům: k nacismu, komunismu a k novým ideologiím, které nám vlastně říkají, že neexistuje lidská identita,“ rozepsal se nepochopitelně ve svém příspěvku kardinál Duka.

Jakékoliv příměry k době nacismu jsou přitom ožehavé, jak se svého času přesvědčila například bývalá ministryně sociálních věcí Jana Maláčová (ČSSD). Ta se v roce 2021 musela omlouvat za větu, že ani 2. světová válka nezpůsobila takové škody na dětech jako pandemie koronaviru.

Údajnou neexistenci lidské identity pak Duka dokládá na případu alžírské boxerky Imán Chalífové, o níž se spekuluje, zda je žena, či muž. A byla kritizována za účast v ženském boxu. Chalífová se ale narodila i vyrůstala jako žena.

Boxerky na olympiádě nejsou transgender sportovkyně. Ani tvrzení o biologických mužích nikdo nedoložil

Svět

„Muž, který bije ve sportovní disciplíně boxu ženu, je toho potvrzením. Ptám se: kde je Istanbulská smlouva, kde jsou její obhájci?“ položil si otázku Duka. Přitom právě proti tzv. Istanbulské úmluvě, která se zabývá potíráním násilí na ženách a domácím násilím, církev a někteří veřejní činitelé vystupovali a nakonec dosáhli toho, že Senát její přijetí zablokoval a ČR ji neratifikovala.

Duka také poděkoval sportovcům, kteří si podle něj stojí za svými postoji a „poznali, že zde došlo k zneužití olympiády určitými skupinami, které nám ovšem nezaručují ani dobrou výchovu ve školách, ani formaci“.

Pařížská olympiáda se na rozdíl od předchozích her vyznačovala narušováním stereotypů, někdy výrazně uvolněným až kontroverzním způsobem. Zahajovací ceremoniál se nekonal tradičně na stadionu, nýbrž v centru Paříže. Mezi množstvím hudebních a tanečních vystoupení kritiky zaujal především polonahý modrý muž ležící na servírovacím tácu vyobrazující boha Dionýsa a záběr, který v jednom úhlu vzdáleně připomněl malbu Poslední večeře od Leonarda da Vinci z konce 15. století.

„Propojení aluze na Poslední večeři je zcela evidentní. Aluze na antickou dobu dionýsovskými bakchanáliemi je podle mého názoru absolutní výsměch antice, nejenom tedy křesťanství, protože víme, že sportovci nemohou pořádat bakchanálie, aby pak šli soutěžit,“ přidal se se značným zpožděním Duka ke kritikům, kteří podobnost s Leonardovým dílem chápali jako urážku podstaty celého křesťanství, ačkoliv jde jen o renesanční nástěnnou malbu. Pořadatelé navíc odmítli, že by se snažili obraz napodobit.

Souběh konce olympiády a Prague Pride prý není náhoda

Duka ovšem v rámci vidění údajného spiknutí šel ve svém příspěvku dál. Pařížské olympijské hry dal do souvislosti s každoročním festivalem Prague Pride na podporu komunit LGBTQ+ , který vyvrcholil tzv. průvodem hrdosti ve stejné době jako závěrečný ceremoniál her.

„Ctitelé bakchanálií mohou vidět své projevy v takzvaných průvodech Pride. Nebylo náhodné, že v souběhu se takovýto průvod konal v Praze, v hlavním městě země, která se nazývá srdcem Evropy,“ zamyslel se Duka.

FOTO: Prahou prošel duhový průvod

Domácí

Výběr článků

Načítám