Článek
Trhlina ve svahu se objevila loni v létě. Po vydatných srážkách na konci roku se vlivem působení spodních vod dalo do pohybu zhruba 90 tisíc metrů krychlových zeminy. Pohybem zeminy vznikla pod kaplí tři metry vysoká stěna, která začíná zhruba dva metry od barokní stavby.
Není proto divu, že se místní o osud dominanty obce obávají. „Je to padesát na padesát,“ řekla Novinkám starostka Květa Panská (Za rozumné investice) a připomněla, že kaple byla z preventivních důvodů vyklizena. Přestěhován byl i kamenný kříž v jejím sousedství.
Vedení obce začalo hned po sesuvu svah zajišťovat. Nejprve byly z místa odstraněny veškeré stromy, aby se stráni odlehčilo od kořenů. Odborná firma pracuje nyní na povrchovém odvodnění svahu. Buduje drenáže, které mají spodní vody odvést do potoka.
„Aktuálně jsou vybudována dvě takzvaná žebra, chystá se výstavba třetího a v dohledné době i čtvrtého,“ popsala starostka a zdůraznila, že se jedná o pokusné stabilizační práce na záchranu ohrožených nemovitostí nad utrženým svahem.
„Není stoprocentní jistota, že po realizaci budou kaple a nemovitosti nad ní zcela v bezpečí. Obavy jsou stále veliké,“ poznamenala starostka.
Místní se o kapli obávají
Obec, ve které žije zhruba 485 obyvatel a její roční rozpočet je kolem deseti milionů korun, hradí dosavadní práce z vlastních pokladny. Podle starostky bude ale potřeba zajistit další odborný postup, který svah zpevní.
„Sami nejsme schopni potřebné práce zaplatit. Požádáme proto o dotace Krajský úřad Ústeckého kraje a ministerstvo životního prostředí,“ uvedla.
Radnice obyvatele obce vyzvala, aby k místu sesuvu nechodili. „Svah je velmi aktivní, není tam bezpečno,“ zmínila starosta s tím, že místní její apel respektují. „Občas se ale přijdou podívat přespolní. Na riziko jsou upozorněni páskami.“
Kaple Navštívení Panny Marie byla postavena roku 1660, na počátku 18. století byla přestavěna do barokní podoby. Stavba patří obci a je památkově chráněna.
Silnice I/27 je hlavní tahem na trase z Plzně do Mostu. Ředitelství silnic a dálnic připravuje obchvat Žiželic. Stavba má odvést tranzitní dopravu mimo obec a zlepšit jízdní parametry silnice.
Státní podnik už začal s přípravnými pracemi. Vznikají tak například přístupové cesty pro techniku. Souběžně pracuje firma na projektu a provádí geodetická měření. Součástí investice je 377 metrů dlouhý most přes údolí potoka Hutná.