Hlavní obsah

Kapli na Pardubicku převezli na návěsu o dva kilometry dál

Horní Ředice

Zhruba šest hodin místo zamýšlených dvou trval ve středu přesun kapličky u Horních Ředic u Holic na Pardubicku z místa, kde byla v roce 1836 postavena, na novou adresu. Od původní je nyní vzdálena asi dva kilometry. Památka, stojící u frekventované silnice I/36, se musela přesunout poté, co prakticky přestala být kvůli stavbě dálničního přivaděče přístupná. Nesvědčilo jí ani množství automobilů, které v její těsné blízkosti projíždělo.

Přesun kapličky na Pardubicku.Video: Ludmila Žlábková, Novinky

Článek

Kaplička nyní stojí blíž k vesnici v prostoru, kde je pod lipami umístěn i kříž připomínající oběti sedmileté války a pomníčky obětí autonehod. Přípravy na její transfer začaly asi před rokem. Znamenalo to sehnat peníze, nalézt specializovanou firmu, která se složitého problému nezalekla, pak celou akci naprojektovat a propočítat.

Foto: Ludmila Žlábková, Novinky

Převoz kapličky o dva kilometry

„Samotné stavební práce začaly před čtrnácti dny, kdy bylo nutné kapličku na převoz připravit a také upravit místo, kde dosedla. Museli jsme oddělit stavbu od základů v zemi a vložit pod ni ocelový rám,“ popsal René Růžička z firmy Ulas z Ústeckého kraje, která se podobným projektům věnuje od roku 2015. Byl to její už čtrnáctý přesun.

Viděl přesun kostela v Mostu

„Je to taková ironie osudu. Bylo mi pět let, když se přesouval kostel v Mostu. A já jsem se tam byl podívat. Ale v životě by mě nenapadlo, že se budu něčemu takovému profesně věnovat. A stalo se. Asi největším objektem, který jsme přesouvali, byla stočtyřicetitunová kaple na jižní Moravě. Přesouvala se na dva jeřáby. Původně stála v zatáčce u komunikace a často do ní bouraly automobily,“ pokračoval Růžička, podle kterého je každá taková akce složitá zejména na logistiku.

„Musí se vše vymyslet, aby kaple zůstala v celku, i když se zdvihne. To je to, z čeho máme vždy největší strach. Tato kaplička má dvě stě let a nevíme, v jaké je kondici. My se domníváme, že v dobré. Jinak bychom do toho nešli,“ poznamenal krátce před zahájením transferu Růžička.

Foto: Ludmila Žlábková, Novinky

Kaplička na původním místě.

Kaplička spolu s kovovými rámy, který ji svazovaly, vážila pětadvacet tun. I když bylo vše pečlivě naplánováno, došlo ke zdržení.

„Na místě se ukázalo, že kaple má vysoké těžiště, proto jsme ji museli dodatečně zajistit dalšími železnými prvky. Navařili jsme dvě výztuhy a pak už to bylo bez problémů,“ dodal Růžička.

Původně mělo kapličku přesunout Ředitelství silnic a dálnic. Bezpečnostní audit však uvedl, že kaple provozu na silnici nevadí. A tak nechtělo složitou operaci financovat.

Usazení kapličky v Horní Ředici na novém místě, blíže obce.Video: Žlábková Ludmila, Novinky

„Kaple ale stála těsně vedle komunikace. Ani bychom se o ni nemohli starat a udržovat ji,“ vysvětlil starosta Josef Kosel (Spokojený život občanů). Projekt za zhruba milion korun se podařilo realizovat i díky podpoře Pardubického kraje, která obci poskytla dotaci 600 tisíc korun z Programu obnovy venkova.

Poděkovali potleskem

„Také jsme vyhlásili veřejnou sbírku, na které je nyní přes padesát tisíc korun. Co se nevybere, doplatí obec,“ řekl starosta, podle něhož se samozřejmě vyskytly hlasy, že je přesun zbytečně drahý. Že by se třeba mohla kaplička zbourat a na novém místě znovu vystavět.

Foto: Ludmila Žlábková, Novinky

Kaplička usedá na své nové místo.

„Ale to přece ztrácí smysl. To už by nikdy nebyla ta původní, dvě století stará kaplička,“ dodal starosta. Za pravdu mu dali přihlížející, kteří po usednutí stavby na nové místo, odměnili stavebníky potleskem.

Kaple ze dřeva a kamene. U Brna dokončili architektonický unikát

Tipy a trendy
Související témata:

Výběr článků

Načítám