Hlavní obsah

Kanál Dunaj–Odra–Labe obcím i městům vadí

Právo, Jiří Novotný

Projekt kanálu Dunaj–Odra–Labe (DOL), jehož vybudování prosazuje prezident Miloš Zeman, vyvolává vleklé spory. Nyní se proti tomuto záměru postavilo 56 měst a obcí z okolí plánované trasy.

Foto: Sdružení D-O-L

Vizualizace vodního koridoru Dunaj–Odra–Labe

Článek

V memorandu, které podepsali zástupci měst a obcí z Olomoucka, Přerovska a Novojičínska, žádají starostové vládu, aby pozastavila rozhodování o pokračování přípravy projektu DOL.

Ministr dopravy Vladimír Kremlík (za ANO) již předložil vládě návrh, aby se v přípravě pokračovalo, ale jen v méně nákladné variantě, tedy Dunaj–Odra. Ani to se ale starostům nelíbí. Konkrétně navrhují vypustit z plánované trasy chráněná území a přípravu projektu ukončit.

Ministerstvo bude se starosty jednat

„Města a obce se obávají, že výstavba a provoz DOL by měly negativní dopad na koloběh podzemních vod. Nesouhlasí ani s vedením koridoru napříč jejich územím, což by se neobešlo bez záboru tisíců hektarů půdy,“ sdělila novinářům senátorka Jitka Seitlová (KDU-ČSL), která už memorandum zaslala nejen Kremlíkovi, ale i premiéru Andreji Babišovi (ANO).

„Chápeme obavy starostů. Budeme proto společně s ministerstvem dopravy (MD) iniciovat jednání, kde jim bude projekt představen a budou projednány jejich otázky a připomínky. Přípravy projektu jsou na začátku a řada detailů včetně trasy se bude ještě upřesňovat. Věřím, že se starosty dojdeme k rozumnému kompromisu,“ reaguje na memorandum předseda Asociace DOL a bývalý ředitel Ředitelství vodních cest (ŘVC) Jan Skalický.

Vláda má Kremlíkův návrh na stavbu DOL projednat na jednom ze svých nejbližších zasedání. Zatímco celý DOL by podle studie proveditelnosti přišel na 585 miliard korun, jeho část Dunaj–Odra by si vyžádala 283 miliard.

„I tato zkrácená varianta je technicky velmi náročná, ale proveditelná,“ uvedl k tomu už dříve ředitel odboru strategie MD Luděk Sosna.

Stavbu vodní cesty podporují Poláci

Opřít se vláda může o memorandum, které představitelé MD podepsali letos v srpnu ve Varšavě s polským ministerstvem námořního hospodářství a vnitrozemské plavby. Je v něm zdůrazněn význam, který by pro obě země mělo propojení vodních cest.

Kanál Odra–Labe by mohl být postupně vybudován v letech 2030 až 2040. Předcházet tomu mají analýzy této stavby ve vztahu k životnímu prostředí a vodnímu hospodářství.

Město Přerov, kde jsme měli možnost vysvětlit zastupitelům informace o přínosech vodního koridoru, se k memorandu nepřipojilo
předseda Asociace DOL Jan Skalický

„Ministerstvo dopravy i odborníci mají snahu situaci řešit. Senátorka Seitlová ale bohužel svými aktivitami vyvolává jen napětí a další spory. Vždyť na žádné jednání se starosty nebyli přizváni zástupci MD ani zpracovatelé studie proveditelnosti. Naopak město Přerov, kde jsme měli možnost vysvětlit zastupitelům informace o přínosech vodního koridoru, se k memorandu nepřipojilo,“ připomněl Skalický.

Podobné obavy jako na severu Moravy k DOL panují na Vysočině k plánované vysokorychlostní železniční trati. Skalický věří, že v obou případech se podaří se starosty dohodnout rozumné řešení.

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám