Článek
"Nám se podařilo popsat všechny činnosti, které musí stavba zahrnovat a dát jim časový rámec," uvedl ministr.
Dokončení 370 kilometrů dlouhého projektu do 16 let je podle Žáka reálné, existuje navíc ještě roční až dvouletá rezerva, o které by se dala výstavba zkrátit, věří šéf dopravního resortu.
Do konce příštího roku by podle harmonogramu měla vzniknout studie proveditelnosti a analýza dopadu stavby na životní prostředí. Do roku 2020 by pak měly být hotové plavební stupně na Labi v Děčíně a v Přelouči, mezitím by se od roku 2015 měly souběžně připravovat projekty nových staveb, což by mělo být hotovo do roku 2030. Samotná stavba koridoru po jednotlivých úsecích by se podle návrhu ministerstva měla uskutečnit mezi lety 2023-2039.
Aktuální harmonogram ministerstva dopravy počítá s časnějším termínem než paralelně vznikající studie Ředitelství vodních cest (ŘVC), které předpokládalo dostavbu vodního koridoru do roku 2045. Ředitelství zároveň počítalo se vznikem speciálního zákona, kterým by se tato konkrétní stavba měla urychlit. Ministerská verze harmonogramu ale se speciální legislativou nepočítá. Celkem má projekt podle odhadu ŘSD spolykat 400 miliónů korun.
Plán výstavby kanálu |
---|
1. etapa - napojení jižní Moravy na Dunaj vodní cestou a splavnění řeky Odry do Ostravy |
2. etapa - prodloužení vodního koridoru z Hodonína do Přerova |
3. etapa - prodloužení vodního koridoru z Přerova do Ostravy s možnou plavební odbočkou do Olomouce |
4. etapa - prodloužení vodního koridoru z Přerova (Olomouce) do Pardubic |
Podle Žáka tak může jít o poslední velký projekt, na který může Česko čerpat dotace z Evropské unie.
Akvadukty, tunely a desítky zdymadel
Ještě letos na jaře přitom ministerstvo dopravy vidělo výstavbu kanálu jako dlouhodobou záležitost, která nezačne být realizována „dříve než v letech kolem roku 2030”. [celá zpráva]
O výstavbě kanálu se spekulovalo již ve středověku, k realizaci v širší míře nikdy nedošlo. Projekt má hned několik úskalí. Moravské řeky nemají dostatek vody a musela by do nich být přečerpávána z Dunaje a jako velmi náročné se jeví i propojení Odry a Labe, které dělí nemalé převýšení a kanál by musel být veden tunely, akvadukty a soustavou zdymadel.
Parametry kanálu |
---|
Šířka vodní cesty by měla být 40 metrů. Plout by po ní mohly lodi s ponorem do 2,8 metru a šířkou do 11,4 metru. Motorové lodi by mohly mít délku 135 metrů, tlačné soupravy dokonce 185 metrů. |
zdroj: Wikipedia |