Článek
ODS hned zkraje označila za svůj hlavní terč ani ne tak ČSSD jako jejího předsedu Jiřího Paroubka, který přitom ani nekandiduje.
Po republice se už objevily billboardy, v nichž je viněn z ohrožení národních zájmů tím, že zařídil pád vlády. „Evropa nebo Česko, kašlu na to všecko. Váš Jiří Paroubek“, hlásají plakáty ODS. [celá zpráva]
Na internetových stránkách na YouTube zase šéfa soc. dem. paroduje. Vybírá hlavně jeho emotivní projevy, například ten, kde šéf soc. dem. vypočítává své příjmy a ptá se novinářů: „Dámy a pánové, nechci se vás dotknout, kdo z vás to má?“
Lídr ODS do Evropského parlamentu Jan Zahradil to tento týden vysvětlil rozhodnutím soc. dem. vyvolat hlasování o nedůvěře vládě uprostřed českého předsednictví EU. „Cynicky tak parazituje na ostudě, kterou sama způsobila. ODS se proto rozhodla znovu upozornit na opakované důsledky nezodpovědnosti Jiřího Paroubka pro ČR i EU,“ uvedl Zahradil.
ODS přiznává, že začátek její kampaně není o programu, a vysvětluje to tím, že program přijde na řadu až v období, kdy „nebude pozornost voličů strhávat řešení vládní krize způsobené ČSSD“.
ODS zveřejnila patetické video o zradě
ČSSD znovu zkusí i negativní kampaň
Negativní kampani vůči hlavnímu protivníkovi, ODS, se nebude vyhýbat ani ČSSD. Lídr kandidátky soc. dem. pro eurovolby Jiří Havel ale tvrdí, že tato kampaň nebude tak přímočará jako ta, kterou produkují občanští demokraté. „Myslím, že v další etapě se nějaký vtípek pokusíme dát,“ doplnil.
Také volební manažer ČSSD Karel Březina Právu řekl, že „stejný druh kampaně jako konkurence z Jánského vršku jeho strana nebude používat“. Zároveň ale připustil, že kampaň bude negativní prvky obsahovat. Ostatně, tak tomu bylo i před volbami 2006 v kampani „ODS minus“ i loni.
„Naše kampaň má v sobě pozitivní i negativní prvek,“ uvedl Březina. Již nyní se ČSSD pustila do ODS na svých předvolebních stránkách eu.cssd.cz. Ty obsahují rubriku Modrá kronika – Kronika vládních excesů. Březina také prozradil, že zvažují využít, stejně jako ODS, internetové stránky YouTube.
Podle Havla je kampaň ČSSD pro eurovolby rozdělena do dvou fází, „studené“ a „horké“. Ta první skončila tento týden, soc. dem. v jejím rámci na besedách ve všech krajích seznamovala voliče se svými protikrizovými opatřeními.
„Horká“ fáze přesvědčování voličů vypukne podle Havla 1. května, tedy na Svátek práce, kdy proběhne několik desítek akcí.
Tatra i zpěváci
Lidový dům přitom opět využije truck, tentokrát ale nepůjde o americké vozidlo, ale o českou tatru. „Mohli bychom každý den navštívit tři až čtyři místa,“ řekl k tomu Havel. Podle Březiny se počítá se zhruba 140 mítinky po celé republice.
Kampaň by měla vyvrcholit, stejně jako loni, v Ostravě, kde je plánován závěrečný mítink. Tentokrát by ale neměl být pod střechou místní ČEZ Arény, jako tomu bylo na podzim. „Bude pod otevřeným nebem,“ sdělil Březina.
Kampaň ČSSD tak bude opět kontaktní. „Důležité je lidem naslouchat,“ uvedl Havel. Ani tentokrát nebudou chybět na mítincích zpěváci – kteří přesně to budou, ale ještě není definitivně jasné. V kampani pro krajské a senátní volby zpívali na akcích ČSSD například Kateřina Brožová a Pavel Vítek. Na dotaz Práva, zda lze očekávat stejná jména jako loni, Březina uvedl: „Myslím, že jména se mohou krýt.“
KSČM: Žádné urážky
Velkou kontaktní kampaň pro eurovolby už naplno rozjeli komunisté. Tvrdí, že na rozdíl od ODS a ČSSD nebudou oslovovat voliče negativní kampaní. „Zlo přináší jenom zlo. My chceme lidem vysvětlovat, že chceme pracovat pro ně. Nebudeme používat urážky a negativa,“ řekla Právu komunistická kandidátka do Evropského parlamentu Kateřina Konečná.
KSČM přitom stejně jako soc. dem. objede s kandidáty republiku a uspořádá dokonce stovky mítinků. „Mítinky se budou konat ve všech větších městech, ale také v menších obcích. Jde jednoznačně o kontaktní kampaň, počet výjezdů dosahuje 500,“ prozradila Konečná s tím, že v malých obcích se budou akce konat třeba na návsích.
Také komunisty doprovázejí zpěváci. Na mítinku v Ostravě pod názvem „Den plný překvapení aneb Startujeme do Evropy“ už vystoupili Martin Maxa, Jana Kociánová či Eva a Vašek.
Lidovci na ploty
Lidovci nemohou do kampaně investovat příliš peněz, a proto oslovili své voliče, aby jim umožnili rozvěsit na ploty a štíty domů plakáty. Pokud jde o výdaje, počítají s pěti milióny, zatímco kampaně obou největších stran jdou vždy řádově do desítek miliónů.
Hlavními postavami KDU-ČSL budou europoslanci Zuzana Roithová a Jan Březina, kteří jsou znovu lídry. Podle vedoucího lidovecké kampaně Jaroslava Poláčka zatím neuvažují o negativní kampani a chtějí prezentovat hlavně práci svých europoslanců.
Nechystají ani voliče lákat na hvězdy showbyznysu. Naplno kampaň rozjedou 20. dubna v petřínské hvězdárně v Praze.