Článek
„Ministerstvu záleží na tom, aby lidé získali co nejlepší přehled o podobě nové důchodové reformy. Proto už na začátku roku rozsáhle komunikovalo formou vyvracení mýtů o důchodech. Následovala komunikační kampaň z dílny renomované agentury za účelem vysvětlení cílů důchodové reformy široké veřejnosti,“ sdělil Právu Jakub Augusta z ministerstva.
„Kampaň byla nejprve otestována a následně proběhla v květnu a červnu 2023. Jejím symbolem bylo puzzle, které celou komunikaci provázelo. Ukazovalo, že všichni společně skládáme budoucnost nás i dalších generací. Kreativní koncept ujišťoval, že důchody díky reformě budou nejen pro stávající generaci, ale i pro generace, které přijdou po nás,“ dodal.
Reformu penzí předložím v říjnu, slibuje Jurečka
Puzzle pak podle něj mělo připomínat, že „svůj dílek zodpovědnosti za zajištění se na stáří zůstává i na každém z nás“. „Kampaň byla vidět v televizi, rádiu, online, outdooru i tisku,“ dodal s tím, že důležitou součástí kampaně je i web ministerstva práce, kde jsou podrobně popsána jednotlivá opatření. Jak ukazuje Registr smluv, ministerstvo práce uzavřelo 9. května smlouvu s firmou Omnimedia, s. r. o., na „dodání mediálního prostoru pro účely komunikační kampaně na propagaci cílů důchodové reformy“ za 13,9 milionu korun bez DPH.
„Účelem této smlouvy je naplnění potřeb objednatele spočívající v zajištění umístění inzerce v jednotlivých médiích, tak aby došlo k informování veřejnosti o budoucích krocích ministerstva práce a sociálních věcí v oblasti důchodů. Cílem je zvýšení počtu lidí, kteří budou rozumět nutnosti změn, aby mohl celý důchodový systém fungovat i nadále, a budou ke své budoucnosti přistupovat odpovědně a k očekávanému důchodu realisticky,“ uvádí se ve smlouvě.
Účet není konečný
Další dva miliony bez DPH pak ministerstvo zaplatilo společnosti Dentsu Czech Republic za „poskytování služeb spočívajících v realizaci komplexní komunikační, marketingové a PR kampaně k propagaci cílů důchodové reformy“.
Dalších půl milionu korun pak zaplatilo dle smlouvy ze začátku května firmě Behavio Labs., s. r. o., za testování grafických vizuálů kampaně k důchodové reformě, testování článků z hlediska srozumitelnosti či online detekci emocí pomocí neurometod.
Po 100 tisících pak do konce roku MPSV zaplatí podnikateli Tomáši Hodboďovi a marketingové expertce Anně Shavit za konzultace a strategické plánování kampaní ministerstva k tématům důchodové reformy a digitalizace dávek.
Účet zřejmě nebude konečný. „Aktuálně pracujeme na navazující kampani. Chceme využít původní koncept a dále jej rozvinout v komunikaci vybraných částí důchodové reformy. Věříme, že takto zásadní celospolečenská změna si zaslouží důkladné a správné vysvětlení všem lidem,“ doplnil Augusta. „Nemůžeme tedy souhlasit s tím, že žádná informační kampaň dosud neprobíhala,“ uzavřel.
Hrad: Neviditelná kampaň
Neviditelnost kampaně byla přitom podle ředitele odboru vnitřní politiky na Hradě Tomáše Lebedy jedním z důvodů, proč prezident Pavel podepsal penzijní novelu až 1. září, aby začala platit od 1. října. Dal tak lidem měsíc navíc, než zamýšlela vláda, aby se na změny mohli připravit.
„Chtěl lidem poskytnout komfort jednoho měsíce, během kterého budou definitivně vědět, že zákon bude platit, a mohou se rozhodnout, jak s tím naloží. Během tohoto měsíce by vláda mohla kvalitní informační kampaní dosáhnout toho, že sníží počet žádostí o nové předčasné důchody,“ uvedl Lebeda.