Článek
„Nijak zvlášť se tím nezabýváme, do limitu 90 milionů korun se tato část kampaně počítat nebude. Nás se týká jen regulovaná část kampaně, která se počítá po vyhlášení voleb prezidentem,“ řekl Novinkám Jan Outlý z Úřadu pro dohled nad hospodařením politických stran a hnutí (UDHPSH).
Od té chvíle úřad hlídá, aby strany své útraty za kampaň zveřejňovaly na transparentním účtu, celkem nesmí vydat víc než 90 milionů korun. Do té doby však tyto povinnosti neplatí a mohou utrácet, kolik chtějí.
„Teď je to běžný provozní výdaj stran. Mohou dělat kampaň kdykoliv a neustále. Zákon řeší jen regulovanou část kampaně,“ dodal Outlý.
Spolu chce příští vládu se STAN, ale bez Pirátů. Začíná bitva o jejich voliče
Uvolněná pravidla platí i u označení reklamy, které se nemusí řídit volebním zákonem, ale jen zákonem o reklamě. Striktně si tak partaje nemusejí dávat pozor na označení „zadavatel a zpracovatel“, což se může odrazit v negativní kampani.
ANO a STAN sázejí na „kontakt“
Do kampaně se viditelně pustily skoro všechny parlamentní strany. Spolu vsadilo na billboardovou a on-line reklamu, ve které připomíná, co se vládě Petra Fialy (ODS) podařilo.
Kontaktní kampaň s přesahem do on-line prostoru zase rozjela hnutí ANO a STAN. Hlavní tváří ANO je místopředseda Karel Havlíček, který vystupuje jako jeden ze dvou kandidátů na premiéra - tím druhým je šéf Andrej Babiš. Havlíček má za úkol v Praze, kde bude lídr kandidátky, ale i ve středních Čechách oslovit „pravicové“ voliče. Pořádá pro ně posezení a diskuze v hospodě, referuje o nich i na internetu.
STAN se zase rozhodlo upevnit svou pozici na vesnicích. Předseda a ministr vnitra Vít Rakušan (STAN) objíždí regiony a ptá se místních, co je trápí. Reportážní sérii s názvem Venkoff pak sdílí na youtube a sociálních sítích.
VENKOFF #10 – KOKAŠICEDnes jsem vyrazil do Kokašic ptát se místních starostů na problémy v regionu. Kolegové ale vyrazili dřív a ptali se lidí přímo v obci. Co chybí lidem na Tachovsku? 🤔 Už zítra nový VENKOFF na mém YouTube.
Posted by Vít Rakušan on Monday, December 2, 2024
Kampaň SPD spojuje heslo „Proti asociální vládě“, vizuály šíří zatím především na sociálních sítích. Kromě vlády je v nich terčem i americký prezident Joe Biden nebo legislativa Evropské unie.
Piráti se podle svého volebního manažera Jana Fáry Andrše pustí do oslovování voličů v následujících týdnech. Oprášit chtějí svá tradiční témata. „Ale kampaň jsme začali v momentě, kdy jsme opustili vládu,“ poznamenal.
Nejdražší kampaň v historii? Asi ne
Zahájení kampaně téměř rok před volbami politologa Lubomíra Kopečka z Masarykovy univerzity nepřekvapilo. „Žijeme v době, kdy jsou strany vlastně permanentně nuceny komunikovat s voliči,“ řekl Novinkám.
„Když se podíváte na celý uplynulý rok, probíhala neustále nějaká kampaň. Nejdřív k evropským volbám, potom ke krajským a senátním. Strany si navykly, že jsou tu pořád nějaké volby. Žijeme ve státě, kde se pořád volí,“ poznamenal.
Kopeček nepředpokládá, že by kampaň v příštím roce kvůli svému brzkému zahájení byla nejdražší v historii. „Když vstupoval Andrej Babiš do politiky v roce 2013, neexistovaly limity na kampaň. Babiš tehdy říkal, že ‚dá tolik peněz, kolik bude potřeba‘. Odhady hovoří o dvou stech milionech tehdejších korun, které do kampaně dal,“ připomněl Kopeček.
Předpokládá, že prezident Petr Pavel vyhlásí volby do Sněmovny na jaře, od té chvíle se tedy bude počítat finanční limit na kampaň.
Cesta k úspěchu vede podle Kopečka v kombinaci on-line, venkovní i kontaktní kampaně. „Podle mě si žádná strana nemůže dovolit vypustit určitý typ kampaně. Nemůže opomenout ani sociální sítě, ani billboardovou reklamu, ani kontaktní kampaň. Každá oslovuje jiné publikum a vzájemně se doplňují,“ řekl Novinkám.
Hlavní téma bude ekonomika, míní expert
Ostrou a vyhrocenou očekává kampaň v příštím roce marketingový expert Karel Pluhař. „Předpokládám, že partajní stratégové už mají jasno a těžištěm kampaně bude především ekonomika, inflace a s ní související pokles životní úrovně pro množství obyvatel. Počítám, že podpůrným tématem bude také nelegální migrace. Otázkou je, jak do voleb promluví téma Ukrajiny. Podle všeho je ukrajinský konflikt spíš na okraji zájmu veřejnosti,“ řekl Novinkám.
Nejúčinnějším nástrojem kampaní je podle Pluhaře známost politiků a jejich výraznost. „To zvýhodňuje strany, které na kampani pracují už teď. Kdo začne na jaře, bude už jen dohánět náskok,“ poznamenal.
Zatímco efektu billboardové kampaně moc nevěří, kontaktní ano. „Její předností je, že osobní setkání s politikem zanechá v člověku daleko silnější dojem než zhlédnutí videa nebo „lajk“ na sociálních sítích. I negativně naladěný volič dokáže při setkání s politikem změnit názor, vytvořit si pozitivní vazbu,“ uzavřel.