Článek
Majitelé je donekonečna opravovali nebo si před domy nechali postavit betonové bloky, i ty jsou občas posunuté.
Už čtyřicet let usiluje obec o obchvat. Centrem totiž prochází hodně frekventovaná silnice I/16 mezi Mladou Boleslaví a Mělníkem. Teď konečně přicházejí kroky směřující k realizaci stavby. Její součástí bude dokonce tunel pod Jizerním Vtelnem.
„První návrh na stavbu obchvatu tady máme už z roku 1984, tak snad se konečně začne,“ řekla Právu starostka Jizerního Vtelna Marie Huková (Za obec krásnější). „Nevím počty aut za den, ale jede tady v podstatě jeden souvislý had. Má to jedinou výhodu, že se tu nedá jezdit rychle,“ popisovala situaci starostka.
Přesná čísla o provozu poskytlo Ředitelství silnic a dálnic, které už vybírá zhotovitele stavby.
Podle posledního sčítání projede obcí šest tisíc aut denně, z toho je zhruba třetina kamionů a nákladních vozů. „Silnice v současnosti překonává vysoký skalní masiv dvěma serpentinami s minimálními poloměry. Pro nákladní dopravu je nevhodná. Rohy k silnici přímo přiléhajících domů jsou od těžkých nákladních vozidel na mnoha místech poničené,“ potvrdil mluvčí ředitelství Jiří Veselý.
Přibude stoupací pruh
Plánovaná výstavba by měla spočívat v přeložení stávající trasy silnice I/16 z centra obce na její okraj. Trasa se zkrátí a narovná, ale stále bude potřeba překonat skalní masiv. Kvůli zmíněnému prudkému svahu a převýšení bude však potřeba místo serpentin vybudovat i tunel. Do něj se bude vjíždět přímo pod zámkem Stránov, podle něhož dostal tunel název.
Celý obchvat bude dlouhý téměř 1300 metrů, v místě stoupání přibude třetí pruh pro pomalejší vozidla, tři pruhy povedou i v tunelu, který bude dlouhý 270 metrů a bude překonávat víc než 50 výškových metrů.
Pro zachování příjezdu k zámku a do osady Stránova je zřízena přes půl kilometru dlouhá místní přístupová cesta. „Stávající přístup historickou zdí bude dočasně po dobu výstavby tunelu zrušen a nahrazen provizorní komunikací, ale po zasypání tunelové trouby bude cesta postavena v původním rozsahu, to znamená k objektu fary,“ uvedl Veselý. Do původního stavu bude vrácen i chodník, jehož trasa bude stavbou tunelu také přerušena. Chodník bude nadále sloužit pouze pro pěší přístup do osady Stránov a k zámku, případně pro vozidla rezidentů přilehlých budov před historickou bránou.
Pod tunelem i nad tunelem budou odbočky do obce Jizerní Vtelno. Na straně od Mělníka bude nový kruhový objezd. „Na něj bychom chtěli napojit také novou silnici od Chotětova, aby neústila do centra obce jako teď,“ uvedla starostka Jizerního Vtelna.
Na místě budoucího tunelu už je patrná příprava stavby. Dělníci už vymýtili křoví a vykáceli stromy ve svahu, kde bude vjezd do tunelu. „Také už by měli nastoupit archeologové k průzkumu a pak už se snad začne stavět,“ dodala starostka. „Zahájení stavby předpokládáme v příštím roce, její uvedení do provozu pak v roce 2028,“ potvrdil Jiří Veselý. Celá stavba by měla vyjít na 922 milionů korun bez DPH.