Hlavní obsah

Kamióny loni méně bouraly, krize snížila jejich počet na silnicích

Právo, Radim Vaculík

Hospodářská krize s sebou loni překvapivě přinesla i jedno pozitivum. Právem oslovení experti se domnívají, že právě kvůli ní klesl na českých silnicích počet hlavně nákladních aut, a tím se snížila i jejich nehodovost. Zatímco předloni řidiči nákladních aut zavinili více než 13 tisíc nehod, loni podle Josefa Tesaříka z policejního prezidia způsobili už jen pět tisíc havárií. To je pokles o víc než 62 procent.

Foto: Petr Horník, Právo

Nehoda kamiónu na dálnici D1. Ilustrační foto

Článek

„Hospodářská krize měla vliv na pokles dopravy a v důsledku toho mohlo dojít k menšímu počtu nehod,“ řekl v neděli Právu ředitel dopravní policie Leoš Tržil. Dopravní firmy navíc s úbytkem zakázek snižovaly stavy řidičů a hromadně propouštěly zejména ty méně zkušené.

„Především zpočátku loňského roku došlo k poklesu dopravy v důsledku hospodářské krize. Evidentně to bylo vidět v poklesu zejména nákladní dopravy. V první polovině roku to bylo citelné u všech aut, ale postupně se to vracelo zpět,“ podotkl Tržil.

Bylo to podle něj poznat hlavně na dálniční síti. „Vezměte si, kolik třeba dopravních společností buď zkrachovalo, nebo omezovalo svoji činnost, a tam se to projevilo,“ dodal Tržil.

Jeho slova potvrzují i údaje, které tento týden zveřejnilo sdružení Česmad Bohemia, podle něhož se počet zakázek tuzemských autodopravců snížil přibližně o deset procent proti roku 2008. Prakticky totožné údaje Právu sdělil i mluvčí projektu Mýto.cz David Šimoník, podle kterého klesly i peníze vybrané na mýtném u autodopravců.

„Když se dívám na čísla z mýta, tak meziroční pokles je 9,4 procenta. Zhruba o těch deset procent klesl i počet najetých kilometrů kamiónů na českých silnicích. Zahraniční dopravci přitom v podstatě jezdili stejně, pokles se odehrával zejména u českých,“ uvedl Šimoník.

Méně vydělaly i čerpací stanice

Méně nákladních vozů jezdících po ČR kvůli hospodářské krizi se navíc odrazilo i na nižší spotřebě, a tedy také tržbách benzínových pump. Právu to potvrdil předseda představenstva Společenství čerpacích stanic ČR Ivan Indráček. „Nebylo to tak cítit u osobních vozů, a tedy u benzínu, ale bylo to dost citelné zejména u nafty, tedy u nákladních aut. Tipoval bych to u našich stanic na dvacetiprocentní pokles,“ řekl.

Menší počet kamiónů na českých silnicích se podle něj projevil už koncem roku 2008, kdy přestali do ČR a na zdejší pumpy jezdit Němci. „Tam ta krize přišla o něco dřív než k nám, v Česku se projevila až v průběhu loňského roku, od dubna už to bylo cítit,“ uvedl Indráček.

Na celkový počet nehod, tedy i zaviněných řidiči osobních aut, však kromě krize měla vliv i změna zákona, podle níž účastníci nehod hlásili na policii už jen havárie se škodou nad sto tisíc korun a policisté jich tedy loni podle Tržila evidovali o 46 procent méně než v roce 2008. Pojišťovny naopak evidují mírný nárůst nehod.

Výběr článků

Načítám