Hlavní obsah

Kamiony budou asi moci dál předjíždět

Právo, Jiří Novotný

Kamiony budou zřejmě moci na dálnicích dál jezdit i v levém pruhu. Návrh novely, který by jim to plošně zakázal a prakticky tak těmto těžkým vozidlům znemožnil předjíždět, Sněmovna ve středu po bouřlivé diskusi vrátila do druhého čtení, s nímž se nijak spěchat nebude.

Foto: Jaroslav Soukup, Novinky

Ilustrační foto

Článek

Tento návrh novely zákona o provozu na pozemních komunikacích předložili už loni poslanci ANO Barbora Kořánová a Petr Sádovský v reakci na dopravní kalamitu, která v polovině prosince zastavila na čtrnáct hodin v úseku dálnice D1 přes Vysočinu veškerý provoz. Stojící kamiony tam zablokovaly oba jízdní pruhy.

Podle poslanecké předlohy má být proto nejen na D1, ale i na všech tuzemských dálnicích vozidlům nad 3,5 tuny a soupravám delším než sedm metrů zakázána ve všední dny od šesti do dvaadvaceti hodin jízda v levém pruhu. Zákaz by tedy mohl postihnout i automobily s přívěsem či vozidla integrovaného záchranného systému.

Kamioňák při agresivním předjíždění na Českobudějovicku ohrozil ostatní řidiče

Krimi

Proti plošnému zákazu protestovali nákladní dopravci i provozovatelé karavanů. Negativní stanovisko k tomu dalo rovněž ministerstvo dopravy, podle nějž lze problém řešit umísťováním zákazových dopravních značek, což se například na úseku D1 přes Vysočinu už stalo.

Jak ve středeční rozpravě uvedl poslanec Ondřej Polanský (Piráti), na kapacitu dálnic by takové opatření mělo neblahé následky a zpomalilo by tak přepravu zboží s dopady na celou ekonomiku.

„Všichni chceme, aby zboží bylo dodáváno včas. Jestliže kamiony brzdí dopravu pomalým předjížděním a masově nedodržují bezpečnou vzdálenost mezi sebou, pak je věcí policie, aby to důsledně pokutovala. To se bohužel neděje,“ připomněl poslanec Ivan Adamec (ODS), který návrh novely považuje za zbytečný a škodlivý.

Že by česká policie měla být v pokutování přestupků řidičů kamionů mnohem důslednější, zdůraznil i poslanec Jan Birke (ČSSD). Příznivcem navrhovaného zákazu však není. „Tato novela je odkázána na vrácení do druhého čtení, kde zůstane definitivně,“ prohlásil.

Centimetry do srážky. Kamion na Orlickoústecku nebezpečně předjížděl autobus

Krimi

Spor i o odtahy vozidel z dálnic

Stejný osud hrozí novele zákona, kterou předložil poslanec Petr Dolínek (ČSSD). Ta má umožnit strážníkům pokutovat hned na místě řidiče za nedovolenou jízdu v pruhu vymezeném dopravní značkou pro autobusy, taxíky a vozidla záchranného systému. Dosud strážníci tuto pravomoc nemají a dopravní policie je zatížena jinými úkoly.

Přestože má novela podporu napříč politickým spektrem, byla i ta ve středu vrácena do druhého čtení. Důvodem je přílepek, který do ní včlenil poslanec Josef Kott (ANO). Podle něj by havarovaná či porouchaná vozidla měly z dálnic odvážet jen odtahové služby, které k tomu vyzve dispečink Ředitelství silnic a dálnic.

Kamiony nemají u dálnic kde parkovat. Podle autodopravců chybí 2500 míst

Ekonomika

Taková monopolizace se ovšem poslancům nelíbí. Vrácením do druhého čtení se přesto rozhodli dát prostor k případné úpravě předlohy.

Hlasovat se tak ve středu nemohlo o pozměňovacím návrhu poslankyně Jany Mračkové Vildumetzové (ANO), aby tranzitujícím kamionům byla zakázána jízda po okreskách, což by jim zabránilo objíždět mýtným zpoplatněné silnice první třídy.

Výběr článků

Načítám