Článek
„Ráno jsem mu psal, že doufám, že to nebyl zrovna on. Odpověď už mi nikdy nenapíše… Budiž mu zem lehká,“ smutní jeden ze strojvůdců na facebookovém profilu Strojvedoucí.
Další z pisatelů upozornil, že oběť tragické srážky byl autorem mapy Havířov pro hráče OMSI2, což je autobusová hra. „Upřímnou soustrast rodině a příbuzným. Zemřel fakt mladý,“ dodal na adresu karvinského strojvůdce pocházejícího právě z Havířova.
To, že minulou středu při nehodě rychlíku s nákladní soupravou, která uvízla na přejezdu, zemřel právě Dalibor Ž., potvrdl Novinkám Jaroslav Vincour, viceprezident Federace strojvůdců České republiky a zástupce za oblast Olomouc.
Kdo za ni může? Tragická nehoda v Dolní Lutyni se možná bude soudit roky
„Nebyl to sice člen naší Federace strojvůdců, byl členem jiné odborové organizace, ale máme jméno a příjmení,“ řekl.
Podle Vincoura smrt mladého kolegy poznamenala všechny strojvůdce.
„Vždycky když umře někdo blízký, zejména když je to kolega z profese, tak každý, kdo jezdí, si dovede vybavit, co v ten okamžik muselo nastat. A zvlášť když je to takhle mladý člověk, tak to samozřejmě s každým otřese,“ přiznal.
Fatální následky srážky pro Dalibora Ž., pro nějž byly vlaky i autobusy velkou životní vášní, jsou o to horší, že se k dálkovým vlakům strojvůdce dostal teprve nedávno.
Domů k rodině se z cesty vlaku InterCity 546 Ostravan už nevrátil. A nenahradí ho ani pomoc od Českých drah, které oznámily, že ji rodině vyplatí z Nadačního fondu Skupiny ČD.
„Neměl žádnou šanci přežít“
O zbytečné smrti Dalibora Ž. debatují už týden na sociálních sítích stovky lidí. „Tragicky zahynul strojvedoucí, fanda lokomotiv a železnice vůbec. Srdcař pro svoji práci, stejně jako mnoho dalších kolegů,“ napsal například soudní znalec Jiří Morčinko.
Podle něj neměl mladý strojvůdce žádnou šanci střet s nákladním autem přežít.
„Kdo se zamyslí nad touto a podobnými událostmi? Řidiči, provozovatel dráhy Správa železnic, dopravci? Co se změnilo od srážky pendolina s kamionem ve Studénce (v roce 2008)? Chvíli se o tom píše, politici se vyjádří, slibují… Za chvíli všichni zapomenou,“ připojil Morčinko, který upozornil, jak je práce strojvedoucího náročná a zodpovědná.
„Stres, únava, narušený biorytmus, málo času na osobní volno, rodinu, zájmy, sport, koníčky… Dělené směny, v noci domů z práce a po půlnoci začátek směny. Odměna za práci, která ničí zdraví i rodinný život, je spíš k pousmání,“ nastínil soudní znalec.
„Odchod do důchodu se stále prodlužuje, takže z mašiny rovnou do truhly. Už teď je strojvedoucích málo. Jeho svíčka dohořela brzy. Ať odpočívá v pokoji,“ dodal Morčinko.