Hlavní obsah

K propojení prvních dvou stanic metra D zbývá jen 27 metrů

Praha

Pražský dopravní podnik pokračuje ve výstavbě čtvrté linky pražského metra. V současnosti je vyraženo celkem 1,6 kilometru tunelů. Prvních 520 metrů tunelů vzniklo během geologického průzkumu a další více než kilometr, přesně 1 082 metrů, zhotovitelé vyrazili od zahájení stavby. DPP za loňský a letošní rok investoval do výstavby metra D bezmála 1,8 miliardy korun. Ražby na prvním úseku metra D budou probíhat ještě necelé tři roky, zhruba do přelomu let 2025 a 2026.

Prohlídka stavby metra DVideo: Novinky

Článek

Od zahájení stavby se od původně provedeného geologického průzkumu, na který se navázalo ve stanici Pankrác, vyrazil zhotovitel patní tunel, provedly se ale například i kompletní horninové injektáže.

„V mezistaniční části, kde se razí dvoukolejný tunel, tak od těžní jámy ražby pokročily až do takové vzdálenosti, že se téměř dotýkáme budoucí stanice Olbrachtova,“ vysvětlil hlavní stavbyvedoucí Radek Kozubík ze společnosti Hochtief.

To je podle stavbyvedoucího přibližně 420 metrů těžní jámy. V mezistaničním úseku se prý vyrazilo téměř 700 metrů tunelu.

Foto: Novinky

Zaměstnanci stavební firmy pracují v několikasměnovém provozu 24 hodin denně

Do samotného propojení stanic Pankrác a Olbrachtova tak zbývá podle Dopravního podniku 27 metrů ražby.

Stanice Olbrachtova

„Při výstavbě stanice metra Olbrachtova jsme ještě před zahájením hloubení šachty museli provést nezbytné přeložky mnoha inženýrských sítí – od optických kabelů přes kanalizaci až po vodovodní potrubí,“ vysvětlil Pavel Brychcín, člen představenstva společnosti Strabag.

Plánované metro D by mohlo vést i na Žižkov a do Vysočan, rozhodli radní

Domácí

Celkem byly realizovány přeložky 5000 metrů inženýrských sítí a dalších 5000 metrů zhotovitele ještě čeká v oblasti budoucího jižního vestibulu, kde si práce aktuálně vyžádaly dopravní uzávěru ulice Na Strži.

U severního vestibulu je vybudována protihluková zeď, za níž stojí jeřáb a ten aktuálně vyváží na povrch vytěžený materiál. Zároveň se s ním dopravuje materiál na dno šachty. Hloubení šachty pro jižní vestibul plánuje zhotovitel zahájit v polovině letošního roku.

Foto: archiv Strabag

Stavba stanice Olbrachtova

„Razit se bude ještě necelé tři roky a v celkovém součtu je před námi ještě minimálně stejná porce štol, ale hlavně ražby obou stanic a hloubení jejich vestibulů,“ řekl na stavbě ředitel pražského dopravního podniku Petr Witowski.

„Délkou jsme zhruba v polovině, ale objemově na cca čtvrtině ražeb prvního úseku metra D. My se ale díváme dále, rádi bychom co nejdříve dokončili veřejnou zakázku na stavbu druhého úseku od stanice Olbrachtova po Nové Dvory a letos na podzim začali stavět,“ dodal.

„Pokud vše půjde, tak jak má být, první cestující se v autonomních vozech bez strojvedoucích projedou už na konci roku 2029,“ sdělil Novinkám pražský náměstek primátora pro oblast dopravy Zdeněk Hřib z Pirátské strany.

„Máme vyražených už 1,6 kilometru nových tunelů metra D. Celkem už bylo od zahájení výstavby vytěženo 67 848 metrů krychlových rubaniny a bylo použito 17 831 metrů krychlových betonu,“ doplnil.

Foto: Dopravní podnik hl. m. Prahy

Vizualizace stanice Olbrachtova

Na staveništi byla vyhloubena také druhá, menší samostatná šachta, z jejíhož dna vyrazila strojovna vzduchotechniky v délce zhruba 85 metrů, která bude sloužit pro celý mezistaniční úsek Pankrác D – Olbrachtova.

Zajímavostí je, že na tomto místě proběhla v rámci stavby metra D první prorážka mezi dvěma díly, a to mezi dvoukolejným tunelem (ve směru Olbrachtova) a budoucí strojovnou vzduchotechniky.

Dopravní podnik aktuálně zároveň také pracuje na automatizaci linky C. Aktuálně se připravuje veřejná zakázka na nákup automatických vlaků a dopravního systému.

Informační centrum „déčka“

DPP ve středu 26. dubna v Neveklovské ulici ve spolupráci s konsorciem zhotovitelů otevře také Informační centrum pro veřejnost, které bude k dispozici každou středu v čase od 14 do 17 hodin.

Bude sloužit zejména pro občany, kteří nemají přístup k internetu, e-mailu a webovým stránkám metra D.

Foto: Stanislava Benešová, Právo

Od 26. 4. zprovozňuje DP informační středisko na Pankráci, které bude otevřeno každou středu odpoledne

Stavbyvedoucí zhotovitelů zde budou zodpovídat dotazy týkající se prvního úseku metra D Pankrác – Olbrachtova. V informačním centru budou k dispozici vizualizace celé stavby prvního úseku metra D, včetně obou stanic a další informační materiály k aktuální výstavbě.

Zahájení výstavby druhého úseku od stanice Olbrachtova po Nové Dvory DPP předpokládá letos na podzim.

První rok výstavby metra D

Celková délky vyražených tunelů a štol od zahájení výstavby: 1 082 metrů

Celková délka vyražených tunelů během geologického průzkumu: 520 metrů

Celkem vytěženo rubaniny od zahájení výstavby: 67 848 m3

Celkový objem použitého betonu od zahájení výstavby: 17 831 m3

Celkové množství použité ocelové výztuže: 1 473 tun

Celkové množství použitých ocelových kotev: 206 382 metrů

Celkový objem použitých zpevňujících injektáží: 1 124 tun

Celková délka vrtů pro zpevňující injektáže: 119 330 metrů

Zdroj: DP Praha

Trasa D spojí jižní část města s Prahou 2. Povede z konečné stanice Depo Písnice přes zastávky: Písnice, Libuš, Nové Dvory, Nemocnice Krč, Nádraží Krč, Olbrachtova, Pankrác, Náměstí Bratří Synků a Náměstí Míru.

Propojena bude s linkami A a C. Náklady na výstavbu celé linky by měly dosáhnout maximálně 100 miliard korun.

Podívali jsme se do největší stavební jámy v Praze. Hloubí se tunel pro metro D

Domácí

Výběr článků

Načítám