Článek
Od zahájení stavby se od původně provedeného geologického průzkumu, na který se navázalo ve stanici Pankrác, vyrazil zhotovitel patní tunel, provedly se ale například i kompletní horninové injektáže.
„V mezistaniční části, kde se razí dvoukolejný tunel, tak od těžní jámy ražby pokročily až do takové vzdálenosti, že se téměř dotýkáme budoucí stanice Olbrachtova,“ vysvětlil hlavní stavbyvedoucí Radek Kozubík ze společnosti Hochtief.
To je podle stavbyvedoucího přibližně 420 metrů těžní jámy. V mezistaničním úseku se prý vyrazilo téměř 700 metrů tunelu.
Do samotného propojení stanic Pankrác a Olbrachtova tak zbývá podle Dopravního podniku 27 metrů ražby.
Stanice Olbrachtova
„Při výstavbě stanice metra Olbrachtova jsme ještě před zahájením hloubení šachty museli provést nezbytné přeložky mnoha inženýrských sítí – od optických kabelů přes kanalizaci až po vodovodní potrubí,“ vysvětlil Pavel Brychcín, člen představenstva společnosti Strabag.
Plánované metro D by mohlo vést i na Žižkov a do Vysočan, rozhodli radní
Celkem byly realizovány přeložky 5000 metrů inženýrských sítí a dalších 5000 metrů zhotovitele ještě čeká v oblasti budoucího jižního vestibulu, kde si práce aktuálně vyžádaly dopravní uzávěru ulice Na Strži.
U severního vestibulu je vybudována protihluková zeď, za níž stojí jeřáb a ten aktuálně vyváží na povrch vytěžený materiál. Zároveň se s ním dopravuje materiál na dno šachty. Hloubení šachty pro jižní vestibul plánuje zhotovitel zahájit v polovině letošního roku.
„Razit se bude ještě necelé tři roky a v celkovém součtu je před námi ještě minimálně stejná porce štol, ale hlavně ražby obou stanic a hloubení jejich vestibulů,“ řekl na stavbě ředitel pražského dopravního podniku Petr Witowski.
„Délkou jsme zhruba v polovině, ale objemově na cca čtvrtině ražeb prvního úseku metra D. My se ale díváme dále, rádi bychom co nejdříve dokončili veřejnou zakázku na stavbu druhého úseku od stanice Olbrachtova po Nové Dvory a letos na podzim začali stavět,“ dodal.
„Pokud vše půjde, tak jak má být, první cestující se v autonomních vozech bez strojvedoucích projedou už na konci roku 2029,“ sdělil Novinkám pražský náměstek primátora pro oblast dopravy Zdeněk Hřib z Pirátské strany.
„Máme vyražených už 1,6 kilometru nových tunelů metra D. Celkem už bylo od zahájení výstavby vytěženo 67 848 metrů krychlových rubaniny a bylo použito 17 831 metrů krychlových betonu,“ doplnil.
Na staveništi byla vyhloubena také druhá, menší samostatná šachta, z jejíhož dna vyrazila strojovna vzduchotechniky v délce zhruba 85 metrů, která bude sloužit pro celý mezistaniční úsek Pankrác D – Olbrachtova.
Zajímavostí je, že na tomto místě proběhla v rámci stavby metra D první prorážka mezi dvěma díly, a to mezi dvoukolejným tunelem (ve směru Olbrachtova) a budoucí strojovnou vzduchotechniky.
Dopravní podnik aktuálně zároveň také pracuje na automatizaci linky C. Aktuálně se připravuje veřejná zakázka na nákup automatických vlaků a dopravního systému.
Informační centrum „déčka“
DPP ve středu 26. dubna v Neveklovské ulici ve spolupráci s konsorciem zhotovitelů otevře také Informační centrum pro veřejnost, které bude k dispozici každou středu v čase od 14 do 17 hodin.
Bude sloužit zejména pro občany, kteří nemají přístup k internetu, e-mailu a webovým stránkám metra D.
Stavbyvedoucí zhotovitelů zde budou zodpovídat dotazy týkající se prvního úseku metra D Pankrác – Olbrachtova. V informačním centru budou k dispozici vizualizace celé stavby prvního úseku metra D, včetně obou stanic a další informační materiály k aktuální výstavbě.
Zahájení výstavby druhého úseku od stanice Olbrachtova po Nové Dvory DPP předpokládá letos na podzim.
První rok výstavby metra D
Celková délky vyražených tunelů a štol od zahájení výstavby: 1 082 metrů
Celková délka vyražených tunelů během geologického průzkumu: 520 metrů
Celkem vytěženo rubaniny od zahájení výstavby: 67 848 m3
Celkový objem použitého betonu od zahájení výstavby: 17 831 m3
Celkové množství použité ocelové výztuže: 1 473 tun
Celkové množství použitých ocelových kotev: 206 382 metrů
Celkový objem použitých zpevňujících injektáží: 1 124 tun
Celková délka vrtů pro zpevňující injektáže: 119 330 metrů
Zdroj: DP Praha
Trasa D spojí jižní část města s Prahou 2. Povede z konečné stanice Depo Písnice přes zastávky: Písnice, Libuš, Nové Dvory, Nemocnice Krč, Nádraží Krč, Olbrachtova, Pankrác, Náměstí Bratří Synků a Náměstí Míru.
Propojena bude s linkami A a C. Náklady na výstavbu celé linky by měly dosáhnout maximálně 100 miliard korun.