Článek
Proti možnému použití tohoto kameniva se už minulý měsíc postavila poslankyně a členka sněmovního podvýboru pro dopravu Věra Kovářová (STAN). Rozebírání hald podle ní povede k významné dopravní zátěži v oblasti místních samospráv a zvýší prašnost. Varovala tak před negativními dopady na zdraví místních obyvatel.
Znovu zamořeno?
„Radioaktivita hald se za ty roky stabilizovala a haldy si opět převzala do správy sama příroda. Žijí zde dokonce chráněné druhy rostlin i živočichů. Jakýkoliv pohyb hald opět rozvíří radioaktivní prach a celé území bude znovu zamořeno,“ varovala Kovářová, když minulý měsíc ve Sněmovně interpelovala ministra dopravy Karla Havlíčka (za ANO).
Použití odvalového materiálu je v režii francouzského konsorcia Via Salis, které má stavbu 32kilometrového úseku na D4 na starost. Podle mluvčího ministerstva dopravy Františka Jemelky musí ale prokázat, že prach není radioaktivně nebezpečný. I proto už konsorcium odebralo z hald vzorky.
„Až budou výsledky známy, budeme schopni vyhodnotit, zda je materiál vhodný a zda je zhotovitel stavby, společnost Divia Stavební, využije, nebo ne. Výsledky budou v řádu týdnů,“ řekla Právu za konsorcium Daniela Pedret.
Po „dé jedničce” se jezdí už půl století

Případnému použití materiálu nebude Státní úřad pro jadernou bezpečnost (SÚJB) bránit. „Při dodržení všech podmínek stanovených SÚJB není z hlediska radiační ochrany takové využití odvalového materiálu problém. Je předjímáno i v příslušné legislativě – atomovém zákoně,“ odpověděla na dotaz Práva Lenka Babická ze strategického oddělení úřadu.

Uranová halda u Příbrami
Ministr dopravy Havlíček sice ještě písemnou odpověď Kovářově neposlal, možné použití materiálu ale nevnímá jako rizikové. „Co se týká uváděných, potenciálně negativních zdravotních důsledků z radioaktivního záření pro obyvatele, pak lze odkázat na zjišťovací řízení EIA (proces posuzování vlivů na životní prostředí), v jejichž rámci nebyl konstatován významný vliv záměru na některé složky životního prostředí,“ řekl Havlíček Právu s tím, že odvalový materiál z příbramských hald už byl využit při výstavbě předchozího úseku D4.
Neukáznění kamioňáci komplikují dopravu na objížďkách zavřené D1

Vzpomeňte na vlny u Ostravy, apeluje Kovářová
Kovářová ale kvalitu materiálu zpochybnila. „Nejedná se o klasický podkladový materiál, který je pro tento typ staveb běžně využíván, a všichni máme ještě v živé paměti zvlněnou dálnici u Ostravy, kterou mimo jiné stavěla stejná firma, která nyní bude stavět další úsek dálnice D4,“ řekla na plénu Sněmovny.
Nicméně resort dopravy má jasno: chování materiálu v podloží dálnice je rizikem koncesionáře. „Kdyby se materiál choval nestabilně, problémy s nedostupností či omezenou kvalitou povrchu půjdou za koncesionářem a nebude dostávat platbu v plné výši,“ podotkl Jemelka.
Dostavba D4 byla se zpožděním oficiálně zahájena 7. června. Naplno se ale rozběhne na podzim, na místě ještě probíhají geodetické práce, vytyčování trasy, archeologický a pyrotechnický průzkum. Konsorcium Via Salis má čas na dokončení stavby do prosince 2024.