Článek
Proti možnému použití tohoto kameniva se už minulý měsíc postavila poslankyně a členka sněmovního podvýboru pro dopravu Věra Kovářová (STAN). Rozebírání hald podle ní povede k významné dopravní zátěži v oblasti místních samospráv a zvýší prašnost. Varovala tak před negativními dopady na zdraví místních obyvatel.
Znovu zamořeno?
„Radioaktivita hald se za ty roky stabilizovala a haldy si opět převzala do správy sama příroda. Žijí zde dokonce chráněné druhy rostlin i živočichů. Jakýkoliv pohyb hald opět rozvíří radioaktivní prach a celé území bude znovu zamořeno,“ varovala Kovářová, když minulý měsíc ve Sněmovně interpelovala ministra dopravy Karla Havlíčka (za ANO).
Použití odvalového materiálu je v režii francouzského konsorcia Via Salis, které má stavbu 32kilometrového úseku na D4 na starost. Podle mluvčího ministerstva dopravy Františka Jemelky musí ale prokázat, že prach není radioaktivně nebezpečný. I proto už konsorcium odebralo z hald vzorky.
„Až budou výsledky známy, budeme schopni vyhodnotit, zda je materiál vhodný a zda je zhotovitel stavby, společnost Divia Stavební, využije, nebo ne. Výsledky budou v řádu týdnů,“ řekla Právu za konsorcium Daniela Pedret.
Případnému použití materiálu nebude Státní úřad pro jadernou bezpečnost (SÚJB) bránit. „Při dodržení všech podmínek stanovených SÚJB není z hlediska radiační ochrany takové využití odvalového materiálu problém. Je předjímáno i v příslušné legislativě – atomovém zákoně,“ odpověděla na dotaz Práva Lenka Babická ze strategického oddělení úřadu.

Uranová halda u Příbrami
Ministr dopravy Havlíček sice ještě písemnou odpověď Kovářově neposlal, možné použití materiálu ale nevnímá jako rizikové. „Co se týká uváděných, potenciálně negativních zdravotních důsledků z radioaktivního záření pro obyvatele, pak lze odkázat na zjišťovací řízení EIA (proces posuzování vlivů na životní prostředí), v jejichž rámci nebyl konstatován významný vliv záměru na některé složky životního prostředí,“ řekl Havlíček Právu s tím, že odvalový materiál z příbramských hald už byl využit při výstavbě předchozího úseku D4.
Vzpomeňte na vlny u Ostravy, apeluje Kovářová
Kovářová ale kvalitu materiálu zpochybnila. „Nejedná se o klasický podkladový materiál, který je pro tento typ staveb běžně využíván, a všichni máme ještě v živé paměti zvlněnou dálnici u Ostravy, kterou mimo jiné stavěla stejná firma, která nyní bude stavět další úsek dálnice D4,“ řekla na plénu Sněmovny.
Nicméně resort dopravy má jasno: chování materiálu v podloží dálnice je rizikem koncesionáře. „Kdyby se materiál choval nestabilně, problémy s nedostupností či omezenou kvalitou povrchu půjdou za koncesionářem a nebude dostávat platbu v plné výši,“ podotkl Jemelka.
Dostavba D4 byla se zpožděním oficiálně zahájena 7. června. Naplno se ale rozběhne na podzim, na místě ještě probíhají geodetické práce, vytyčování trasy, archeologický a pyrotechnický průzkum. Konsorcium Via Salis má čas na dokončení stavby do prosince 2024.