Článek
V DNEŠNÍM DÍLE SE MIMO JINÉ DOZVÍTE:
- Kdy se bude znovu jednat o příspěvku 5000 korun pro rodiny? (1:00)
- Děti ve 3. a 4. ročníku střední školy již mohou jít na brigády a rodičům pomoci (2:50)
- Kdo dostane příspěvek v případě rozvedeného manželství či nesezdaných párů? (6:30)
- Jak budou již nyní přetížené úřady práce zvládat nápor žadatelů? (7:10)
- Lidé se domnívají, že vláda proti růstu inflace nedělá dost. Co s tím? (16:00)
- Opravdu předchozí vlády dělaly pro lidi dostatek, zvlášť když ve vládě Marian Jurečka v letech 2014 až 2017 také seděl? (18:20)
Vláda minulý týden na jednání zatím neschválila příspěvek 5000 korun pro rodiny s dětmi. Kabinet se k tomu má vrátit za týden. Jak daleko je ministerstvo s přípravou?
Za tři týdny jsme připravili celý systém výplaty, přípravy IT systémů a legislativní návrh, který jsme dali do zkráceného meziresortního připomínkového řízení. To řízení trvalo tři dny a samozřejmě se tam objevily věci, které byly technicko-legislativního charakteru. Sám jsem jako ministr řekl: „Stojí mi za to zhruba 3 až 4 dny to dopracovat, aby byla legislativní úprava kvalitní?” Takže jsem už na K5 (jednání předsedů koaličních stran – pozn. red.) po dohodě řekl, že to načteme, přerušíme a ve středu to schválíme a pošleme do parlamentu.
Vláda odložila zákon o příspěvku 5000 korun na dítě
Některé výtky měly ale být poměrně závažné. Podle resortu spravedlnosti může být dokonce časová působnost s dodatkem pro využití v budoucnosti protiústavní, jak informoval Deník N. Zabývali jste se tím?
Samozřejmě jsme to probírali. Dal jsem to jako možnost s ohledem na to, že nevíme, jak se může situace vyvíjet. A mohli bychom tuhle formu pomoci třeba zopakovat. Ale po té debatě na vládě s tím zákon nebude počítat. Takže tohle je třeba jedna z výtek, kterou jsem se rozhodl zapracovat.
Takže nevylučujete, že by se to v budoucnu zopakovalo, ale vznikla by nová úprava?
(Kýve) Musel by to být opět „lex“ speciálně pro danou situaci jako nyní.
Další připomínka má spočívat v tom, že to nelze udělat vládním nařízením. Nestává se z toho trochu legislativní paskvil, který jste vyčítali minulé garnituře?
Ne, nestává. Právě proto jsem řekl, že využijeme ještě ten týden, abychom to dopracovali, aby tam nebyly věci, o kterých můžeme říct, že nejsou úplně ideálně doladěné. Také jsme se rozhodli celou část, která se týká zmocnění pro vládu, vyjmout.
Když se ještě zastavíme u samotného vyplácení příspěvku, zajímá mě, co říkáte na kritiku, která se již vznesla o samotných parametrech. Například analytik Člověka v tísni Daniel Hůle se ohradil, že se počítá s podporou jenom pro děti do 18 let, a ne pro nezaopatřené dítě. Radiožurnálu to popsal následovně: „Vezměte si, že budete mít třeba matku samoživitelku, která vydělává 83 tisíc měsíčně a má sedmnáctiletého syna, který už chodí do práce na brigádu. V tomto případě rodina příspěvek dostane. V případě, že budete mít samoživitelku, která vydělává 22 tisíc hrubého, ale jejímu dítěti před maturitou už je 18, tak příspěvek nedostane.“ Pomůže příspěvek opravdu tam, kde je potřeba?
Myslím, že to opravdu cílí na tu širokou skupinu rodičů samoživitelek a samoživitelů, kteří tu pomoc opravdu potřebují.
ANO kritizuje příspěvek 5000 na dítě: Přijde pozdě, kritéria nejsou jasná
Zároveň s tím ale počítáme – a já to znám ze svého vlastního života, i svých dětí – už zhruba od třetího, čtvrtého ročníku střední školy, kdy děti běžně chodí na brigádu, že jsou schopny si přivydělat v průběhu prázdnin. A předpokládáme, že tuhle možnost i díky možnostem pracovního trhu využívá velká část dospívajících dětí.
Takže jsme opravdu jasně řekli s ohledem na rozpočtové dopady, že cílíme na děti od narození do osmnácti let. Dále tu skupinu nerozšiřujeme.
A pokud jde o to, co říká Dan Hůle a další, je potřeba si uvědomit, že na nízkopříjmové rodiče zase pamatuje celý systém, který je navázán na státní sociální podporu a podporu v hmotné nouzi.
Hůle ale narážel na to, že vláda nezahrnula rodiny, které podporují dítě s ukončenou školní docházkou, jež se připravuje na často náročné obory. Jde třeba o mediky, kteří jsou vytíženi neplacenými praxemi a potřebují podporu až do 26 let. Nemůže to být přece jenom trochu chyba nastavení?
Když jsem studoval, tak jsem bydlel na koleji i s lidmi, kteří studovali právě i medicínské obory. A vím, že to není tak, že by mezi letním a zimním semestrem neměli tito studenti možnost jít na brigádu.
Takže prosím buďme realističtí v tom, že tato i další forma pomoci jdou opět na vrub zvyšování dluhu tohoto státu, který nebudeme platit jen my, ale právě tito daňoví poplatníci, kteří budou za chvíli na pracovním trhu.
A jak to bude v rozvedených rodinách, u nesezdaných párů nebo s dětmi z předchozího manželství? Kdo z rodičů příspěvek dostane, případně jak si ho budou dělit?
Všechny přesné podmínky a způsob žádosti zveřejníme poté, co to schválí vláda. Moc se omlouvám, ale opravdu už nechci říkat další dílčí informace, ze kterých vznikají různé dezinterpretace. Takže ve středu všechno zveřejníme, včetně způsobu administrace.
Příspěvek 5000 korun na každé dítě. Vláda rozhodla o pomoci milionu rodin
Rozumím, ale ještě bych se přece jenom zastavila právě u způsobu administrace, protože zaznívají obavy od úředníků. Jsme v situaci, kdy jsou úřady práce vystaveny i náporu žadatelů kvůli uprchlické krizi a zvyšování cen energií. Řešili jste, jak se to bude zvládat? Máte plán?
Jsem si toho velice dobře vědom, a proto jdeme cestou, že tato dávka nebude v tzv. režimu papír-tužka, ale bude opravdu v plně digitalizovaném procesu. A části rodičů, kteří pobírají přídavek na děti, nebudou muset žádat vůbec, dostanou to automaticky.
Poté budou rodiče, kde si budeme přes jednoduchý digitální formulář ověřovat, zda jsou opravdu do té hranice milionu korun hrubého. Nebudeme je zatěžovat tím, že by někde museli nahrávat nějaké přílohy a dokazovat nám svoje majetkové příjmy.
A ano, bude tam i určitá skupina rodičů, kde není jednoznačně dořešené, kdo je opatrovníkem toho dítěte. Tam jsme se s Czech Pointy dohodli, že bude zdokladováno, jaká je přesně situace.
Narážíte na to, že automaticky dostanou příspěvek domácnosti, které pobírají přídavek na děti. Je jich zhruba 270 tisíc, ale u dalšího milionu bude nutné otestovat, jestli nárok dle příjmů splňují. Nebylo by lepší to nakonec udělat plošně?
Neklonil jsem se k této variantě. Proč já nebo kolegové poslanci, kteří mají děti, by měli mít možnost dostávat tuhle formu podpory, když jsou to skupiny, které jsou středně a výše příjmové? Rozdíl z hlediska dopadů na státní rozpočet je zhruba jedna miliarda korun.
Na to se ptám. Máte to s ohledem na náklady propočítáno? Ze strany opozice zaznívalo, že to může být ve finále nákladnější, než kdybyste to vypláceli plošně.
Samozřejmě. Máme to propočítáno.
Průměrná inflace bude přes 13 procent, uvádí průzkum ministerstva financí
A můžete slíbit, že to bude vyplaceno v srpnu? Stihnete to?
Naprostá většina bude vyplácena v srpnu. Na konci roku budeme ještě vyplácet rodičům, kteří požádají u dětí, jež se narodí do konce roku.
Dále vláda připravila kvůli růstu cen energií příspěvek na bydlení. V praxi jej ale podle Radka Hábla, ředitele nezávislého think-tanku Institut prevence a řešení předlužení, využívá jen přibližně 150 z 500 tisíc domácností, které na něj mají nárok. Jak si to vysvětlujete?
Jednak musím říct, že lidé, kteří kritizují administraci příspěvku na bydlení, mají naprostou pravdu. Jenom se trochu ptám, kde byly v roce 2021, 2020, 2019 jejich hlasy, aby tady stáli a bušili na dveře MPSV mým předchůdkyním a říkali: „Máte totálně byrokratický komplikovaný systém vyplácení nejen příspěvku na bydlení, ale i dalších forem podpory.”
Nikdo z nich tady nebyl. Teď jsem necelý pátý měsíc ministr, dělám obrovské pokroky v digitalizaci a garantuji, že pokud jsme schopni parlamentem projednat novelu zákona státní sociální podpory v hmotné nouzi, kterou také příští týden projedná vláda, tak se zjednoduší právě i podmínky administrace příspěvku na bydlení.
Kdy by mohly být změny v praxi vidět?
Pokud se podaří novela schválit v Poslanecké sněmovně a Senátu do konce června, tak opravdu od 1. července budeme ten systém zjednodušovat, a to včetně formuláře.
Vláda proti inflaci nedělá dost, míní v průzkumu 73 procent lidí
Jak si tedy vysvětlujete poslední průzkumy, podle kterých si až 70 procent lidí myslí, že vláda nedělá pro boj s inflací dost? Špatně komunikujete, nebo kde se stala chyba?
Jedna věc je pocit vyjádřený v anketě veřejného mínění…
Není to reprezentativní vzorek?
Myslím, že úplně ne. Lidé vyjadřují dost často určitou emoci a já jim rozumím. Rozumím tomu, že lidé mají obavu, co bude, jaké budou dopady, které již dnes jsou.
Na druhou stranu jsme v pozici státu, který dělá věci, jež lidé na první pohled nevnímají tak důležitě. Dnes třeba řeší lidé otázku ceny, tedy inflace, ale považujeme za vůbec nejvíce kruciální, abychom tady energie měli. Na tom, abychom tu měli plyn na příští zimu, vláda poslední dva měsíce „vyšívá” velmi intenzivně.
K dnešnímu dni (rozhovor probíhal v pátek – pozn. red.) máme už naplněnost 50 procent zásobníků. A dále pracujeme na tom, abychom měli i náhradu dodávek ropy, které jsou taky ohrožené. Bohužel na tom minulé vlády moc neudělaly. Pořád se spoléhalo na to, že Rusko bude spolehlivý partner.
Inflace v EU je rekordní, Česko třetí nejpostiženější
Říkáte, že minulé vlády nedělaly dostatek, ale vy jste sám seděl ve vládě Bohuslava Sobotky (ČSSD) jako ministr zemědělství. Nejde se proto nezeptat, zda jste v sobě řešil, že jste měl tenkrát sám více tlačit?
Určitě jsme mohli ještě více tlačit a být hlasitější a aktivnější. Už když se tehdy schvalovala státní energetická koncepce, tak jsme za KDU-ČSL měli připomínky, že ČR není schopná dostatečně diverzifikovat své zdroje, že je příliš závislá na Rusku.
Ale samozřejmě tyhle věci naráží na to, jestli je tu vůle celé vlády, ostatních dvou koaličních partnerů (ANO a ČSSD – pozn. red.), což tehdy nebyla. Byli jsme jedni z partnerů koalice, která měla minoritní sílu, dneska jsme součástí koalice SPOLU (ODS, KDU-ČSL a TOP 09), která je tou hlavní silou.