Hlavní obsah

Julínek: lékaře lidem najdou zdravotní pojišťovny

Právo, Václav Pergl
PRAHA

Pokud pacient nemůže sehnat praktického lékaře nebo zubaře, měl by se obrátit na svou zdravotní pojišťovnu. Ta je povinna ho mezi svými smluvními lékaři pro pacienta vyhledat. Lidé to ale většinou nevědí, a tak tuto možnost využívají jen mizivě. Podle informací Práva to byly zatím jen desítky lidí.

Článek

"A je to špatně. Zdravotní pojišťovny nasmlouvávají pro své klienty s lékaři zdravotní péči. Proto když pacient nemůže lékaře sehnat, jediný, kdo mu může pomoci, je jeho zdravotní pojišťovna," řekl Právu ministr zdravotnictví Tomáš Julínek.

Podle něj si pacienti často stěžují u zdravotních radů krajů nebo na ministerstvu a žádají pomoc při zajištění lékaře.

Ordinace přeplněny

"My jim ho ale shánět nemůžeme. Od toho jsou jejich zdravotní pojišťovny, ale málo si tuto svoji odpovědnost zatím uvědomují," prohlásil Julínek. Pojišťovny mohou lékaře donutit, aby pacienta do trvalé péče přijal.

Prezident Svazu zdravotních pojišťoven Vladimír Kothera, který je zároveň ředitelem zdravotní pojišťovny Metal Aliance, ale tvrdí, že nikde v zákoně není hranice, od níž se stanoví, že ordinace je přeplněna, a lékař už tedy nemůže pacienta do trvalé péče přijmout.

"Zdravotní pojišťovny přehled mají. Ale pokud praktický lékař řekne, že 2000 registrovaných pacientů je pro něj strop a víc z časových důvodů nezvládne, nikdo mu nemůže nařídit, že má vzít další," říká Kothera. Pojišťovna Metal Aliance už mnohokrát našla pacientovi lékaře.

Lékaře mohou lidé mít daleko od domova

"Paní Eva R. nemohla najít praktického lékaře v Kladně v okamžiku, kdy ten její ukončil provoz své ordinace. Našli jsme jí ho, stejně jako pro jejího manžela. Pro oba to ale znamená, že za svým praktickým lékařem nyní cestují přes celé město," poznamenal Kothera.

Podobně pomáhá svým klientům i Zdravotní pojišťovna ministerstva vnitra. "Jen v Praze a Středočeském kraji jsme takto loni pomohli asi padesáti klientům," říká ředitelka zdravotnického odboru zmíněné pojišťovny Zdeňka Krahulcová.

Jsou regiony, kde je velmi těžké praktického lékaře nebo zubaře sehnat. A když s ohledem na přetíženost odmítnou vzít pacienta do trvalé péče, bude pacient muset počítat s tím, že pojišťovna mu jiného lékaře sežene mnohem dál od domova.

Akutní ošetření odmítnout nelze

Julínek už dříve slíbil, že ministerstvo stanoví, na jaké výkony a ošetření má pacient právo, dokdy musejí být provedeny a také maximální vzdálenost zdravotnického zařízení od bydliště pacienta. Zatím to ovšem určeno nebylo. Je-li člověk na dovolené třeba na chalupě daleko od svého trvalého bydliště a náhle se mu zhorší zdravotní stav, má právo, aby ho ošetřil nejbližší praktický lékař, i když pacienta nemá v kartotéce.

Akutní péči nesmí odmítnout v žádném případě. "Za vyšetření a předpis léku se nic neplatí," potvrdila Právu Jana Víšková, tisková mluvčí Všeobecné zdravotní pojišťovny (VZP).

Lékař je povinen ošetřit i pacienta pojišťovny, s níž nemá smlouvu, a pojišťovna mu tuto péči následně uhradí.

Související články

Výběr článků

Načítám