Hlavní obsah

Jihlavský terminál VRT má být u dálnice

Vysočina

Správa železnic vybrala projektanta pro poslední úsek vysokorychlostní trati (VRT), která spojí Světlou nad Sázavou s Velkou Bíteší. Státní organizace zaplatí za přípravu 80 kilometrů dlouhého úseku přes Vysočinu zhruba 579 milionů korun.

Foto: Správa železnic

Vysokorychlostní trať povede kolem Jihlavy, takto má podle vizualizace vypadat budoucí terminál v Pávově na 112. kilometru dálnice D1.

Článek

„Projektanti se zaměří nejen na samotné vedení trati, ale také na hledání nejlepšího řešení, jak ji začlenit do krajiny,“ vysvětluje za Správu železnic ředitel Stavební správy VRT Jakub Bazgier.

„Zakázka zahrnuje také připojení centra Jihlavy na vysokorychlostní trať, zapracování technického návrhu budoucího terminálu Jihlava VRT a modernizaci stávající trati z Velkého Meziříčí do Křižanova,“ doplňuje. Možný dopad na životní prostředí se bude v procesu EIA posuzovat u všech částí samostatně.

Další potupa Čechů od Polska. Tentokrát je to vysokorychlostní trať

Domácí

Zakázku vyhrálo konsorcium firem Sudop Praha, Egis Rail, Moravia Consult Olomouc, a Metroprojekt Praha. Správa železnic nevybírala jen podle nejnižší ceny, ale zvolila metodiku zohledňující výběr dodavatele na základě jejich výkonu.

Jihlavský terminál bude u dálnice

Vysokorychlostní trať přes Vysočinu se napojí na systém tratí mezi Prahou, Brnem a Ostravou. „Zajistí lepší a rychlejší dostupnost krajského města, které tak získá lepší spojení například s Třebíčí nebo Havlíčkovým Brodem,“ uvedla mluvčí Správy železnic Nela Eberl Friebová.

Přeměna starého městského nádraží v Jihlavě na centrální dopravní terminál, který v budoucnu umožní propojení na plánovaný terminál VRT v Pávově u Jihlavy na 112. kilometru dálnice D1 už začala.

Foto: Správa železnic

Schéma rychlých spojení (RS) a vysokorychlostních tratí (VRT) v Česku

Napojení Jihlavy na vysokorychlostní trať zahrnuje rozšíření železniční stanice Jihlava město o nové nástupiště a výstavbu spojovacích kolejí, které umožní přímý vjezd všech vlaků bez nutnosti změny směru jízdy. „Navrženy jsou přímé spoje z centra Jihlavy do Prahy s předpokládanou jízdní dobou přibližně 50 minut a do Brna s jízdní dobou okolo 40 minut,“ uvedla mluvčí.

V případě české VRT se počítá s rychlostí vlaků až 320 km/h. Páteřní síť podle plánu Správy železnic propojí celou republiku a odlehčí stávajícím tratím, první úsek mezi Brnem a Přerovem se má začít stavět příští rok. První cestující se mají svézt na vysokorychlostní trati do deseti let a do roku 2040 má být postavena většina projektovaných tratí.

Termíny jsou ovšem jen na papíře, projekt sám má mnohaleté zpoždění. Například stavba prvních úseků byla nedávno z let 2025 či 2027 odložena na rok 2030. O stavbě se přitom mluví už desítky let, reálně se pro ni ale nic nedělalo.

Obce se obávají vysokorychlostní tratě kvůli povodním. Bude to dobré, ujišťuje Správa železnic

Ekonomika
Související témata:
Správa železnic (SŽ)

Související články

Výběr článků

Načítám