Hlavní obsah

Jednání o gigafactory u Plzně pokračují. Projekt se nezastavil, potvrdila Škoda Auto

Jednání o obří továrně na výrobu baterií do elektroaut, kterou Volkswagen zvažoval postavit na záložním armádním letišti v Líních u Plzně, pokračují. V reakci na informace listu Financial Times to uvedla Škoda Auto, která pod koncern spadá. Totéž uvedlo i ministerstvo průmyslu.

Foto: Stanislava Benešová, Novinky

Letiště Líně během Dne otevřených hangárů.

Článek

List Financial Times napsal, že koncern verdikt o gigafactory v Evropě odkládá a chce se soustředit na vybudování továrny v Severní Americe.

„Neexistuje žádná souvislost mezi rozhodnutím o umístění gigafactory v Severní Americe a rozhodnutím o umístění v Evropě. Zároveň nelze mluvit o upřednostnění Severní Ameriky před Evropou,“ napsala Škoda Auto ve svém vyjádření.

Předseda představenstva automobilky Klaus Zellmer potvrdil, že jednání s tuzemskou vládou se úspěšně posouvají. „Česká republika má mezi kandidátskými zeměmi vynikající pozici pro získání gigafactory. Nyní však musíme počkat, co přinese takzvaná nová Zelená dohoda. Koncern ji musí vyhodnotit také z hlediska dotací a investičních pobídek,“ konstatoval.

Gigafactory u Plzně u ledu. Volkswagen odkládá plány, píší Financial Times

Ekonomika

Stejnou informaci má i starosta Dobřan, jedné z dotčených obcí, Martin Sobotka (Aktivní Dobřany). „Článek z Financial Times nebereme vážně. Nemáme vůbec žádné informace, které by svědčily o tom, že se projekt zastaví,“ zdůraznil.

Že jednání zástupců české vlády s koncernem Volkswagen o možné výstavbě nadále pokračují, stejně jako technická příprava projektu, potvrdilo i ministerstvo průmyslu.

„Rozhodnutí o výstavbě gigafactory v Severní Americe bylo dlouhodobě plánované. Byli jsme ujištěni, že s továrnou v Evropě nesouvisí. Verdikt o továrně v Evropě, o kterou se Česká republika uchází, chce Volkswagen oznámit až poté, co bude znát postoj Evropské komise k americkému protiinflačnímu zákonu,“ řekl mluvčí resortu Vojtěch Srnka.

O pokračování projektu v Česku na Twitteru napsal také šéf resortu Jozef Síkela (za STAN).

Volkswagen je tak i nadále odhodlaný vybudovat v Evropě do roku 2030 továrny na výrobu článků o kapacitě přibližně 240 GWh. „Koncern však potřebuje správné rámcové podmínky a chce zohlednit legislativu Evropské unie. Zda by podpůrné balíčky programu Green Deal mohly společnosti nabídnout lepší investiční pobídky v Evropě a České republice, se teprve uvidí,“ stojí v prohlášení.

Ředitel pro vnější vztahy Škody Auto Michal Kadera minulý týden zavítal do Nové Vsi na Plzeňsku, u níž možná gigafactory vyroste. Během několikahodinové diskuze řekl, že Volkswagen se rozhodne zřejmě v červnu.

Verdikt měl původně padnout už koncem loňského roku, ale koncern ho odložil kvůli dramatickému nárůstu cen energií. Ve hře jsou ještě další lokality, a to Polsko a Maďarsko. „Před investováním miliard eur bude koncern znovu pečlivě posuzovat plány pro jednotlivé regiony. Není potřeba učinit rozhodnutí okamžitě, protože doposud učiněné kroky zaručují pokrytí dodávek baterií do roku 2028,“ informovala Škoda Auto.

Podle plzeňského hejtmana Rudolfa Špotáka (Piráti) se nezastavila ani změna územního plánu Plzeňského kraje, která je šitá na míru právě gigafactory. „Nemáme od ministerstva průmyslu a obchodu žádný signál, abychom práci stopli,“ sdělil Právu. Projekt považuje za zásadní a kraj by o něj neměl přijít.

Vláda projekt za zhruba 120 miliard považuje za klíčový pro tuzemský automobilový průmysl. Gigafactory by měla zaměstnat přibližně 4000 lidí, přičemž asi polovina by přišla z Mladé Boleslavi. S výrobou baterií do elektroaut pak počítají v roce 2027. Továrna by se měla budovat na tři etapy, měla by v ní pracovat asi tisícovka robotů a vysoce kvalifikovaní pracovníci.

Proti projektu protestovali piloti, kteří letiště v Líních využívají. Ministr financí Zbyněk Stanjura (ODS) už dříve přislíbil, že bourat se nebude, dokud nebude podepsaná smlouva.

Plzeň vyčíslila dopady gigafactory na dvanáct miliard

Domácí

Výběr článků

Načítám