Hlavní obsah

Jedna loď jako 40 náklaďáků. Natočili jsme unikátní přepravu písku pro velké stavby v Praze

Nučničky

Úspora desetitisíců nákladních automobilů a milionů ujetých kilometrů, to zvládá pískovna na Litoměřicku, která díky svému napojení na přístav s překladištěm zvládne vytěžený štěrkopísek přepravovat po vodě. Zásobuje tak třeba stavbu linky D pražského metra. Kolik nákladu loď uveze a jak probíhá unikátní způsob přepravy? Odpověď nabídne video reportáž Novinek.

Jedna loď naložená štěrkopískem nahradí až 40 nákladních automobilů. V Praze zásobuje nejvýznamnější stavbyVideo: Marek Tereba, Novinky

Článek

Přístaviště s překladištěm bylo v pískovně u obce Nučničky na Ústecku vybudováno před čtyřmi lety, předtím bylo ještě dva roky využíváno původní zařízení v bezprostřední blízkosti pískovny.

„Tady se vytěží písek, respektive štěrkopísek, dopraví se pomocí nákladních vozidel do překladového zařízení. Pomocí pásovky se materiál dostane na loď, která poté míří do Prahy do některé z betonáren,“ prozradil Novinkám tiskový mluvčí společnosti České štěrkopísky Petr Dušek.

Cesta do metropole trvá lodi zhruba 20 hodin, při které zdolá 87 kilometrů a osm stavidel. Naložena bývá zhruba osmi sty až jedním tisícem tun kameniva.

U Tovačova vznikla pro vodomily nová jezerní riviéra

Cestování

Památky i metro D

Prostřednictvím těchto dodávek se zásobují nejvýznamnější stavby v centru Prahy. Jde nejen o rekonstrukce významných památek, ale taktéž o stavbu linky D pražského metra.

Jen do ledna roku 2023 se podařilo loděmi přepravit skoro milion tun štěrkopísku. Jedna loď zvládne dopravit stejné množství materiálu, jako 40 plně naložených nákladních vozidel.

Foto: Novinky

Naplnění jedné lodi štěrkopískem trvá většinou hodinu až dvě.

Pískovny si tak pochvalují ušetření nejen ujetých kilometrů po silnicích a dálnicích, ale také zmiňují ekologicky pozitivní dopad.

„Podle přepočtu Ředitelství vodních cest je spotřeba nafty v tomto případě přibližně poloviční. Na každou přepravenou tunu štěrkopísku vychází úspora CO2 ve výši 3,4 kilogramu,“ informoval Dušek.

„Lodní doprava je sice o něco pomalejší, ale na druhou stranu významně ulevuje přetíženým silnicím i železnicím a jde o ideální řešení z pohledu ochrany životního prostředí a dopadů na zastavěná území. Proto uvažujeme o stejné investici všude tam, kde je to možné,“ vysvětlil Dušek.

„Stále je potenciál ještě vyššího uplatnění vodní dopravy a ušetření našich silnic než doposud, protože tímto způsobem mohou být dodávány štěrkopísky i do dalších betonáren, nebo naopak šetrně odvážen odpad z osídlení,“ dodává k tomu šéf Ředitelství vodních cest Lubomír Fojtů.

Foto: Novinky

Váhu na lodi vyrovnává místní kapitán jednoduše, vodováhou.

Písek má dnes cenu zlata, říká jednatel stavební firmy

Ekonomika

Hrozí nedostatek štěrkopísku

Česká geologická služba ale upozorňuje na hrozící nedostatek štěrkopísku a stavebního kamene. Z předběžných diagnóz vyplývá, že zhruba do deseti let skončí až 60 procent aktivních ložisek.

Spotřeba materiálů ale naopak v posledních letech roste. S ohledem na objem plánovaných investic do dopravní infrastruktury bude tento trend pokračovat.

Těžba se z Nučniček již brzy přesune do Počapel u Terezína, tedy do prostoru, který přímo navazuje na současný areál. Odvoz materiálu tam bude probíhat stejným způsobem. Těžební společnost již získala povolení hornické činnosti i související stanoviska a povolení ze strany orgánů státní správy.

U zámku Jezeří vznikne jezero. Natočili jsme začínající unikátní proměnu lomu na Mostecku

Domácí
Související témata:
Štěrkopísek

Výběr článků

Načítám