Článek
Pod legendární brněnskou značkou Zetor bylo dosud vyrobeno přes 1,25 milionu traktorů, Doslova dobyly svět. V Helsinkách fanoušci tohoto kultovního traktoru dokonce provozují restauraci Zetor. Nyní se chystá Zetor zazářit se svým novým obrněncem.
Gerlach už úspěšně zvládl i nejtěžší test – výbuch osmi kilogramů TNT, které byly přímo pod ním odpáleny. Potvrdilo se, že jeho pancíř i při najetí na minu ochrání všech šest členů posádky. Do konce roku by mohl Gerlach získat povolení pro využití v české armádě.
Opancéřovaná brněnská legenda
Zetor se pak může ucházet o armádní zakázku na nákup obrněnců. Firmu vlastní slovenská společnost HTC Investmenst. Lze tedy očekávat, že jej budou využívat i slovenští vojáci. Gerlach je jedním z hned několika strojů domácí výroby, které nyní testují odborníci ve vyškovské zkušebně vozidel. Podrobnosti k vozům ale tají a na jakoukoli chválu jsou skoupí.
„Všímáme si totiž především nedostatků, a to i těch nejmenších. Máme tu generačně šestý prototyp Zetoru Gerlach. Musí se mu přiznat, že přichází s mnoha chytrými řešeními,“ řekl Právu vedoucí zkušebny Josef Zikmund.
Tou musí projít všechny typy vozidel určených pro armádu. Testování je mimořádně náročné a trvá měsíce. Zkoumá se při něm 200 parametrů. Součástí jsou také nárazové testy, přejezd vodních ploch nebo testy s využitím zbraní.
Autoparťák do misí
„Zvládli jsme brodivost, parkování ve svahu, práci se sněhovými řetězy, a hlavně odolnost při výbuších. Při explozích TNT byl výsledek extrémně dobrý. Ochrana posádky vozu je na prvním místě,“ řekl Právu za vývojáře ředitel firmy Zetor Engineering David Kollhammer.
Zdůraznil, že Gerlach lze osadit třicetimilimetrovým kanónem, což odpovídá výzbroji bojového vozidla pěchoty. Zetor by měl by být ideálním pro přesun vojenských jednotek v náročném a nebezpečném terénu. Využití najde při zahraničních misích.
Přednostmi Gerlachu by měla být velká pohyblivost, silný motor a nadstandardní pancéřování. Mimo jiné je prostorný, lze do něj zezadu bez potíží naložit materiál na klasické paletě.
Pokud Zetor získá od Vojenského technického ústavu všechna povolení a uspěje v tendrech, je brněnská firma připravena v podstatě okamžitě spustit jeho sériovou výrobu. Plány počítají s roční výrobou 30 vozidel.