Hlavní obsah

Neposílat problémové děti do školy? Odborníci žasnou nad myšlenkami arcibiskupa Graubnera

Připomínky českého primase Jana Graubnera k chystaným změnám ve výuce na základních školách vzbudily údiv odborníků. Podle nich například nepochopil zadání k historickému vývoji genderových rolí, což pražský arcibiskup rozsáhle kritizuje. A návrh, že by školy měly být dostupné jen dětem, které nenarušují jejich chod, by mohl být i protiústavní.

Foto: Petr Horník, Právo

Pražský arcibiskup Jan Graubner

Článek

Na Graubnerovy připomínky upozornil Deník N.

„Kritika záměrů výuky o vývoji genderových rolí je úplně mimo. Nikdo z genderové komunity nepopírá genderové rozdíly,“ řekl Novinkám a Právu Petr Pavlík z genderových studií Fakulty humanitních studií Univerzity Karlovy.

Reagoval tak na sadu připomínek k revizi rámcových vzdělávacích programů, které Graubner před časem zveřejnil na stránkách arcibiskupství. Nejvíce kritiky arcibiskup věnoval právě plánovaným úpravám, které se týkají zasazení genderové problematiky do hodin dějepisu.

„Problematika lidských práv se bohužel stává obětí ideologické kolonizace, v níž hraje ústřední roli myšlenkový směr, který bývá označován jako teorie genderu; ta je mimořádně nebezpečná, neboť s cílem učinit všechny lidi domněle rovnými hodlá popřít největší možnou odlišnost, která mezi živými bytostmi existuje: pohlavní odlišnost,“ uvedl Graubner.

Podle Pavlíka však nic jako genderová ideologie neexistuje; a scestná je podle něj i zmínka o genderové teorii. „Není žádná jednotná genderová teorie. Těch je mnoho a často jdou i proti sobě,“ uvedl Pavlík.

Zdá se, že tu vypukla pandemie. Arcibiskup Graubner vstoupil do diskuse o změně pohlaví

Domácí

Poznamenal, že v minulosti i nyní byly pojímány role žen a mužů různě. „Například v Saúdské Arábii mají úplně jiné představy o tom, jak se mají ženy chovat, jak mají vypadat, co mají dělat. U nás je zase u leckoho nepředstavitelné, že by žena pilotovala stíhačku nebo bojovala jako voják, ale v Izraeli mají pro ženy povinnou vojenskou službu a jsou to vojačky jak řemen a třeba tvrdší než chlapi,“ připomněl.

Různí se i přístup k vnímání těla. „Zjednodušeně máme východní a západní koncepce. My tělo léčíme jako mašinu, vyměňujeme orgány… Ale třeba v Číně se na to dívají tak, že je tělo soubor energií, a léčí ho tak, že se je snaží uvolňovat, aby v těle správně plynuly,“ poznamenal s tím, že oba přístupy mají své úspěchy.

„Problémové děti řešme odborně“

Podle Pavlíka je mimo realitu i tvrzení, že přirozeně existují jen muži a ženy. „Máte pohlaví na úrovni genetiky chromozomů, tedy XY u muže a XX u ženy. Jsou ale mezi námi lidé, kteří mají kombinace XXY, YYX. A co jsou potom tito lidé?“ divil se.

Jak už před časem popsala Novinkám dějepisářka z MŠ a ZŠ Přerov nad Labem Olga Kovaříková, výuka proměn genderových rolí by měla vést děti zejména k tomu, aby si všímaly, že v minulosti neměly ženy volební právo, majetek apod. Výuka o právech LGBT+ povinná nebude.

Výuka dějin práv sexuálních menšin nebude povinná

Domácí

Co ale odborníky ohromilo, byl návrh arcibiskupa na omezení dostupnosti školní docházky: „Je třeba revidovat systém, aby právo na vzdělávání bylo sice bezplatné a nárokové, avšak bylo k dispozici pouze dětem a rodičům, kteří nenarušují chod školy a vzdělávání ostatních žáků.“

Podle organizace pro informace ve vzdělávání EDUin to je přímo proti Listině základních práv a svobod, která je součástí ústavního pořádku.

„Zmíněné ‚problémové chování žáků‘ je relevantním problémem a má své příčiny v rodinném zázemí žáků, socioekonomických problémech a často i v kultuře samotných škol. Ale umíme ho odborně řešit a cestou rozhodně není děti ze vzdělávání jakkoliv vylučovat nebo postihovat jejich rodiny,“ uvedla Lucie Slejšková z EDUin.

Část učitelů změny nechce, volají po návratu k jasným osnovám

Domácí

Výběr článků

Načítám