Článek
Most z roku 1928 nebyl dosud nikdy opravován. Podrobná studie Kloknerova ústavu jasně prokázala, že je ve špatném technickém stavu. „My jsme prováděli poměrně rozsáhlou a komplikovanou diagnostiku objektu a na základě jejího výsledku TSK přistoupilo k uzavřen mostu, protože některé části byly v havarijním stavu,“ připomněl Novinkám ředitel Kloknerova ústavu Jiří Kolísko s tím, že v tu chvíli započaly na mostě a jeho rámových konstrukcích opravy.
Omezení
Problém se vyřešil lokálním podepřením vybraných prvků rámových konstrukcí. „Ten hlavní most se skládá z předpolí, z rámových konstrukcí, pak je hlavní konstrukce oblouková, to je pět oblouků, které tvoří hlavní vzhled mostu, a za mostem jsou další rámové konstrukce. Ty byly jak na libeňské, tak na holešovické straně ve špatném stavu, tudíž se lokálně podepřely,“ vysvětlil Kolísko.
Most byl podepřen ocelovou konstrukcí, která má betonový základ a díky které je most takzvaně přizvednut. Nezávislý statik poté rozhodl o tom, že se na most mohou vrátit jak tramvaje, tak auta v omezené hmotnosti. Místo 11 tun tam smí jezdit vozy do šesti tun a tramvaje se nesmějí potkat v jednom místě. „Tímto podepřením se zmírnilo riziko poruchy,“ dodal Kolísko.
Dočasné řešení
Toto řešení je ale pouze dočasné. Kolísko jasně dodává, že o osudu mostu by mělo být rozhodnuto neprodleně. Buď se může most řádně opravit tak, aby zajistil požadovanou statickou spolehlivost a zatížitelnost, nebo se může postavit zcela nový. „Obě varianty jsou schůdné a proveditelné. Mělo by být rozhodnuto v přiměřené době, neprodleně, jinak ten most bude dál chátrat. Nelze pak vyloučit, že v blízké budoucnosti nastane další krizová situace,“ uzavřel Kolísko.
Podle odborníků by stavba nového mostu i komplexní rekonstrukce současného vyšly na obdobnou částku, a to 550 až 600 miliónů korun.
Náměstek pro dopravu Petr Dolínek na dotaz Novinek sdělil, že si je závažnosti situace vědom. O osudu mostu podle něj bude rozhodnuto do konce dubna.