Článek
Obchvat začíná u obce Hořenice u sjezdu z dálnice D11 a u Velkého Třebešova plynule navazuje na obchvat České Skalice. Na jeho zprovoznění léta čekali obyvatelé Jaroměře i sousedních obcí Čáslavky, Dolany a Svinišťany.
„Ráno jsem vezl synka do školky. Cesta dlouhá několik set metrů trvala čtvrt hodiny. To už je naštěstí minulost,“ poznamenal starosta Jaroměře Jan Borůvka (ANO), podle něhož by se ještě mohlo jednat o tom, že by stát zhruba 3,5 kilometru D11 na západním okraji města vyjmul ze systému zpoplatnění. Tím by se kamiony Jaroměři zcela vyhnuly.
„Nejnáročnějším úsekem byla téměř půl kilometru dlouhá a patnáct metrů vysoká estakáda v Hořenicích, po které nová přeložka překonává řeku Labe a záplavové území,“ poznamenal Radek Mátl, generální ředitel společnosti Ředitelství silnic a dálnic.
Unikátní bylo i užití báňské metody při ražbě kanalizačního mikrotunelu. Má průměr 60 centimetrů a je veden devět metrů pod úrovní terénu. Vznikl kvůli odvodnění silnice.
Nekonečný příběh
Podle původních plánů měl být obchvat Jaroměře hotový současně s otevřením dálnice D11 od Hradce Králové k Jaroměři v prosinci 2021. „Vypadalo to na nekonečný příběh. Chvilku jsme už ztráceli naději, že se nám podaří všechny pozemky získat,“ přiznal Mátl.
Přitom například nutnou dokumentaci EIA získali silničáři už v roce 2006, první nepravomocné územní rozhodnutí bylo vydáno roku 2011. Ovšem vinou sporů o výkup pozemků a stavební povolení s jedním majitelem se vše pozdrželo. Stavět se začalo až roku 2022.
Stavby budou pokračovat
Ani po otevření jaroměřského obchvatu není cesta směrem na Polsko bez komplikací.
Do Polska lze přitom od Jaroměře vyrazit dvěma směry. Buď po právě otevřeném obchvatu na Náchod a hraniční přechod v Lázních Bělovsi, nebo směrem na Trutnov a dál na přechod v Královci, kam míří i dálnice D11. Ta je však zatím stále pouze na papíře.
Ředitelství silnic a dálnic se stále nedaří dokončit výběrové řízení na zhotovitele úseku Trutnov - státní hranice. Aktuálně Úřad pro ochranu hospodářské soutěže zamítl všechny návrhy polské firmy Budimex, mimo jiné i námitku proti rozhodnutí o výběru dodavatele, kterým je sdružení vedené společností MI Roads.
ŘSD dnes zprovoznilo stavbu “I/33 Jaroměř, obchvat”. Stavba délky 6,5 km odvedla tranzitní dopravu na sil. I/33 z Jaroměře, a z obcí Čáslavsky, Dolany a Svinišťan. Součástí stavby, která se napojuje na dálnici D11 u Hořenic, je mj. 457 m dlouhá estakáda přes Labe. pic.twitter.com/WJ1HpWCXrc
— Radek Mátl (@MatlRadek) September 9, 2024
„Stavět se ale zatím nemůže, protože se jedná o prvoinstanční rozhodnutí, takže je možné podat rozklad k předsedovi úřadu. Současně se ještě řeší rozklad proti prvoinstančnímu rozhodnutí, který potvrdil vyloučení společnosti Budimex,“ vysvětlil ředitel Radek Mátl. Věří ale, že se ještě letos stavět začne. Společnost disponuje všemi správními rozhodnutími a má vykoupeny i veškeré potřebné pozemky.
Úsek D11 mezi Jaroměří a Trutnovem by se snad mohl začít stavět příští rok, v tuto chvíli se dotahují stavební povolení a poté výběrová řízení.
Obchvat Náchoda
Cesta do Polska směrem na Náchod také není zcela bez problému. Jako špunt komplikuje plynulost dopravy dvacetitisícový Náchod. Pomůže obchvat. Už v květnu byl vypsán tendr na stavební firmu, která ho postaví. Cena stavby se pohybuje kolem čtyř miliard korun bez DPH.
„Aktuálně probíhá výběrové řízení na zhotovitele. Stavbu chceme začít ještě letos,“ slíbil Mátl.