Článek
"V zájmu dodržení finanční disciplíny je nyní nutné v rozpočtu škrtat více než pět procent," řekl Janota. Podle něj je nutný stop stav investic, a to i už zahájených. Jde například o projekt domácího vězení nebo projekt datových schránek či státní pokladny. Sám by dal přednost diferencovanému přístupu seškrtání nákladů před plošnými, ale není si jistý, zda to bude průchozí.
Ministerstvo financí podle něj přichystalo transparentní systém opatření pro udržení schodku rozpočtu. Konkrétní opatření by měl ale zveřejnit až nový ministr.
ODS nechce zvyšovat přímé daně
První místopředseda ODS David Vodrážka řekl na ČT, že si nejprve počká na konkrétní čísla, která Janota navrhne, ale jeho strana chce hledat řešení především v úsporách. „Nedokážu si představit zvýšení přímých daní,“ dodal Vodrážka.
Podobně i předseda Starostů a nezávislých a vyjednavač za TOP 09 Petr Gazdík se domnívá, že je třeba v první řadě najít úspory na straně výdajů. Zvyšování daní se ale podle něj jeho strana nebrání.
Vyjednavač vlády za VV Vít Bárta připomněl program své strany, podle nějž lze ušetřit propuštěním deseti procent státních úředníků i navýšením daně. „Navrhujeme mírné zvýšení daní, ale je třeba přesvědčit občany, že více úspor na výdajích už najít nelze,“ sdělil svůj názor Bárta.
Janota: Jen škrty stačit nebudou
Janota je skeptický k tomu, že by se úspora 62 miliard korun dala ušetřit jen na škrtech ve výdajích státu. „Většina z nich má sociálně mandatorní charakter. Dobře si vzpomínám, jak to dopadlo na podzim. To byla jen velmi mírná opatření, překročila rámec 30 miliard, tak tehdy to bylo přijato velmi komplikovaně,“ uvedl Janota. Připustil ale, že nadcházející ministr financí bude mít lepší pozici, protože by mohli poslanci po volbách projevit větší vůli k nepopulárním krokům.
K možnému snížení státního příspěvku ke stavebnímu spoření až o polovinu, jak navrhuje Janota, řekli všichni tři zástupci koalice, že je především třeba zajistit, aby státní příspěvek byl investován skutečně do koupi bydlení či na stavbu.
Janota zároveň nastínil, že výdaje lze snížit na dopravní infrastruktuře. „Šlo by zde ušetřit deset miliard, zároveň bude celá řada lobbistických snah toto zvrátit,“ upozornil ministr financí.