Hlavní obsah

Jako kůl v plotě. Hlubuček zůstal v boji za mýto v Praze sám a zlobí se

Novinky, Renáta Bohuslavová
Praha

Pražský náměstek pro životní prostředí Petr Hlubuček (Starostové) zůstal v boji za zavedení mýta v hlavním městě do pěti let osamocen. Podporu nemá ani u Pirátů, ani Prahy sobě ani u předsedy jeho zastupitelského klubu Jiřího Pospíšila (Spojené síly, TOP 09, STAN a lidovci). Hlubuček všem vzkazuje, že zapomněli, že se zavedením už souhlasili.

Foto: Vít Šimánek, ČTK

Náměstek pražského primátora pro životní prostředí, infrastrukturu, ZOO a Botanickou zahradu hl. m. Prahy Petr Hlubuček

Článek

„V květnu jsme schválili plán udržitelné mobility, který počítá se zavedením mýta na vjezd vysokoemisních vozidel do centra od roku 2023. Je to jediný účinný nástroj, jak bojovat proti znečištění vzduchu v Praze,“ zlobí se na své koaliční partnery Hlubuček.

„Buď nevěděli, na co kývli, nebo během tří měsíců změnili názor o 180 stupňů a neřekli nám to. Obojí je pro Pražany špatná zpráva. Všichni pracujeme ve stejné budově, máme kanceláře vedle sebe, a já jsem připravený jim znovu vše dostatečně vysvětlit, abychom zavedení mýta prosadili,“ trvá si pevně za svým Hlubuček.

Návrh na zavedení mýta představil Hlubuček v úterý. Primátor Zdeněk Hřib (Piráti) i náměstek pro dopravu Adam Scheinherr (Praha sobě) však shodně Novinkám řekli, že zavedení do pěti let nepovažují za reálné. Nejdřív je podle nich nutné dostavět pražský i městský okruh, aby měli lidé město vůbec kudy objet. A to ještě dlouho nebude.

Se zavedením paradoxně nesouhlasí ani předseda zastupitelského klubu Spojených sil pro Prahu Jiří Pospíšil, jehož součástí je i Hlubuček.

„Chci uklidnit Pražany, že zavedení mýtného za vjezd do Prahy není na pořadu dne,” napsal Novinkám Pospíšil. Jako nereálný vidí návrh i radní pro majetek ze stejného klubu Jan Chabr.

Další člen stejného klubu a náměstek pro územní rozvoj Petr Hlaváček uvedl, že je nutné hledat řešení napříč politickými stranami. „Jde o to, aby se zlepšil život obyvatel Prahy. Hledání vhodného nástroje je obsahem práce pracovní skupiny ve vztahu ke klimatickému závazku,” uvedl Hlaváček.

Souhlas se neozývá ani od ministra dopravy Vladimíra Kremlíka (za ANO), se kterým chce Hlubuček o návrhu jednat. V současné době je to podle něj nemožné.

Praha nyní nechává zpracovat studii proveditelnosti zavedení mýta. Podle primátora je jeho zavedení třeba i jedním z důvodů pro zkolaudování tunelu Blanka, který stále ještě funguje ve zkušebním provozu.

Podle návrhu by mohlo být mýtné zaváděno postupně a výnosy z něj by byly vynaloženy na zlepšení životního prostředí. Problém je ale v tom, že podle současného zákona by šly dnes výnosy státu, nikoliv Praze.

Související témata:

Výběr článků

Načítám