Článek
„Chtěl jsem se tedy přihlásit do elektronického systému, abych si certifikát vytiskl. Jenže to nešlo, systém mi tvrdil, že nezná moje číslo očkovacího průkazu ani rodné číslo,“ řekl Právu čtenář.
Až na očkovacím místě, kam se vydal problém řešit, zjistil, že na mezinárodním certifikátu má špatně uvedené datum narození. „Byl tam jiný měsíc. Což by při cestování do zahraničí mohl být problém. Kdyby jej porovnali s pasem, tak by byl certifikát zřejmě neplatný,“ dodal muž, profesor na univerzitě.
Tím potíže neskončily. „V očkovacím místě jsme zjistili, že rodné číslo zadali do systému správně, je tedy otázka, proč je špatně datum narození. Řekli mi, že mi nemohou pomoci a že se mám obrátit na bezplatnou linku 1221,“ řekl Právu čtenář.
Zastavení poklesu epidemie jde především za mladými
Chyba zřejmě vznikla nepozorností některého z pracovníků centra, který údaje zadával. Na linku se dlouho nemohl dovolat, pak jej znovu odkázali na očkovací místo. „V místě očkování ale změny udělat nemohou a znovu mě odkázali na linku 1221. Je to zkrátka Hlava 22,“ odkázal na známý román plný absurdních situací armádní byrokracie.
Ministerstvo zdravotnictví, které Právo s příběhem konfrontovalo, pomoci nemohlo. „Data, která jsou v ISIN (informační systém pro infekční nemoci), jsou data poskytovatelů péče a ministerstvo je jen jejich správcem. Kontaktní údaje jsou součástí zdravotnické dokumentace a to platí i pro data o očkování, testování a o prodělané nemoci,“ řekla mluvčí resortu Gabriela Štěpanyová.
Údaje dal opravit vládní zmocněnec
„Editovat tato data proto může jen poskytovatel zdravotní péče (zde očkovací místo), to jediné může ověřit totožnost,“ uvedla. Muži pomohl až telefonát přímo vládnímu zmocněnci pro IT Vladimíru Dzurillovi, který nechal jeho údaje v systému opravit. Dzurilla Právu řekl, že se na něj s podobnými problémy obrátilo víc lidí.
Pfizer není tak účinný proti nákaze deltou, zjistili v Izraeli. Plánují třetí dávku
„Některé neřešitelné případy takto odchytáváme a snažíme se pomoci. Lidé by se ale s problémy měli primárně obracet na linku 1221. Některé věci jsou v kompetenci očkovacích míst, řešit se to dá i na CzechPointech,“ dodal.