Článek
Jejich výzkum bude probíhat v březnu a dubnu. Začíná se už ve středu na gymnáziu Bohumila Hrabala v Nymburce. Testovat se bude i na 14 dalších víceletých gymnáziích po celé republice, které jsou pokračovateli škol, na nichž se tělesná vyspělost zjišťovala už v roce 1923, mimo jiné v Praze, Brně, Plzni, Liberci, Pardubicích, Třebíči, Jindřichově Hradci nebo Kyjově.
„Na Slovensku, kde naši studii zaštítila partnerská Fakulta športu Prešovskej univerzity v Prešově, se zapojí dalších pět škol,“ sdělil Aleš Suchomel, vedoucí katedry tělesné výchovy na liberecké fakultě a také garant výzkumu.
Proč je tělocvik důležitý a jak to udělat, aby se na něj děti těšily
Před 100 lety se děti podle metodiky Roubalových nejprve vážily a měřily. Následně školáci z vybraných tříd prošli testy pohybových schopností. Co mohou autoři srovnávací studie po sto letech zjistit?
„Domníváme se, že zaznamenáme například pokles ve vytrvalosti a ani svalová síla horní části trupu nebude obecně taková, jako byla u dětí před sto lety,“ míní Suchomel.
Před sto lety hod oštěpem…
Měřené tělesné parametry a popis pohybových testů před sto lety precizně zaznamenaly dobové publikace zaměřené na tělesnou kulturu. Výzkumníci z liberecké univerzity metodiku převzali, ale některé testy zredukovali podle dnešních podmínek.
„Některé testy tělesné zdatnosti by dnes nebyly ani jednoduše proveditelné, je to třeba hod oštěpem či vrh diskem, které se v roce 1923 na školách běžně prováděly. Z původních 14 pohybových testů jsme udělali testovou sestavu, která čítá pět testů zaměřených na základní pohybové schopnosti. Je to skok do dálky z místa, hod míčkem do dálky z místa, shyby podhmatem a rychlostní i vytrvalostní běh,“ popsal Lukáš Rubín, akademický pracovník ze zmíněné katedry a zároveň spolugarant odborné studie.
Základní vyhodnocení testování by chtěl mít tým z liberecké univerzity hotové do konce letošního školního roku.