Článek
Do zastávky, kde soupravy zastavují od roku 1988, masivně prosakovala podzemní voda a poškozovala zabezpečovací zařízení, elektroinstalace, nosný systém obkladů. Proto se rozběhla rozsáhlá rekonstrukce, která spolyká 145 miliónů korun.
„Nacházíme se v té nejzásadnější fázi. Dochází k injektáži, lije se beton, aby voda neprosakovala do stanice a technického zázemí,“ řekl na staveništi investiční ředitel DP Jan Blecha. Ocelové nosné konstrukce se stříkají torketem, což je 5 - 10 cm silná betonová směs, která je ochrání.
Stanice, jež leží 23 metrů pod zemí, a tedy pod hladinou podzemní vody, je kompletně odstrojená. V jejích útrobách pracuje na 50 dělníků 24 hodin. V pravidelných intervalech jezdí za plotem na obou kolejích vlaky metra. Na některých místech ještě voda stále kape. Eskalátory, které se měnit nebudou, zakrývá dřevotříska.
Až skončí injektáže, přijde na řadu pojistný odvodný systém, obklady, podhledy, modernizace technologické části, nový rozhlas, kamerový systém, osvětlení. Na svoje místo se vrátí vyčištěné skleněné obklady z dílny Františka Víznera. S výjimkou nového pásu z lakovaného skla na stěnách v kolejišti, na kterém se objeví názvy stanice.
„Jsme si vědomi historické a architektonické hodnoty obkladů z dílny sklářského umělce Františka Víznera. Navrhované řešení v maximální možné míře zachová původní obklad, a tím i ráz celé stanice,“ poznamenal už na začátku renovace náměstek primátorky Petr Dolínek (ČSSD).
Podle něj nejde ani tak o finančně náročnou akci, jako spíš o technologicky složitou záležitost. Srpnový termín chce město stihnout i proto, že v okolí sídlí některé fakulty Karlovy univerzity, kam na podzim po prázdninách zamíří davy studentů.
Metropole hodlá výhledově do obnovy stanic metra investovat miliardy. Nepočítá už ale s kompletní výlukou provozu jako v případě Jinonic. Ročně by ráda opravila dvě zastávky. Příští rok by měly přijít na řadu Skalka a Dejvická.