Hlavní obsah

Jak se mají chovat řidiči tramvají v problémových situacích? Volat na dispečink a své názory šířit až po pracovní době

5:01
5:01

Poslechněte si tento článek

Minulý týden vzbudila vlnu reakcí kauza řidiče pražské tramvaje číslo 7, který hrubě vykázal ze soupravy rodinu s dítětem původem z Ukrajiny. Pražský dopravní podnik s ním následně ukončil pracovní poměr. Jak by se ale řidiči pražských tramvají měli v podobných situacích chovat? Jaké mají kompetence? A co všechno je v jejich zodpovědnost? Nejen na to odpoví videoreportáž Novinek.

Směna řidiče pražské tramvaje Video: Marek Tereba, Novinky

Článek

Celkem zhruba 1500 řidičů tramvaje zaměstnává pražský dopravní podnik (DPP) na plný úvazek. Každý z nich prochází při nástupu širokým spektrem lékařských vyšetřeních, která zahrnují také pohovor s psychologem.

Podle vedoucího odboru Komunikace DPP Daniela Šabíka je výběr řidičů tramvají velmi precizní. V první řadě předkládají zájemci o práci životopis a motivační dopis, teprve poté dochází k předvýběru a ani poté není osloven zdaleka každý.

Pokud ovšem projde úvodními koly a taktéž všemi lékařskými prohlídkami a testy, absolvuje desetitýdenní výcvik. Ten zahrnuje každodenní teoretickou i praktickou přípravu. Jelikož se tramvaj považuje za drážní vozidlo, jsou podmínky dané zákonem.

„V našem výcviku se budoucí řidiči učí ovládat všechny druhy tramvají plus předpisy, které se k tomu váží. Navíc vše, co k tomu náleží, tedy například správné odbavování cestujících,“ vysvětlil v rozhovoru pro Novinky vedoucí oddělení Výcvik a vzdělávání - tramvaje Milan Bárta.

Jeden z učebních bloků doslova mluví o tom, že by za sebe řidič neměl nechat mluvit emoce, což třicetiletý řidiči na lince číslo 7 v minulém týdnu nezvládl.

Foto: Novinky

Jedna ze zásad, které se každý řidič během výcviku učí.

„My vysvětlujeme těm potenciálním řidičům to, že nejen převáží tramvaj z konečné na konečnou, přičemž občas zastaví na zastávce, ale že jsme tady jako služba pro cestující. Ty zásady vysvětlují, jak se mají chovat k cestujícím i k ostatním účastníkům provozu,“ vysvětlil Bárta.

V začátečním kurzu i v pravidelném školení jsou však řidiči upozorňováni na to, že v práci reprezentují zaměstnavatele „Veškeré své chování by měli uzpůsobit tomu, aby nepoškozovali dobré jméno dopravního podniku. Pokud někdo má ambice a tendence, tak ano, ale ne v práci. Ať přijde domu, sundá si uniformu a může si říkat, co chce,“ dodal.

Žádné nadávky, ale volat dispečink

Pokud nastane situace, kdy někdo podle řidiče porušuje smluvní přepravní podmínky nebo se chová nevhodně, má několik možností. Nepatří mezi ně rozhodně nadávky ani fyzické ataky.

„Nejjednodušší je použít palubní mikrofon a cestujícího vyzvat, aniž by musel vycházet z kabiny. Další fáze je, že přijde do tramvaje, znovu vyzve člověka, aby přestal činit to, co činil, a vystoupil si. Pokud to nefunguje, tak se má řidič vrátit do své kabiny, zavolat dispečink a čekat, jak bude nastalou situaci řešit dispečink,“ doplnil vedoucí oddělení Výcvik a vzdělávání - tramvaje.

Foto: Marek Tereba, Novinky

Tísňové tlačítko má k dispozici každý řidič ve všech tramvajích.

V takovém případě je volána městská policie, která si výtržníka následně přebírá. Většinou ale prý zabírá pouze slovní upozornění pomocí palubního mikrofonu. Případně také spontánně zasáhnou ostatní spolucestující.

„V provozu máme během dne 300 až 400 tramvají a takové situace se stávají. Buďto tam jedou sami dispečeři, nebo zmiňovaná městská policie,“ řekl Bárta.

Pokud by nastala situace, že by cestující zaznamenali nevhodné chování jiného cestujícího v prostředcích hromadné dopravy, měli by na to nejdříve upozornit řidiče. Ten by se měl řídit tím, co popisoval Milan Bárta.

8 hodin maximálního soustředění

Každý šofér má během celé své zhruba osmihodinové směny odpovědnost za celou tramvaj, proto řízení vyžaduje maximální soustředění.

„Ráno většinou začíná směnu tím, že má 20 minut na převzetí tramvaje, kontroluje, jestli je všechno z pohledu cestujících, ale i bezpečnosti v pořádku. Poté vyráží na první konečnou, ale už cestou z vozovny odbavuje cestující,“ vysvětlil Milan Bárta, který u tramvají v pražském dopravním podniku pracuje už 22 let.

„Neustále musí sledovat, co se děje ve voze, co se děje za vozem, a to jak z pohledu kolejí či trolejí, ale taktéž okolního provozu. Individuální doprava je v Praze velká, takže se opravdu musí soustředit na 100 procent,“ doplnil. Tramvaj typu 15 T váží 30 tun a vejde se do ní až 300 osob.

Dopravní podnik už vyhodil řidiče, který hrubě vykázal Ukrajince z tramvaje

Hlavní město Praha

Výběr článků

Načítám