Článek
Aby se s čištěním hlavní dráhy vůbec mohlo začít, musí být splněny dvě základní podmínky. První je teplota, která musí být vyšší než 3 stupně Celsia a nesmí být mlha. Poté může řízení letového provozu přesunout provoz na druhou dráhu.
„Nyní čistíme nejdůležitější část dráhy tzv. místo dotyku. Jedná se o zhruba 600 metrů na dráze a do šířky je to tak 15 metrů. Jsme schopni to zvládnout za jeden den. Pohybujeme se rychlostí zhruba 400 metrů za hodinu a čtverečných metrů jsme schopni udělat až 500 za hodinu,“ popsal Novinkám manažer údržby ploch Letiště Václava Havla Praha Pavel Rejlek.
Přistávající letadla totiž nechávají na dráze stopu ze svých pneumatik, tenkou vrstvu gumy, kvůli které se snižují brzdné účinky letadla. Měření se provádí pravidelně pomocí speciálního testovacího vozu. Ten má v sobě zabudované tzv. brzdné kolečko, kterým se měří brzdný koeficient dráhy.
„Čištění se provádí pouze proudem čisté vody. Tu tryskáme rychlostí 2 500 barů na dráhu pomocí čisticí hlavice, která má 48 trysek. To, co z dráhy smyjeme, zároveň vysajeme do sběrné nádrže. Náš stroj umí separovat pevný a kapalný odpad,“ dodal Rejlek.
„Jako letiště, které má více než 150 přistání proudových letadel denně, musíme podle aktuálně platné legislativy, měřit brzdné účinky přistávací dráhy každé tři měsíce,“ řekla Novinkám tisková mluvčí Letiště Václava Havla Praha Lenka Zvolánková.