Hlavní obsah

Jak měřit bezpečnou vzdálenost, lámou si hlavy experti i policisté

Novinky, has
PRAHA

Dodržování bezpečné vzdálenosti mezi vozidly jedoucími mimo obec. To je zřejmě nejspornější bod nově navrhovaných změn, které by měly příští rok "obohatit" bodový systém řidičů. Čeští dopravní policisté podle experta na dopravu Stanislava Humla ale nejsou na postihování takových přestupků připraveni. Ministerstvo dopravy zatím ani neví, jak by se bezpečná vzdálenost měla měřit.

Článek

Nedodržení bezpečné vzdálenosti mezi vozidly jedoucími mimo obec by měla podle nového návrhu bodového systému policie ohodnotit pokutou a dvěma body. Není ovšem jasné, podle čeho a jakým způsobem tuto vzdálenost měřit.

"Zadali jsme studii Centru dopravního výzkumu v Brně. To by mělo navrhnout, jestli se vzdálenost bude počítat ve vteřinách, nebo v metrech," řekl Novinkám mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka.

Na dálnicích v Rakousku funguje podle ministerstva obrany systém dvou vteřin. Řidič zadního vozu musí jet v takové vzdálenosti, aby se na úroveň vozidla před ním dostal až za dvě vteřiny.

"Je to jedna z možností, o které se bude diskutovat. Dokonce chystáme, že dáme na silnice značky, které budou řidičům pomáhat vzdálenost odpočítávat. Nedodržení bezpečné vzdálenosti je totiž jednou z nejčastějších příčin nehod," dodává Hanzelka.

Podle Humla ale není jasné, jak by policie mohla bezpečnou vzdálenost posuzovat. Zásadní totiž je, jakou rychlostí se automobily pohybují. "Nemám ani zdání, jak by to mohli naši policisté měřit. V Německu se například bezpečná vzdálenost mezi vozidly měří, ale jenom na dálnicích. A německá policie disponuje přístroji, které naše policie nemá."

Podle Humla ale není jasné, jak by policie mohla bezpečnou vzdálenost posuzovat. Zásadní totiž je, jakou rychlostí se automobily pohybují. "Nemám ani zdání, jak by to mohli naši policisté měřit. V Německu se například bezpečná vzdálenost mezi vozidly měří, ale jenom na dálnicích. A německá policie disponuje přístroji, které naše policie nemá."

Ředitel dopravní policie Martin Červíček se ke změnám v bodovém systému nechtěl vyjadřovat. "Nechci se bavit o něčem, co ještě není schválené, je to na větší diskusi," řekl Novinkám Červíček. "Policie ale každopádně disponuje technikou, která je schopná vzdálenost mezi vozidly měřit. Nejdřív se ale musí jasně stanovit, jaká ta vzdálenost má být," dodal šéf dopravní policie.

Také podle Hanzelky má policie kamerové systémy na takové úrovni, aby vzdálenost mezi vozidly mohla měřit. Na silnicích má navíc disponovat větším počtem neoznačených vozů, které budou provoz na silnicích sledovat.

Ministerstvo dopravy usiluje o to, aby nový zákon o pozemních komunikacích, který má obsahovat i změny v bodovém systému, platil již od začátku roku. Zatím ale není jisté, zda všechny úpravy stihne prodiskutovat s experty. "Když to stihneme, bude to dobré, ale chceme každopádně pořádný zákon, který neutrpí na úkor nějakého spěchu," dodal Hanzelka.

Související témata:

Výběr článků

Načítám