Hlavní obsah

Hurricane je zpět, tahoun bitvy o Británii znovu létá nad Českem

4:48
4:48

Poslechněte si tento článek

Praha 12

Stovky leteckých fanoušků v pondělí na letišti Točná na jihu Prahy přivítaly britský letoun Hawker Hurricane. Společně se slavnější stíhačkou Spitfire patřil mezi nejužitečnější stroje v bitvě o Británii ve druhé světové válce. Legendární stroj ve vzduchu i na nebi si můžete prohlédnout ve videu Novinek.

Hurricane je zpět, tahoun bitvy o Británii znovu létá nad ČeskemVideo: Novinky

Článek

Hurricane, s kterým v řadách RAF létali i čeští piloti, se na letiště a do leteckého muzea Točná vrací po téměř třech letech. V srpnu 2022 došlo blízko Chebu k tragické nehodě, při které muzeum přišlo o pilota a kamaráda a také o jediný létající letoun Hurricane Mk. IV na světě.

Nadšenci z Točné se s tím ale nesmířili a našli jiný hurricane, zrenovovali ho, uvedli do provozu a opatřili věrnou kamufláží, se kterou létali českoslovenští piloti z 310. stíhací perutě RAF.

„To letadlo do naší země patří, protože představuje velkou část naší historie boje proti nacismu. Bylo tahounem bitvy o Británii. Všude se zmiňují spitfiry, ale špinavou a těžkou práci udělaly hurricany,“ řekl Novinkám vedoucí projektu Jiří Horák, který přiletěl na sluncem zalité letiště a divákům předvedl pár pěkných průletů.

Foto: Jan Handrejch, Novinky

Renovovaný Hawker Hurricane NN-D

Muzeu přibyl vzácný exponát, protože i když celkově bylo vyrobeno okolo 15 tisíc letounů, létá jich už jen čtrnáct. Hurricany patřily mezi nejužitečnější letouny spojenců za druhé světové války, protože mají na svém kontě skoro dvě třetiny ztrát nacistické Luftwaffe.

Francie, Anglie i Sovětský svaz

Stroj, který v pondělí na Točné přistál, má pohnutou historii, protože jako jediný hurricane prošel bitvou o Francii, Anglii a zabojoval si i nad Sovětským svazem.

Podle Horáka stroj s označením P3351 svoji vojenskou kariéru započal ve Francii v bojích proti německým stíhačkám. Po obsazení Francie kryl britské lodě přepravující vojáky zpět z francouzského přístavu Dunkerque do Anglie v rámci operace Dynamo.

Poté se letoun zařadil do 32. stíhací perutě RAF a následně do 71. stíhací perutě, ve které létali američtí dobrovolníci. Sloužil k výcviku, létal na hlídky nad Severní moře a také jako kurýrní stroj.

Foto: Jan Handrejch, Novinky

Letoun dostal barvy 310. československé stíhací perutě britského Královského letectva.

V roce 1941 byl letoun vyřazen z aktivní služby, přestavěn na verzi Mk.II a dostal nový motor Rolls Royce Merlin XX. Poté byl rozebrán a naložen na jednu z lodí konvoje PQ-16, který ho se značnými potížemi a ztrátami dopravil do sovětského přístavu Murmansk. Tam byl znovu složen a až do jara 1943 bojoval proti nacistické Luftwaffe.

Bohužel v boji dostal zásah do chladiče, ale pilot zvládl nouzově přistát na zmrzlé pláni. „Rusové z něj vyndali zbraně a vše potřebné a to letadlo zůstalo padesát let v tundře. Tam je objevil Tim Wallis, novozélandský sběratel, který nechal letadlo zrekonstruovat,“ poznamenal Horák.

Přes Anglii a Francii se poté letoun dostal do českých rukou. Ty mu ve spolupráci s historiky udělaly novou kamufláž Hurricanu NN-D, ve kterém českoslovenští piloti sestřelili šest nepřátelských letadel. Jedním z nich byl Bohumír Fürst, který si na své konto připsal pět sestřelů.

„Nikdy nevěděl, jestli přežije“

Na Točnou se na renovované letadlo přišel podívat jeho syn Richard Fiřt. Přílet letounu v kamufláži, ve které létal jeho otec, přivítal. Novinkám řekl, že jako malý zažil, jak nevděčně se k jeho otci rodná země zachovala, protože po návratu do Československa seděl rok a půl ve věznici na Mírově a byl perzekvován.

Foto: Jan Handrejch, Novinky

Na představení letadla se přišly podívat stovky lidí.

Svým dětem po návratu z vězení o bojích ve válce občas povídal. „Tenkrát nebyly mobily ani televize, tak se za večerů vyprávělo a tatínek vzpomínal na to, jak v Anglii chodili za děvčaty a jak poznal svoji manželku. Vyprávěl i o bojích, že byl noční letec, že to bylo stresující, že nikdy nevěděli, jestli se druhý den vrátí živí,“ řekl Fiřt.

Při jednom letu byl zraněn střepinou do nohy a musel provizorně přistát ve Francii. „Jednou šel do boje nachlazen a ve výšce asi tří kilometrů omdlel a probral se sto metrů nad zemí. Ale se štěstím to vybral,“ podotkl Fiřt.

Výběr článků

Načítám