Článek
„Tratě se sice modernizují, ale doprava se paradoxně zpomaluje,“ upozornil středočeský krajský radní pro dopravu Petr Borecký (STAN).
Třeba cestu Praha-Kolín ujel osobní vlak před dvacet lety za hodinu a minutu, letošní jízdní řád udává hodinu a čtrnáct minut, po zavedení nových jízdních řádů od prosince to bude o další dvě minuty déle.
„Na jedné straně chceme po lidech, aby nejezdili auty, nezahlcovali silnice a hlavní město, proto na druhé straně musíme posilovat kapacitu veřejné dopravy. Teď už ale nejsme schopni přidávat další spoje, protože už je není kam zařadit. Omezovat veřejnou dopravu ale rozhodně nechceme,“ řekl Borecký.
Na tratích není a hned tak nebude funkční zabezpečovací systém, který by povolil řadit vlaky blíž za sebou. Přidávat k soupravám další vagony není možné, protože jsou na nádražích krátká nástupiště a cestující by museli krkolomně šplhat vysoko do vozů, nebo z nich naopak nebezpečně seskakovat.
Na nejvytíženějších koridorech chybšjí potřebné koleje, takže asi nejrychlejší cestou je nákup dvoupatrových vlaků. „Ty už na nejvytíženější úseky pořizujeme a jezdí, ale nestačí to,“ uvedl Borecký.
Lidí ve středních Čechách a Praze přibývá. Aglomerace má tři miliony obyvatel a za dvacet let to má být ještě o půl milionu víc. Vlakem tu denně cestuje 180 tisíc lidí.
Stav přetížení = rušení spojů
Od změny jízdního řádu v prosinci letošního roku proto budou některé linky posíleny a přibudou vlaky. Na nejfrekventovanější trase mezi Prahou a Kolínem, kde denně cestuje 40 tisíc lidí, jezdí teď ve špičce 31 vlaků za hodinu. Od prosince to bude 35 vlaků.
„Zavedena bude linka S61 Praha, hlavní nádraží - Úvaly, což je úplně nejvytíženější úsek. Je tady ale úskalí s kapacitou dráhy,“ potvrdil ředitel Pražské integrované dopravy Petr Tomčík.
Nezbývá tu žádná rezerva. „Při každém dalším posílení provozu reálně hrozí přetížení kapacity trati,“ varoval ředitel Integrované dopravy Středočeského kraje Zdeněk Šponar.
Pokud správce tratí vyhlásí stav přetížení, pak podle zákona může rušit některé spoje. Patrně by došlo na zrušení dálkových vlaků do Ostravy nebo Brna. Stopku by mohla dostat i nákladní doprava, a hrozí tak její přesun na silnice.
I bez formálního vyhlášení stavu přetížení ale hrozí kolapsy.
„Může přijít drobná závada, která pak způsobí zpoždění na celý den. Všechno je na samé hranici možností. Na papíře se to zvládne, ale v reálu jsme krůček od rušení některých vlaků,“ řekl Pavel Winter ze středočeské integrované dopravy.
Investice do železnice
Řešením je podle organizátorů veřejné dopravy rychlá výstavba nových kolejí. Nejkritičtějším místem je uzel v Libni, kde se sbíhá deset kolejí ze čtyř směrů, a když projíždí dlouhý nákladní vlak, všechny ostatní musí několik minut čekat.
„Tady je řešením přemostění, to je na stole už dvacet let, ale k realizaci je ještě daleko,“ upozornil Borecký a vyzýval ministerstvo dopravy a Správu železnic k investicím do železnic.
Správa železnic má nyní na stole tři stovky projektů. „Hrozící přetížení kapacity dráhy aktivně řešíme. Na červenec jsme v této věci svolali s objednateli dopravy a dopravci řadu jednání, na nichž se chceme dohodnout na konkrétních opatřeních,“ potvrdila mluvčí Správy železnic Nela Eberl Friebová.
K takzvanému libeňskému přesmyku, tedy stavbě přemostění tratí, má správa nepravomocné územní rozhodnutí. „Je ale napadáno řadou odvolání,“ dodala Friebová.
Nutná je stavba dalších kolejí. „V kritických úsecích bychom potřebovali čtyři koleje, dvě na rychlé dálkové vlaky, dvě na regionální zastávkové spoje a nákladní dopravu, to by byl ideální model,“ mínil Winter.
Kraj také vyzývá k rychlé stavbě vysokorychlostních tratí. Ani ty ale nejsou spásou, pokud budou ústit do nynějších přetížených míst.
„Souběžně se výstavbou některých úseků vysokorychlostní tratě bude také rovnou navýšena kapacita stávající sítě. Příkladem je přidání čtvrté koleje v úseku Praha-Libeň – Praha-Běchovice,“ jmenovala Friebová jedno z kritických míst.
Mezi klíčové projekty, které se týkají Prahy a Středočeského kraje, patří podle Správy železnic modernizace tratě mezi stanicemi Praha-Smíchov a výhybnou Praha-Vyšehrad, včetně nahrazení stávajícího technicky již vysloužilého mostu novým, tříkolejným.
Dokončuje se stavba dvou kolejí na Branickém mostě, který by měl být od 1. července částečně v provozu.
Pracuje se na trati Praha-Beroun, kde má vzniknout tunel pro dálkovou dopravu, aby odlehčil té regionální. Ve výstavbě je dvoukolejné spojení Prahy s Letištěm Václava Havla a Kladnem.