Článek
„Dámy, džentlmeni, děti. Déčko dáme. Dolováním díry dnes dotáhneme debut důležité dopravní dostavby. Dlouho děděný dluh domácí dopravy dořešíme. Deklarujeme důsledný development Déčka. Doceňujeme danou důvěru. Díky,“ uvedl slavnostní zahájení stavby Hřib.
Linka D má zjednodušit dopravu mnoha obyvatelům Prahy i jejím návštěvníkům. Trasa by měla vést ze stanice Náměstí Míru do Depa Písnice.
Geologický průzkum
Výstavba začíná nultou fází, což je důkladný geologický průzkum, který pomůže i okolnímu terénu. Oblast Pankráce je zatím totiž geologicky spíše záhadná, protože v období prvohor byla velmi vulkanicky aktivní, a zatím není úplně jasné, jak v hloubce vypadá. Zvýšená opatrnost je nutná i proto, že tunely se budou nacházet v blízkosti stávajících tunelů linky C.
„Podloží je tady velmi zvrásněné, horniny nejsou kompaktní,” řekl Novinkám ředitel pražského dopravního podniku Petr Witowski. „Budeme se s výstavbou déčka pohybovat těsně pod tunely céčka, pro představu je to zhruba čtyři až pět metrů. A aby céčko neklesalo, aby byla zajištěna bezpečnost, tak před tou vlastní stavbou potřebujeme vyvrtat průzkumné štoly, zkušební injektáže tak, aby technologie té stavby potom byla co nejlepší,“ řekl Witovski k okolnostem geologického průzkumu.
Geologické průzkumy začaly na čtyřech místech, vlastní výstavba metra má podle plánu odstartovat příští rok v létě.
„Veškerou stavební činnost, která se udělá při geologickém průzkumu, využijeme při vlastní výstavbě na traťové tunely, na staniční tunely, větrací šachty a podobně,“ popsal význam průzkumu Witowski.
Deset stanic a deset kilometrů
Trasa metra D bude mít 10 stanic a dlouhá by měla být zhruba 10 kilometrů. Náklady by se měly pohybovat zhruba okolo 72 miliard korun, z toho 1,5 miliardy jde právě na geologický průzkum.
Novou trasu by podle současných plánů mohli první cestující využít na konci roku 2027.
Metro má být automatizované a bezobslužné, takže nebude potřebovat řidiče. Praha se tak přiblíží nejvyspělejším metropolím světa.