Článek
Rada v pozici jediného akcionáře dopravního podniku sice podle Hřibova návrhu nedala souhlas s prodejem pozemku Novým Holešovicím, odmítla však variantu nazvanou exit. Šlo o vystoupení ze společného podniku s developery Karlín Group a CPI Property Group, jimž u severního vestibulu metra patří další pozemky. Hřib, současný šéf dozorčí rady dopravního podniku, se pro postup rozhodl po únicích některých informací z policejního spisu kauzy Dozimetr.
Ta se začala odvíjet, když v roce 2020 Hřibův předchůdce Adam Scheinherr (Praha sobě) oznámil podezření na korupci, o dva roky později policie zatkla členy skupiny kolem podnikatele Michala Redla. Obvinění měli žádat úplatek od Karlín Group za to, že nezablokují schvalování projektu. Podle úniku z policejního spisu měli dokonce nějaké peníze utržit, což byl pro Hřiba argument pro exit.
Developeři jeho návrh ovšem kritizovali, Praha od Karlín Group už obdržela předžalobní výzvu, která hrozila škodou až 1,3 miliardy korun, pokud by dopravní podnik z Nových Holešovic vystoupil.
Primátor Bohuslav Svoboda (ODS) v prohlášení klubu Spolu kritizoval, že „někdo vědomě žene město do soudních sporů, ve kterých mu hrozí až miliardová škoda“. Právní posudky předložené Hřibem ovšem tvrdily, že městu a dopravnímu podniku škoda při vystoupení z Nových Holešovic nehrozí.
Nečinně přihlížet
Podle Hřiba šlo v pondělí o to, „nepřipustit pokračování Dozimetru“, přičemž „i přes veřejně známé informace o úplatcích se nenašlo dost hlasů od koaličních partnerů“. „Požádám o schůzku s primátorem Bohuslavem Svobodou, protože rada nemůže jen tak nečinně přihlížet a nerozhodnout o dalším postupu,“ uvedl Hřib. Situaci podle něj zkomplikoval údajný policejní protokol, který 17. dubna dostali zastupitelé od anonyma.
Šéf klubu Spolu Tomáš Portlík tvrdí, že chyba se stala v minulosti a radní stáli před dvěma nešťastnými možnostmi. „Tou první je projekt dokončit, ale být konfrontován situací, kdy investor nevzešel z výběrového řízení, nebo se projektu vzdát, čímž ale město vystavíme soudnímu sporu s developerem a Nádraží Holešovice bude nadále chátrat,“ uvedl Portlík.
Rada hlavního města dnes měla odsouhlasit rekonstrukci stanice Nádraží Holešovice. Místo toho koalice ODS a Pirátů opět o ničem nerozhodla. Na Radě se toho hodně namluví, ale projekty se neposouvají. Náměstek @ZdenekHrib tak nadále hazarduje s pověstí města jako seriózního…
— Adam Scheinherr (@Adam_Scheinherr) April 29, 2024
Vedení města kritizovala opozice, podle Hřibova předchůdce Scheinherra „koalice ODS a Pirátů opět o ničem nerozhodla. Na radě se toho hodně namluví, ale projekty se neposouvají“. Podle šéfa pražského ANO Ondřeje Prokopa Hřib „chaotickou situací způsobuje rozkoly mezi svými kolegy v koalici, právní i mediální bitvu“.
Co bude dál, není jasné, Hřib i Portlík zmínili veřejnou soutěž. Spolu nejprve žádá další právní posudky, zastupitelé by měli v květnu jednat o auditech v kauze Dozimetr. Podle radního Daniela Mazura (Piráti) se dopravní podnik ocitl v bezvýchodné situaci, nesmí ani prodat pozemek, ani opustit Nové Holešovice.