Článek
Jaký si dáváte cíl pro příští sněmovní volby?
Ztotožňuji se s tím, že bychom měli cílit na dvojciferný výsledek. V Praze jsme v komunálních volbách v roce 2022 měli ještě lepší výsledek než v roce 2018 po čtyřech letech vládnutí a bylo to téměř 18 procent.
Bydlím v paneláku na Jižním Městě. Když se podíváme na sídliště, kde se demografie blíží průměru ČR, tak tam děláme 14 procent. A to tam máme ještě nějakou konkurenci v podobě místní iniciativy, která nám bere pět nebo šest procent.
Piráty povede Hřib, Michailidu a další členové stranu okamžitě opustili
Myslíte, že je to přenositelné?
Cílíme tady na problémy běžných lidí, což chci přenést na celostátní úroveň. V Praze největší počet lidí jezdí MHD, tak tady prosazujeme investice do MHD a komunikujeme investice do MHD. Ty pomáhají dvakrát. Jednak těm, kteří MHD jezdí, ale zároveň i mají potenciál přesvědčit lidi, kteří MHD nejezdí, aby MHD jeli. To aby tak uvolnili místo na silnicích pro lidi, kteří MHD jet nemohou. To jsou živnostníci, kteří vozí materiál, vercajk, který tramvají nepřevezete.
A to chci přenést na celostát. Tedy že se věnujeme problémům běžných lidí a komunikujeme pro ně řešení.
Říkal jste, že bez schválení vaší reformy nová pirátská vlna směřuje k tříprocentní bezvýznamnosti. To očekáváte, že změnou stanov dosáhnete nějakých výsledků?
Tím chceme hlavně sjednotit vedení, abychom dostali všechny klíčové hráče na jedno místo, abychom mluvili jedním hlasem. Už se uzavřelo pirátské fórum, aby demokratická diskuze, která probíhá ve všech stranách, probíhala i u nás, ale ne veřejně. To aby nebylo možné, aby bulvár, denní média si vyzobávaly minoritní názory a tvářily se, že je to nějaký mainstream Pirátů. Toto nás dlouhodobě poškozovalo.
Reformou dojde k zlepšení vnější i vnitřní komunikace. Piráti budou znovu srozumitelní a mluvit jedním hlasem.
Vždycky když vám dojde SMS s kódem, co si máte vyzvednout v lékárně, tak to vám posílá software, který jsem napsal já.
Tím byste měl být hlavně vy, ale jak chcete být vidět, když ani nejste ve Sněmovně?
Politickou funkci v Praze mám. Tady se děje spousta věcí a nemám pocit, že bych měl nedostatek mediální pozornosti. A i na sociálních sítích se ta témata velice řeší. Z neviditelnosti bych opravdu obavu neměl.
V turbulentní době, kdy Piráti odcházeli z vlády…
My jsme neodcházeli, byli jsme vyhozeni.
Budiž. Ptal jsem se vás tehdy na názor na situaci a odpověděl jste, že vás zajímá pražská doprava. Kde se tedy ve vás najednou vzal zájem o vysokou politiku?
Dostal jsem spoustu výzev, abych se ucházel o funkci předsedy, a bylo jich opravdu hodně, tak jsem nakonec tu rukavici zvedl. Nicméně jsem dostal tu důvěru od voličů v Praze, téměř 18 procent, což je velký závazek. Teď jsem v půlce mandátu. Chystám se to dokončit, protože děláme spoustu zajímavých věcí.
Projekty, které se tu dějí, jsou ty největší v zemi. Investice do metra D činí sto miliard. To je největší stavební investice v ČR. Tomu bude konkurovat až dostavba jaderné elektrárny. Nákup příměstských vlaků, který děláme se Středočeským krajem, tam je hodnota kontraktu vyšší než hodnota kontraktu na nákup amerických stíhaček. Jen se v tom sveze víc lidí. Uznávám, že to hůř lítá, hůř střílí, ale přece jen je to největší kontrakt na nákup strojů.
Obava z robotů je iracionální. Praha schválila, že metro C a D bude mít automatické vlaky
A to úplně odhlížím od automatizace metra C za 86 miliard. V tom je nákup nových vozů za ty dosluhující sovětské repasy. A automatizace, tedy metro bez řidičů, je o tom, že si lidé ve špičce na céčku líp sednou, protože to bude jezdit častěji.
A taky dokončujeme opravu Barrandovského mostu, což je nejvytíženější most v zemi. Opravdu nemám nouzi o významné projekty a mediální pozornost.
Řekl jste, že nechcete být celostátním lídrem. Proč?
Volíme ho v samostatném hlasování, takže z toho plyne, že to může být klidně jiný člověk. A myslím si, že bychom si měli vybrat za lídra někoho, kdo má ekonomickou kompetenci.
Svoji roli vnímám jako manažera, který připraví stranu na volby a na ty kampaně, které jsme dřív uměli. V komunále jsme udělali dobrou kampaň. Kampaně v posledních volbách za moc nestály, takže i když jsme měli vysoké preference, tak se nám nepodařilo přesvědčit naše příznivce, což má jediné vysvětlení, že ta kampaň byla špatná.
Když hovoříte o ekonomovi, myslíte na Libora Duška?
Libor Dušek je samozřejmě součástí týmu našich vnitřních odborníků. Určitě nemám problém, aby se ucházel o pozici lídra. Vnímám odpovědnost vedení strany za to, že lídr bude nalezen a bude to lídr, který nás úspěšně povede do voleb.
Z marketingového hlediska je problematické si vybrat neznámou tvář.
Nevidím to tak tragicky. Libor Dušek mi nepřipadá jako neznámá tvář.
A dokáže oslovit davy?
Budeme je oslovovat společně. Jsou tu partaje, které měly jiného lídra než předsedu a jak jim to hezky fungovalo třeba v evropských volbách.
Vy sám hodláte vůbec kandidovat do Sněmovny?
V tuto chvíli tu ambici nemám.
Kromě zpackaných kampaní vidíte další důvody, proč Piráti ztrácejí důvěru?
Podle mě problém opravdu je v tom, že se nám nedařilo v mediální komunikaci se zaměřovat na problémy běžných lidí. Bylo to dáno i tím naším handicapem s otevřeným fórem. Ale máme odborníky, budeme dělat politiku podle dat a faktů. K tomu jsme dnes jednoznačně nakročili i tou reformou vnitřního fungování.
Ale to oslovování voličů je o třech věcech. Je to schopnost udělat dobře kampaň. Je to o nějakých výsledcích práce, které máme. Ve vládě jsme prosadili celou řadu věcí, třeba navýšení rodičáků, zabránili jsme spoustě nesmyslů, které by jinak čistě konzervativní vláda prosadila. A třetí věc je to ten program do budoucna, který by se měl orientovat na problémy běžných lidí a ekonomická témata.
Spousta voličů si vás spojovala s tím, že jste lídři v moderních technologiích, ale za tři roky ve vládě nejsou moc vidět výsledky a velký projekt digitalizace stavebního řízení ztroskotal. O digitalizaci se teď na fóru ani nemluvilo. Neztratili jste důvěru i právě kvůli tomuto faktoru?
V digitalizaci stavebního řízení se nepochybně staly nějaké chyby, které byly dělány pod časovým presem. Piráti na to dostali pár měsíců, teď si na to vláda vzala tři roky, tak z toho je vidět, že se tady neměří stejným metrem.
Ale co se týče digitalizace, já mám naprosto nezpochybnitelnou kompetenci v oblasti digitalizace. Jsem autorem technického řešení elektronického receptu. Vždycky když vám dojde SMS s kódem, co si máte vyzvednout v lékárně, tak to vám posílá software, který jsem napsal já. A to jsem tím řešením e-receptu zlevnil provoz dvacetkrát.
V Praze také děláme celou řadu digitalizačních projektů. Vzpomeňme na problém, kdy se za vlády ANO dělal e-shop na dálniční známky za 400 milionů korun. My teď máme tady e-shop pro nákup jízdenek a je to záležitost, která stála řádově stovky tisíc. Je to taky e-shop a je tam dokonce víc druhů kuponů než na ten dálniční.
Nebo také nahrazujeme firmy zapletené v dozimetru za práci zaměstnanců města, třeba městskou firmou Operátor ICT. To znamená, že nemusí být obava, že Piráti neumí ICT.
Bouřlivá noční diskuse o dopravním podniku. Zastupitelé Hřiba nakonec neodvolali
Ale jde o to, jak to vypadá. Získáte důvěru zpět, když v této oblasti vám voliči vždycky silnou kompetenci připisovali?
Tady obavu nemám. Spíš se musíme orientovat na ekonomická témata, což je široká škála opatření, která začíná u vzdělávání. Když chcete vytvářet vysokou přidanou hodnotu, být mozkovna místo montovny, tak tam to začíná. Musíte zvýšit kvalitu a dostupnost od mateřských po vysoké školy.
Pak je to o rozhýbání trhu práce, to je flexicurity, dostupnost školek, zvýhodnění zkrácených úvazků, o podpoře ekonomiky ve smyslu podpoře start-upů, drobným střadatelům na kapitálových trzích, výstavba bytů, komunikačních, energetických dopravních sítí. To jsou jasná opatření, která bych chtěl, aby byla v programu.