Článek
„Hodně poničená je například cesta od horní stanice Medvědína přes Šmídovu vyhlídku na Masarykovu horskou silnici a dál k Vrbatově boudě. Chybělo tu přes 70 procent značení,“ uvedl mluvčí horské služby Marek Fryš a dodal, že na obnově se podílejí všichni, tedy dobrovolní i profesionální, členové horské služby.
„Co se týče výroby, tak nás je v Krkonoších asi 150 až 160 a na každého připadá mezi patnácti a třiceti kusy. Tyče vyřezáváme v terénu na místech, která určí lesní hospodáři,“ dodal Fryš.
„Je to záležitost, která sahá opravdu hluboko do minulosti, kdy si obyvatelé bud potřebovali vyznačit cesty. A protože zdejší prostředí opravdu znali, trasy, které jsou do dnešních dní tímto způsobem značeny, byly vedeny od prvopočátku v nejpříhodnějších terénních podmínkách a s důrazem na co nejbezpečnější přístup k objektům,“ řekl Novinkám a Právu historik Jan Luštinec z Jilemnice.
Šestnáct tisíc tyčí v Krkonoších
To, jak dlouhé silné a s jakým rozestupem se tyče instalují, závisí na terénu, kterým daná značená cesta prochází. Obecně se dá říct, že tyče jsou při osazování zhruba tři čtyři metry dlouhé a instalace je s rozestupem deset až dvanáct metrů. Při současných asi 160 kilometrech značených cest se jedná o zhruba 16 tisíc tyčí.
Roznos nebo rozvoz tyčí na místa instalace a následné pevné usazení tyče není zcela lehká práce. K zasazení do mnohdy kamenitého povrchu záchranáři používají ocelového pajsru s hmotností okolo deseti kilogramů. Pro zjednodušení i zrychlení práce si v průběhu roku na hřebenech vytvářejí úložiště tyčí, takzvané kužely, které mohou návštěvníkům připomínat indiánská týpí.
„Ale nejsou to přístřešky a prosíme návštěvníky hor, aby je tak neužívali. Renovace značení probíhá v důsledku poškození povětrnostními vlivy, ale bohužel také lidským faktorem,“ uvedl Fryš.
Hůř je po letní sezoně
„Po zimní sezoně je paradoxně poškození daleko menší než po sezoně letní. Mnohokrát se setkáváme s telefonáty, ve kterých lidé oznamují, že potkali skupinu lidí, kteří tyče vytahují, zahazují nebo lámou. Tento druh vandalismu je pro nás naprosto nepochopitelný a pravděpodobně souvisí především s neznalostí významu důležitosti takto instalovaného orientačního systému,“ doplnil Marek Fryš.