Hlavní obsah

Horská služba v Krkonoších obnovuje tyčové značení, ničí ho vandalové

Krkonoše

Už koncem 17. století se na hřebech Krkonoš objevilo první tyčové značení. Pro tehdejší obyvatele znamenalo orientační systém těžko dostupných částí hor. Dokládají to historické mapy. A svůj význam má tyčové značení dodnes, navzdory všem výdobytkům moderních technologií. Bohužel se horští záchranáři, kteří o toto značení pečují, často setkávají s vandalismem. Ročně musí obnovit asi třicet procent smrkových tyčí.

Horská služba obnovuje tyčové značení v KrkonošíchVideo: Ludmila Žlábková, Novinky

Článek

„Hodně poničená je například cesta od horní stanice Medvědína přes Šmídovu vyhlídku na Masarykovu horskou silnici a dál k Vrbatově boudě. Chybělo tu přes 70 procent značení,“ uvedl mluvčí horské služby Marek Fryš a dodal, že na obnově se podílejí všichni, tedy dobrovolní i profesionální, členové horské služby.

Foto: Ludmila Zlábková, Novinky

Úložiště tyčí kousek od Vrbatovy boudy v Krkonoších

„Co se týče výroby, tak nás je v Krkonoších asi 150 až 160 a na každého připadá mezi patnácti a třiceti kusy. Tyče vyřezáváme v terénu na místech, která určí lesní hospodáři,“ dodal Fryš.

„Je to záležitost, která sahá opravdu hluboko do minulosti, kdy si obyvatelé bud potřebovali vyznačit cesty. A protože zdejší prostředí opravdu znali, trasy, které jsou do dnešních dní tímto způsobem značeny, byly vedeny od prvopočátku v nejpříhodnějších terénních podmínkách a s důrazem na co nejbezpečnější přístup k objektům,“ řekl Novinkám a Právu historik Jan Luštinec z Jilemnice.

Šestnáct tisíc tyčí v Krkonoších

To, jak dlouhé silné a s jakým rozestupem se tyče instalují, závisí na terénu, kterým daná značená cesta prochází. Obecně se dá říct, že tyče jsou při osazování zhruba tři čtyři metry dlouhé a instalace je s rozestupem deset až dvanáct metrů. Při současných asi 160 kilometrech značených cest se jedná o zhruba 16 tisíc tyčí.

Foto: David Taneček, ČTK

Horská služba v Krkonoších obnovuje před zimou tyčové značení na turistických cestách.

Roznos nebo rozvoz tyčí na místa instalace a následné pevné usazení tyče není zcela lehká práce. K zasazení do mnohdy kamenitého povrchu záchranáři používají ocelového pajsru s hmotností okolo deseti kilogramů. Pro zjednodušení i zrychlení práce si v průběhu roku na hřebenech vytvářejí úložiště tyčí, takzvané kužely, které mohou návštěvníkům připomínat indiánská týpí.

Foto: Ludmila Žlábková, Novinky

Poničené tyčové značení na cestě na Šmídovu vyhlídku

„Ale nejsou to přístřešky a prosíme návštěvníky hor, aby je tak neužívali. Renovace značení probíhá v důsledku poškození povětrnostními vlivy, ale bohužel také lidským faktorem,“ uvedl Fryš.

Hůř je po letní sezoně

„Po zimní sezoně je paradoxně poškození daleko menší než po sezoně letní. Mnohokrát se setkáváme s telefonáty, ve kterých lidé oznamují, že potkali skupinu lidí, kteří tyče vytahují, zahazují nebo lámou. Tento druh vandalismu je pro nás naprosto nepochopitelný a pravděpodobně souvisí především s neznalostí významu důležitosti takto instalovaného orientačního systému,“ doplnil Marek Fryš.

Dva čeští horolezci ztratili při výstupu v Tatrách cepíny. Zachraňoval je vrtulník

Evropa
Související témata:

Výběr článků

Načítám