Článek
Kvůli postupu ČT hodlá Skopal také iniciovat jednání v parlamentu. ČT dluhy odprodala firmě BSP Lawyer Partners a minulý týden začala rozesílat lidem dopisy, v nichž je vyzývá k zaplacení dlužných poplatků. Zprovoznila v uplynulých dnech také placené telefonní linky, kde si lidé mohou svůj dluh ověřit.
"Je to nehorázné jednání, které slušná instituce nedělá," prohlásil Skopal. Prostřednictvím Rady ČT prý bude chtít znát vysvětlení, proč byla pro odkoupení pohledávky vybrána firma bez výběrového řízení. "Podle mých informací nemá vybraná firma s tímto zkušenosti a vznikla teprve nedávno," uvedl. Do obchodního rejstříku byla společnost BSP Lawyer Partners zapsána letos 9. února. Poslance také zajímá, kdo bude hradit rozesílání dopisů.
Velká chyba
Podobný názor vyjádřil i předseda sněmovní mediální komise a šéf poslanců KDU-ČSL Jaromír Talíř. Dříve Právu řekl, že ČT udělala v tažení proti neplatičům velkou chybu. Nevyloučil, že to bude mít mezi některými poslanci "odezvu právě teď, když se mají ve sněmovně schvalovat vyšší televizní poplatky".
"Zvýšení koncesionářských poplatků je touto akcí ohroženo," řekl k postupu ČT člen mediální komise a předseda poslanců KSČM Pavel Kováčik. Připomněl, že komunisté odmítali zvýšení poplatků už před problémy, jež s sebou přinesla akce ČT. Uvedl, že názor teď změní i někteří členové jiných stran, kteří dosud byli ochotni zvýšení poplatků podpořit.
Členka sněmovní mediální komise Kateřina Dostálová (ODS) označila postup ze strany ČT za nešťastný. "Pokud ČT postupuje přes nějakou firmu, která dělá takové boty, že posílá tyto upomínky lidem, kteří nic nedluží, tak to si myslím, že je velmi špatně. Bude mě zajímat, jak probíhalo výběrové řízení na tu firmu," řekla. Dostálová si také myslí, že kroky ČT mohou mnoho poslanců ovlivnit při jednání o zvýšení koncesionářských poplatků.
Janeček před Radu ČT
To, že je telefonní linka ČT placená a že televize rozesílá upomínky i lidem, kteří platí řádně, vyvolalo ostrou vlnu kritiky. Řada lidí se cítí dopisem od ČT dotčena, a hodlá proto televizi žalovat. [celá zpráva] ČT však již dříve uvedla, že nehodlá na způsobu vymáhání poplatků nic měnit.
Rada ČT se má problémem zabývat ve středu, řekl dnes její člen Dobromil Dvořák. Generální ředitel ČT Jiří Janeček by měl prý vysvětit zejména to, proč dostali upomínky koncesionáři, kteří poplatek nedluží, a proč v upomínacím dopise není uvedeno dlužné období. Základem chyb je podle něj chybná databáze České pošty, která televizní poplatek vybírá a eviduje od začátku televizního vysílání.
Česká pošta neplatiče neeviduje
Česká pošta ale obvinění, že problémy jsou způsobeny její špatnou evidencí, odmítá. "ČT od nás dostává datový soubor, který obsahuje evidenci plátců a současně nově přihlášené a odhlášené. To už funguje věky," řekl Novinkám mluvčí České pošty Ladislav Vančura.
"Jakoukoliv databázi dlužníků si asi vede televize sama. Když totiž někdo nezaplatí, tak se to v předávaných informacích neobjevuje. ČT jen nahlásíme, když někdo dostane upomínku," dodal Vančura.
ČT: Neoprávněné výzvy v 0,66 procenta
Výzvy ČT k zaplacení dlužných poplatků byly podle dosud prověřených údajů neoprávněné z 0,66 procenta. Do pátku bylo z 3800 reakcí lidí na výzvy k zaplacení uznáno jako neoprávněných 25. Bez dalších podrobností o tom informoval mluvčí České televize Martin Krafl.
Podle něj všechny údaje předané firmě BSP Lawyer Partners prošly nezávislým auditem a jsou podle názoru televize oprávněné. "Samozřejmě, že v tak obsáhlé databázi, vedené společně Českou televizí a Českou poštou, která poplatky od fyzických osob vybírá, nemůžeme vyloučit malé procento chyb," uvedl Krafl.
Pokud by poplatník prokázal na základě příslušných dokladů, že žádný dluh vůči televizi nemá, pak se mu televize omluví a na základě jeho žádosti uhradí náklady spojené s vyřizováním pohledávky na placené telefonní lince, řekl Krafl už čtvrtek, kdy generální ředitel ČT Jiří Janeček prodloužil lhůtu, během které mohou lidé na písemnou výzvu zareagovat, z 21 na 30 dnů.