Hlavní obsah

Hodnotitelé ustupovali u maturit nátlaku Cermatu, tvrdí vyškolená trenérka

Právo, Jiří Mach

Mezi řediteli gymnázií koluje dopis od jejich kolegyně z čakovického gymnázia Daniely Hochmanové, která měla možnost vidět za kulisy hodnocení slohových prací z češtiny, kvůli kterým se nyní vedou spory. I jinak nadprůměrní studenti totiž dostali ze slohových prací špatné známky, údajně i gymnázia skončila s průměrem 2,5.

Foto: Martin Polák, Právo

Ilustrační foto

Článek

Cermat, který státní maturity organizuje, podle Hochmanové nebyl na objektivní hodnocení připraven, měnil pravidla v průběhu a vše přizpůsoboval předem namalovaným notám. Cermat měl dokonce nutit hodnotitele pod hrozbou nevyplacení odměny, aby rozdávali více nedostatečných.

Hochmanová prošla kurzem Cermatu, který z ní udělal trenérku asi 20členného týmu hodnotitelů, smlouvu ale nakonec s Cermatem nepodepsala.

Ředitelka tvrdí, že Cermat zahájil školení pro centrální hodnocení písemných prací teprve loni na podzim. Odhodlal se k tomu proto, že loni, kdy slohovky opravovali učitelé škol, jen úzká skupina maturantů uvízla těsně pod čarou dostatečnosti, ale velmi mnoho těsně nad ní, z čehož pracovníci Cermatu vyvodili, že učitelé svým žákům dodávali body, aby je zachránili před propadem. Podle Hochmanové se sestavením týmů hodnotitelů měl problém se statistikou odstranit.

„V průběhu hodnocení však vedení zjišťovalo, že jim to nevychází. A nastalo peklo,“ uvedla s tím, že hodnotitelé dostávali výhrůžné e-maily, že musí znovu otevřít práce, které skončily čtyřkou s odřenýma ušima, a byli nuceni k tvrdšímu hodnocení. Pohrůžkou jim měla být ztráta odměny.

Uražená ješitnost?

„Již na školeních budoucích trenérů bylo naprosto zřejmé, že celý projekt je scestný. Účastníci školení se lišili ve svých hodnoceních až diametrálně. Za stejnou práci dal jeden 10, jiný 30 bodů,“ zdůraznila Hochmanová.

V reakci na to Cermat uvedl, že Hochmanová sice kurzy hodnotitelů a školitelů prošla, ale nebylo jí nabídnuto místo, takže o všem prý může vědět jen z doslechu. „Chce-li někdo z uražené ješitnosti udělat strašáka, píše o tom, co nešlo podle plánu, a zatajuje, jak se daný zádrhel pružně vyřešil,“ uvedl ve stanovisku Cermat.

Ohradil se proti tomu, že chtěl uměle vyladit statistiku, podle něj je hodnocení slohovek výsledkem intenzívní práce učitelů a odborníků a vše proběhlo standardně.

„Nikdo v Cermatu není tak domýšlivý, že by si troufl považovat připravené zadání pro hodnotitele za definitivní, aniž by viděl jisté penzum reálných žákovských prací. Nikdo v Cermatu si netroufne nedoplnit pokyny pro hodnotitele, když žákovská tvořivost přijde na způsob ztvárnění zadání, který předem nikoho nenapadl,“ stojí ve stanovisku.

Obvinění z vyhrožování hodnotitelům Cermat pominul.

Výběr článků

Načítám