Hlavní obsah

Hledá se místo pro leteckou záchranku z Líní. Zn. Dočasně

Ministerstvo průmyslu a obchodu už hledá nové prostory pro leteckou záchranku, která sídlí v Líních u Plzně. Odtud se bude muset přestěhovat, pokud v areálu vyroste gigafactory. Podle informací Práva se aktuálně nejvíc diskutuje o dvou plzeňských lokalitách – Lhotě a Košutce. Pravděpodobně půjde ale jen o přechodné zázemí.

Foto: Petr Hloušek, Právo

Přistání vrtulníku na letišti v Líních

Článek

„Jde o Lhotu nebo Košutku, kde jsou profesionální hasiči. Zřejmě by šlo o prozatímní řešení, než vznikne trvalá základna,“ vysvětlil Právu důvěryhodný zdroj.

Resort totiž zároveň vytipovává náhradní prostory za záložní armádní letiště v Líních, které by kvůli obří továrně na baterie do elektroaut zaniklo. Podle ministra průmyslu a obchodu Jozefa Síkely (za STAN) je ideální, aby na stejném místě byla právě i záchranka.

„Až se nové letiště vybuduje, heliport se tam má přesunout,“ doplnil důvěryhodný zdroj.

Ministerstvo přislíbilo, že záchranka zůstane v Plzeňském kraji. Ostatně takový byl i požadavek hejtmanství. „Služba bude zachována v regionu, kde zajistíme plnou obslužnost. Pro občany se tak nic nezmění,“ uvedl před časem Právu mluvčí resortu Vojtěch Srnka. Simona Cigánková z tiskového oddělení ministerstva obrany nechtěla věc komentovat, protože ještě není rozhodnuto.

Chotěšov nebo Dobřany. Možná právě tady na zelené louce vznikne náhradní letiště za Líně

Domácí

Finální verdikt nepadl ani u náhradního letiště, jež by mohl provozovat kraj. Podle Síkely přemýšlejí nad Chotěšovem či Dobřany. „Záležet bude především na výsledcích studie proveditelnosti, která probíhá,“ sdělil novinářům minulý týden. Brífink následoval po setkání se starosty obcí, u nichž by gigafactory mohla vyrůst.

Daniel Koláček (BEZPP), který stojí v čele Chotěšova, však neměl o záměru dosud ani tušení. Informaci se dozvěděl až z médií. „Přitom jsem na schůzce s panem ministrem byl, ale nepadlo o téhle variantě ani slovo. Mezi obyvateli to pak logicky vzbudí negativní vášně,“ podotkl.

Podle Práva má jít o lokalitu poblíž Krůtí hory. „Pozemky tam nevlastníme my, ale město Plzeň, které je v minulosti koupilo od kláštera. Když budou chtít, mají nás v hrsti,“ povzdechl si Koláček.

Skládka i ptáci

V případě Dobřan se uvažuje o Vysoké, kde původně líňské letiště vzniklo, ale později se přesunulo. Pozemky tady vlastní město a stát. Podle starosty Dobřan Martina Sobotky (Aktivní Dobřany) jde o technicky složitou záležitost, navíc se poblíž nachází skládka a jde o důležitou ornitologickou oblast.

Šéf spolku Evropské asociace pro rozvoj všeobecného letectví z Líní Štefan Koprda ocenil, že ministerstvo už vytipovalo některé lokality.

„Zajímá nás ale také termín. Pokud se příští rok zbourá stávající plocha a novou budeme mít třeba za pět let, už nám asi k ničemu nebude. Je potřeba studie, posudek vlivu na životní prostředí a další. Nejsem přesvědčený, že to půjde tak rychle,“ upozornil.

V minulosti padly varianty Rokycan i Lhoty, podle získaných informací jejich dráhu nelze prodloužit. Piloti totiž požadují, aby měla alespoň 1500 metrů, dále chtějí i potřebné zázemí. V hangárech mají na 70 letadel. Líně jsou pátým nejvytíženějším letištěm v republice, v roce 2021 tady vzlétlo a přistálo na 20 tisíc tuzemských i zahraničních strojů.

Nejasnosti okolo gigafactory v Líních zůstávají. Na dřívější sliby se nehledí

Domácí

Výběr článků

Načítám