Článek
Dánské studio zvítězilo s návrhem nazvaným Šťastný Hlavák, jehož středobodem je dřevěná konstrukce, která by měla vzniknout v prostoru před odbavovací halou.
Návrh počítá se vznikem tramvajové zastávky přímo před halou i s napojením směrem k nedalekému Masarykovu nádraží. Návrh pracuje rovněž s vizí zklidnění magistrály, kde by v budoucnu měl vzniknout přechod.
Dánští architekti pojali park a odbavovací halu jako celek a například dlažbu, kterou cestující znají z odbavovací haly, využijí i v rámci parku.
NA VLAK BUDEME ČEKAT V TEPLE 😎 Největší otázkou ohledně vítězného návrhu rekonstrukce odbavovací haly je, kde budeme čekat na vlak. Schéma níže toto názorně ukazuje.
— Institut plánování a rozvoje hl. m. Prahy (@iprpraha) November 28, 2023
⚫️ Odbavovací hala má dnes dvě hlavní části. Ta, která se nachází pod magistrálou a má ikonický červený… https://t.co/gwLrsEhP41 pic.twitter.com/3Skxhmu9gO
Ten by měl být v budoucnu mnohem více využíván mimo jiné v souvislosti s Masarykovým nádražím, které bude výchozím bodem pro vlaky mířící na pražské letiště.
V parku by měly vzniknout vodní prvky i kavárny, aby se z místa, které nyní po většinu dne okupují bezdomovci, stalo důstojné místo.
„Z neatraktivní odbavovací haly schované v nechvalně proslulém Sherwoodu zmizí temná zákoutí a už to nebude jen neosobní dopravní terminál,“ věří náměstek primátora pro dopravu Zdeněk Hřib (Piráti).
„Ačkoli se návrh zdá poměrně radikální, dobře se vypořádal s prostorem nacházejícím se v pražské památkové rezervaci. Zachovává historické architektonické prvky, které dále rozvíjí, a zároveň počítá s obnovením a oživením prostoru před Fantovou budovou,“ uvedl k vítěznému návrhu předseda hodnotící komise Jaroslav Wertig.
Anketa
Správa železnic si od přestavby slibuje propojení odbavovací haly s historickou Fantovou budovou, která prošla rekonstrukcí v nedávné době.
„Věřím, že se tak znovu dočká své slávy a stane se opět využívanou součástí komplexu hlavního nádraží v Praze,“ uvedl šéf SŽ Jiří Svoboda.
Dopravní podnik počítá před budovou s novou tramvajovou tratí, která povede od Národního muzea do Wilsonovy a Washingtonovy ulice k odbavovací hale a následně ulicí Opletalova do ulice Bolzanova.
Po podpisu smluv bude následovat dopracování studie dle požadavků města i s přihlédnutím k názorům veřejnosti. Po vypracování projektu by se mohla stavba za dvě miliardy začít realizovat v roce 2028. Datum dokončení zatím uvedeno nebylo.