Hlavní obsah

Na Prahu nevídané. Hlavní nádraží promění dřevěná střešní konstrukce

Aktualizováno

Prostor před pražským hlavním nádražím získá novou podobu a v budoucnu tam vyroste dřevěná konstrukce navržená dánským studiem Henning Larsen Architects. Parkem před nádražím by měly projíždět tramvaje a celý prostor by měl projít zásadní proměnou. Ta by měla podle plánů začít v roce 2028. Vítězný návrh v pondělí večer představili architekti, zástupci Prahy a Správy železnic.

Vyhlášení soutěžního dialogu Nový HlavákVideo: Novinky

Článek

Dánské studio zvítězilo s návrhem nazvaným Šťastný Hlavák, jehož středobodem je dřevěná konstrukce, která by měla vzniknout v prostoru před odbavovací halou.

Návrh počítá se vznikem tramvajové zastávky přímo před halou i s napojením směrem k nedalekému Masarykovu nádraží. Návrh pracuje rovněž s vizí zklidnění magistrály, kde by v budoucnu měl vzniknout přechod.

Dánští architekti pojali park a odbavovací halu jako celek a například dlažbu, kterou cestující znají z odbavovací haly, využijí i v rámci parku.

Ten by měl být v budoucnu mnohem více využíván mimo jiné v souvislosti s Masarykovým nádražím, které bude výchozím bodem pro vlaky mířící na pražské letiště.

V parku by měly vzniknout vodní prvky i kavárny, aby se z místa, které nyní po většinu dne okupují bezdomovci, stalo důstojné místo.

Foto: Prahy města hlavního rozvoje a plánování Institut, ČTK

Vítězný návrh z leteckého pohledu.

„Z neatraktivní odbavovací haly schované v nechvalně proslulém Sherwoodu zmizí temná zákoutí a už to nebude jen neosobní dopravní terminál,“ věří náměstek primátora pro dopravu Zdeněk Hřib (Piráti).

„Ačkoli se návrh zdá poměrně radikální, dobře se vypořádal s prostorem nacházejícím se v pražské památkové rezervaci. Zachovává historické architektonické prvky, které dále rozvíjí, a zároveň počítá s obnovením a oživením prostoru před Fantovou budovou,“ uvedl k vítěznému návrhu předseda hodnotící komise Jaroslav Wertig.

Anketa

Zamlouvá se vám navržená podoba prostoru před budovou hlavního nádraží v Praze?
Ano
79,6 %
Ne
20,4 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 6938 čtenářů.

Správa železnic si od přestavby slibuje propojení odbavovací haly s historickou Fantovou budovou, která prošla rekonstrukcí v nedávné době.

„Věřím, že se tak znovu dočká své slávy a stane se opět využívanou součástí komplexu hlavního nádraží v Praze,“ uvedl šéf SŽ Jiří Svoboda.

Foto: Prahy města hlavního rozvoje a plánování Institut, ČTK

Vrchlického sady se zásadně promění.

Dopravní podnik počítá před budovou s novou tramvajovou tratí, která povede od Národního muzea do Wilsonovy a Washingtonovy ulice k odbavovací hale a následně ulicí Opletalova do ulice Bolzanova.

Po podpisu smluv bude následovat dopracování studie dle požadavků města i s přihlédnutím k názorům veřejnosti. Po vypracování projektu by se mohla stavba za dvě miliardy začít realizovat v roce 2028. Datum dokončení zatím uvedeno nebylo.

Most pod Vyšehradem má mít bronzovou barvu. Správa železnic představila upravený návrh

Domácí

Výběr článků

Načítám