Článek
Doporučení publikoval BESIP po dvou rychle po sobě jdoucích nehodách na dálnicích D5 [celá zpráva] a D10 [celá zpráva] v posledních dvou dnech.
V případě, že řidič udělá chybu a na dálnici vjede ve špatném směru, především by se neměl podle BESIPu snažit auto otáčet.
„Nejen, že se to nesmí, ale je to především mimořádně riziková akce, která vzhledem k rychlosti projíždějících vozidel může mít fatální následky,“ uvedl šéf BESIPu Tomáš Neřold.
Následně by měl řidič zastavit na krajnici - nejlépe vlevo vedle nejpomalejšího pruhu, ale není-li to možné, může vůz nechat i co nejblíže středového pásu dálnice.
Měl by také kromě světel zapnout i blinkry, aby byl vůz vidět, od auta utéct a přivolat policii.
Co dělat, pokud se ocitnete v protisměru |
---|
Zastavte na krajnici, ideálně na levé vedle nejpomalejšího jízdního pruhu, pokud to však možné není, pak neriskujte a zastavte co nejblíže středovému pásu dálnice. |
Zapněte varovné blinkry, ať je vaše auto více vidět |
Utečte z vozidla v reflexní vestě za svodidla. Bohužel i správně odstavené vozidlo představuje vysoké riziko srážky. |
Volejte linku 158 a informujte Policii o své poloze, vyčkejte do jejího příjezdu. |
Zdroj: BESIP/www.mdcr.cz |
BESIP upozorňuje, že na dálnicích už dnes funguje systém detekce vozidel v protisměru, čidla jsou nainstalována na mýtných branách. Jakmile zaregistrují vůz jedoucí opačným směrem, okamžitě spustí poplach a varovná zpráva se zobrazí na elektronických infotabulích v daném úseku.
„Když řidič zaregistruje zprávu o vozidle v protisměru, měl by zvýšit pozornost, zpomalit a zařadit se do pravého jízdního pruhu,“ dodal Neřold.
Ministr dopravy Dan Ťok (ANO) loni sliboval, že řidiče budou před špatným nájezdem varovat speciální značky. Začátkem letošního roku ministerstvo dopravy uvedlo, že budou v provozu už na jaře. [celá zpráva] Zatím se však řeší, kam je dát, kdo je vyrobí i kdo je zaplatí. [celá zpráva]