Článek
Pod palbou kritiky cestujících se velmi často ocitají České dráhy i další dopravci, ačkoliv systém obsluhuje Správa železnic (SŽ). „Z pražského hlavního nádraží jsem jel před pár dny na Moravu. Tři minuty před plánovaným odjezdem vlaku naskočilo na informační ceduli zpoždění deset minut. V aplikaci Českých drah se mi ovšem ukázalo zpoždění 49 minut, za chvíli pak 55 minut. Na ceduli přitom pořád svítilo deset minut,“ popsal Právu svou zkušenost pan Michal, který bydlí v Praze.
České dráhy zdraží jízdné o 15 procent
„Člověk takhle neví, jestli má čas zajít si třeba na kávu nebo i na oběd. V nejistotě přešlapuje na místě a čeká, co bude. Podle mě je to neúcta k času cestujících,“ dodal.
Michalovi se přešlapovat na místě nechtělo, a tak zamířil k informačnímu místu ČD. Tam mu ale dobu zpoždění neupřesnili a s dotazem ho odkázali na kanceláře Správy železnic, která nejenže spravuje železniční dopravní cesty, ale také nádražní cedule.
Poskytnou jen odhad
„Tam mi bez obalu řekli, že mezi Správou železnic a Českými drahami nevládnou úplně dobré vztahy, takže informace o zpoždění prý ani nemají. Běžnou praxí je, že operátor zadává zpoždění vlaku odhadem podle zkušenosti s běžným zpožděním daného spoje,“ popsal Michal. Po chvíli prověřování nicméně přece jen zjistil, že správná informace o zpoždění byla ta v aplikaci Můj vlak a do odjezdu vlaku zbývá ještě dost času.
Podle mluvčího SŽ Jana Nevoly je provoz na pražském hlavním nádraží velmi specifický. „Soupravy dálkových vlaků zde najíždějí z odstavného nádraží ČD Praha-jih. Existují tak situace, kdy má výchozí vlak z odstavného nádraží zpoždění, nicméně dispečeři Správy železnic na hlavním nádraží se o tom nedozvědí bezprostředně po vzniku problému. Informace o zpožděních na tabulích tak odhadují podle dostupných informací,“ potvrdil Právu Nevola.
Podle něj ale dopravce může své cestující informovat i prostřednictvím vlastních aplikací či webových stránek, což také dopravci činí.
Cestování vlakem bude v Česku rychlejší
„Jedná se o tzv. obohacená data, kdy jejich základ tvoří data řízení provozu Správy železnic, doplněná o odhad dopravce v souvislosti se zpožděním na jeho straně – například při poruše hnacího vozidla, nutnosti vyřazení vozu ze soupravy a podobně. Proto může dojít k těmto rozdílům,“ dodal Nevola.
Otázka, proč se nemohou přesnější informace dopravce přepsat i na informační tabuli v hale nejrušnějšího nádraží v republice, ale zůstává nezodpovězená. Ministerstvo dopravy komentář k Michalovu konkrétnímu případu neposkytlo. Ministr Martin Kupka (ODS) nicméně v pondělním rozhovoru pro Hospodářské noviny připustil, že by Správa železnic měla zlepšit komunikaci s cestujícími během zpoždění.
Letos je provoz na železnici kvůli četným opravám a výlukám zvlášť komplikovaný, a ještě nyní zpoždění někdy dosahují desítek minut i několika hodin.